Københavns Erhvervsakademi

en

Design & Business

2024/2025
Engelsk titel
Design & Business
Uddannelse
Smykker, teknologi og business
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor
Semester
1. semester
Fagets/modulets varighed
5 uger
Ects
7,5
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Efterår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
9140111
Fag- /modulansvarlig
Jane Burchard
Anette Dreyer
Mette Laier Henriksen
Lars Sögaard Nielsen
  • Formål og læringsmål

    Fagelementet beskæftiger sig med grundlæggende designprincipper, introduktion til designproces samt designteori. Desuden introduceres grundlæggende businessteori i forhold til entreprenørskab og branding. Fagområderne smykker og business flettes med fokus hhv. design og grundlæggende business og deres indbyrdes afhængighedsforhold samt bæredygtige overvejelser og brugen af kommunikationsteori og -metoder og digitale visuelle teknikker som formidlingsredskab.

    Viden

    Den studerende har:
    − kendskab til og viden om designteori og designprincipper, herunder gestaltprincipper, farveteori samt form- og kompositionsteori både todimensionelt og tredimensionelt.
    − kendskab til og viden om idégenereringsmetoder samt skitsering.
    − viden om et entreprenant mindset.
    − viden om forbrugeradfærd og salgsstrategi.
    − viden om og forståelse for markedssammenhænge, der influerer på smykkets formsprog, koncept og konkurrenceevne.
    − Kendskab til bæredygtige hensyn, der omfatter økonomiske, miljømæssige og sociale aspekter.
    − kendskab til og viden om grundlæggende begreber, teori og metode inden for branding.

    Færdigheder

    Den studerende kan:
    − demonstrere evner til planlægning og færdiggørelse af projekter inden for business.
    − identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdighed og kompetencer.
    − udvikle salgbare produkter med tilhørende forretningskoncept.
    − færdigheder i mundtlige kommunikationsmetoder.

  • Undervisningsform
    Undervisnings- og arbejdsformer tilpasses de enkelte uddannelseselementer for at fremme muligheder for at udvikle de studerendes professionelle kompetencer til at fungere selvstændigt som PBA i smykker, teknologi og business og til at fortsætte i kompetencegivende videreuddannelse.
    Undervisningen er organiseret, så den studerende møder forskellige undervisnings- og arbejdsformer, hvilket har til formål at fremme selvstændighed, samarbejdsevne, evne til refleksion og evne til at skabe faglig fornyelse. Der varieres mellem forelæsning, tværfaglige projekter, klasseundervisning, gruppearbejde, vejledning og selvstændigt arbejde samt problemorienterede opgaver. Der arbejdes både individuelt og i grupper, men i forbindelse med individuel læring opfordres de studerende til at nedsætte studiekredse, der kan støtte den enkelte studerende i lærings- forløb og opgaveløsninger.
    På uddannelsen indgår der en kombination af teori og praksis, og der er en meget praksisnær tilgang til undervisningen. Mange opgaver og projekter bliver udarbejdet i samarbejde med en virksomhed. Undervisningen er tilrettelagt i modulforløb, hvor hvert modul har selvstændige overordnede læringsmål, der sikrer en kontinuitet i indlæringen.
    Undervisningens omfang tager udgangspunkt i, at det er et fuldtidsstudie. Det er vigtigt, at den enkelte studerende er aktiv under studiet og tager et medansvar for kontinuerligt at opnå læring.
    Når der ikke er skemalagt undervisning, forventes det, at den studerende forbereder sig. Forberedelse er den tid, hvor du selv eller sammen med en studiegruppe forbereder dig til faget/uddannelsen. Det kan f.eks. være ved at læse noter fra undervisningen, se video-optaget undervisning, læse pensum, lave gruppearbejde, lave projektarbejde, arbejde på et af KEA’s værksteder, søge information, indsamle empiri, portfolio-arbejde, opgaveløsning, øvelser, gå til konferencer eller udstillinger m.m.
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Bundne forudsætninger kan omhandle deltagelsespligt til en given aktivitet og/eller aflevering af opgaver og projekter m.v. Opfyldelse af bundne forudsætninger er et krav, for at den studerende kan deltage i fagelementets prøve. Såfremt, at den studerende ikke afleverer en bunden forudsætning rettidigt, mister den studerende et eksamensforsøg til den eksamen, hvortil den bundne eksamen er en forudsætning.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Prøveform
    Skriftlig prøve
    Placering: 1. semester
    Omfang: 30 ECTS
    Prøveform: Skriftlig prøve
    Opgavetype
    En individuel multiple choice prøve
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Varighed
    Den skriftlige prøve varer to timer.
    Hjælpemidler der må medbringes
    Der må ikke medbringes hjælpemidler.
    Materielle forudsætninger for at deltage: Personlig computer med internet-adgang.
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Prøven vurderes med udgangspunkt i de specifikke læringsmål, som fremgår af hvert fagelement.
80
timers undervisning
126
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Design & Business modtager du 80 timers undervisning, hvilket svarer til 106 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 39% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, gruppearbejde, workshop, øvelser i labs/værksteder.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, studiegruppearbejde, værksted, øvelser.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.