Virksomhedssamarbejde 2 - Design & Business
2024/2025- Formål og læringsmål
Fagelementet beskæftiger sig med virksomhedssamarbejde eller case-arbejde med udgangspunkt i og forståelse af smykker i en kommerciel, bæredygtig og innovativ kontekst med trendforståelse og analyse som afsæt - dette med både en tilhørende konkurrencedygtig og troværdig brandidentitet til en specifik målgruppe og et bredt afsæt i markedsforståelse, markeds- og brancheanalyser samt indblik i livsstils- og forbrugeradfærd. Der arbejdes med processer og redskaber til at fremme og strukturere koncept- og produktudvikling med brugeren i centrum. Designprocessen implementeres som gennemgående metode, og designteoretisk argumentation bruges i udvælgelsesprocessen.
VidenDen studerende har:
Færdigheder
− udviklingsbaseret viden om og evne til at reflektere over metoder inden for markedskommunikation, og disses betydning for det oplevede produkt/koncept og konkurrenceevne.Den studerende kan:
Kompetencer
− anvende og identificere argumentationer i forhold til designforståelse og produktets design.
− identificere og anvende form og æstetik som et analytisk værktøj i relation til et specifikt marked og virksomhed.
− anvende designprincipper til planlægning, implementering i designprocessen og som argumentation for formgivning af produktet til en specifik målgruppe.
− anvende og redegøre for krav og forventninger til smykkets udtryk i relation til markedet, bæredygtighed og samfundet.
− identificere og anvende metoder i forhold til markedsresearch og -analyse med differentiering som formål og anvendelse af samme.
− anvende, vælge, begrunde og mestre metoder og redskaber i forhold til at skabe ny viden samt opbygge færdigheder inden for akademisk skrivning, herunder henvisninger, fodnoter og referencer.
− identificere og udvælge metoder til at designe brandidentitet under hensyntagen til den oplevede betydning af produktet, konceptet og disses konkurrenceevne.Den studerende kan:
− håndtere og designe en konkurrencedygtig og troværdig brandidentitet for det enkelte smykke og koncept.
− identificere og udvælge metoder til at designe brandidentitet under hensyntagen til den oplevede betydning af produktet, konceptet og konkurrenceevne. - Undervisningsform
Undervisnings- og arbejdsformer tilpasses de enkelte uddannelseselementer for at fremme muligheder for at udvikle de studerendes professionelle kompetencer til at fungere selvstændigt som PBA i smykker, teknologi og business og til at fortsætte i kompetencegivende videreuddannelse.
Undervisningen er organiseret, så den studerende møder forskellige undervisnings- og arbejdsformer, hvilket har til formål at fremme selvstændighed, samarbejdsevne, evne til refleksion og evne til at skabe faglig fornyelse. Der varieres mellem forelæsning, tværfaglige projekter, klasseundervisning, gruppearbejde, vejledning og selvstændigt arbejde samt problemorienterede opgaver. Der arbejdes både individuelt og i grupper, men i forbindelse med individuel læring opfordres de studerende til at nedsætte studiekredse, der kan støtte den enkelte studerende i lærings- forløb og opgaveløsninger.
På uddannelsen indgår der en kombination af teori og praksis, og der er en meget praksisnær tilgang til undervisningen. Mange opgaver og projekter bliver udarbejdet i samarbejde med en virksomhed. Undervisningen er tilrettelagt i modulforløb, hvor hvert modul har selvstændige overordnede læringsmål, der sikrer en kontinuitet i indlæringen.
Undervisningens omfang tager udgangspunkt i, at det er et fuldtidsstudie. Det er vigtigt, at den enkelte studerende er aktiv under studiet og tager et medansvar for kontinuerligt at opnå læring.
