Innovation og materialer (DA)
2019/2020- Formål
I dette modul bliver undervisningen fra hele semestret sammenkoblet i ét projekt hvor der udvikles smykker med udgangspunkt i lærte materialer og teknikker sat i et bæredygtigt perspektiv.
Viden● kendskab til og viden om gruppedannelsesmetoder.
Færdigheder
● kendskab til og viden om samarbejdsteori og -metode.
● kendskab til og viden om trends og livsstil.
● kendskab til og viden om persona-udviklingsmetoder.
● kendskab til og viden om bæredygtighed i forhold til smykkematerialer og produktion.
● kendskab til og viden om produktionskvalitet● anvende samarbejdsteori og - metode i forbindelse med gruppearbejder.
Kompetencer
● anvende og kombinere materialer og redskaber.
● anvende persona-udviklingsmetoder i praksis.
● anvende rapid prototyping som idégenereringsmetode samt afdækning af materiale - og funktionsmæssige problemstillinger.
● identificere og kombinere produktionsmetoder, bearbejdningsmetoder, overfladebehand- linger og sammenføjningsteknikker.● identificere og varetage opgaver der håndtere materiale- og funktionsmæssige problemstillinger om krav til smykkets udtryk
● påtage sig ansvar for håndtering af produktudviklingsprocessens følgende faser; idegenerering, prototyping, produktion
● Identificere persona-udviklingsmetoder baseret på brugerinvolvering og livsstil - Undervisningsform og udfoldelse
af læringsmål Undervisningen er organiseret, så den studerende møder forskellige undervisnings- og arbejdsformer, hvilket har til formål at fremme selvstændighed, samarbejdsevne, evne til refleksion og evne til at skabe faglig fornyelse. Der varieres mellem forelæsning, tværfaglige projekter, klasseundervisning, gruppearbejde, vejledning og selvstændigt arbejde samt problemorienterede opgaver. Der arbejdes både individuelt og i grupper, men i forbindelse med individuel læring opfordres de studerende til at nedsætte studiekredse, der kan støtte den enkelte studerende i lærings- forløb og opgaveløsninger. På uddannelsen indgår der en kombination af teori og praksis, og der er en meget praksisnær tilgang til undervisningen. Mange opgaver og projekter bliver udarbejdet i samarbejde med en virksomhed. Undervisningen er tilrettelagt i modulforløb, hvor hvert modul har selvstændige overordnede læringsmål, der sikrer en kontinuitet i indlæringen.
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenBundne forudsætninger kan omhandle deltagelsespligt eller aflevering af opgaver og projekter m.v. Bundne forudsætninger er ikke en prøve, dvs. der kan måles på aflevering eller deltagelse, men ikke kvaliteten af denne. De bundne forudsætninger skal opfyldes, før den studerende kan gå til en eksamen. Da begyndelsen på et uddannelseselement samtidig er en tilmelding til de tilhørende prøver, betyder det, at den studerende mister et eksamensforsøg, hvis de bundne forudsætninger ikke opfyldes. Den studerende skal fortsat opfylde de bundne forudsætninger, før den studerende kan gå til reeksamen. Den studerende får fastsat en ny eksamensdato, som samtidig er frist for aflevering af de bundne forudsætninger (hvis det er projekter eller opgaver).
55
Hvis den bundne forudsætning handler om deltagelsespligt, kan den studerende ikke rette op på dette ex post, men dette må håndteres eksempelvis via en afløsningsopgave ellerFaget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagPrøven varer to timer og bedømmes efter 7-trins skalaen og skal bestås med minimum karakteren 02. Prøven bedømmes ved intern censur. Der må ikke medbringes hjælpemidler til eksamen. Forudsætningen for at kunne gå til eksamen er at den studerende rettidigt afleverer de bundne forudsætninger formuleret i projektbeskrivelsen for hvert modul. Hvis en studerende ikke afleverer opgaverne rettidigt og i overensstemmelse med de beskrevne krav, medfører det, at den studerende mister et eksamensforsøg. Opgaverne skal derefter afleveres inden for en ny tidsfrist fastsat af KEA.PrøveformSkriftlig prøvePrøven er en online multiple choice test.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur
På faget Innovation og materialer (DA) modtager du 34 timers undervisning, hvilket svarer til 45 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 25% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.