Når der ikke er skemalagt undervisning, forventes det, at den studerende forbereder sig. Forberedelse er den tid, hvor du selv eller sammen med en studiegruppe forbereder dig til faget/uddannelsen. Det kan f.eks. være ved at læse noter fra undervisningen, se video-optaget undervisning, læse pensum, lave gruppearbejde, lave projektarbejde, arbejde på et af KEA’s værksteder, søge information, indsamle empiri, portfolio-arbejde, opgaveløsning, øvelser, gå til konferencer eller udstillinger m.m. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenBundne forudsætninger kan omhandle deltagelsespligt til en given aktivitet og/eller aflevering af opgaver og projekter m.v. Opfyldelse af bundne forudsætninger er et krav, for at den studerende kan deltage i fagelementets prøve. Såfremt, at den studerende ikke afleverer en bunden forudsætning rettidigt, mister den studerende et eksamensforsøg til den eksamen, hvortil den bundne eksamen er en forudsætning.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøve3. semester - Portfolio & personlig branding eksamen
Placering: 3. semester
Omfang: 30 ECTS
Prøveform: Individuel skriftlig og mundtlig prøve med produkt.OpgavetypeDen skriftlige del, bestående af et CV og et designstatement, som afleveres forud for den mundtlige eksamen.
Til den mundtlige eksamen medbringes produktet som er et digital portfolio.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedVarighed: Den mundtlige eksamination er på i alt 30 minutter inklusive votering. Den studerendes præsentation må vare maksimum 10 minutter.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingPrøven vurderes med udgangspunkt i de specifikke læringsmål, som fremgår af hvert fagelement.
Den mundtlige og skriftlige del bedømmes efter en helhedsvurdering.Syge-/omprøveSygeprøve
En studerende, der har været forhindret i at gennemføre en prøve på grund af dokumenteret sygdom eller af anden uforudseelig årsag, får mulighed for at aflægge (syge) prøven snarest muligt. Er det en prøve, der er placeret i uddannelsens sidste eksamenstermin, får den studerende mulighed for at aflægge prøven i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf.
Sygeprøven kan være identisk med næste ordinære prøve. Den studerende skal selv orientere sig om, hvornår (syge)prøven afvikles. Orientering om tid og sted for sygeprøver findes på Fronter, men den studerende vil tillige modtage notifikation fra KEA’s eksamenssystem, når flowet for sygeprøven frigives til aflevering af opgave.
Ved akut sygdom på afleveringsdagen eller eksaminationstidspunktet skal dette meddeles KEA, jf. KEA’s regler herom.
Dokumenteres sygdom ikke efter KEA’s regler, har den studerende brugt et prøveforsøg. Ved indsendelse af lægeerklæring skal den studerende selv afholde udgiften til denne.
Omprøver
Ved ikke bestået prøve eller ikke fremmøde ved prøve er den studerende automatisk tilmeldt omprøve, så længe der resterer prøveforsøg. Omprøven kan være identisk med næste ordinære prøve.
Ved mundtlige prøver baseret på skriftlige projekter afgør eksaminator, hvorvidt den studerende må gå til omprøve i samme projekt som i det første ordinære forsøg, eller om der skal udarbejdes et nyt projekt. Eksaminator afgør dette ud fra en vurdering af, hvorvidt den studerende vurderes til at kunne bestå den mundtlige prøve på baggrund af det skriftlige projekt.
Den studerende skal selv orientere sig om, hvornår omprøve afholdes. Orientering om tid og sted for omprøver findes på Fronter, ligesom den studerende vil modtage en notifikation fra KEA’s eksamenssystem, når reeksamensflowet frigives til aflevering af opgave
Uddannelsen kan dispensere fra den fortsatte tilmelding, når det er begrundet i usædvanlige forhold, herunder dokumenteret handicap.
På faget Virksomhedssamarbejde 2 - Design & Business modtager du 135 timers undervisning, hvilket svarer til 180 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 33% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, klasseundervisning, virksomhedssamarbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, læsning af pensum, indsamling af empiri.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.