Akademisk skrivning
2021/2022- Formål og læringsmål
Fagelementet beskæftiger sig med akademisk skrivning, hvor der er fokus på argumentation, præsentation af research, grundlæggende feedbackmetoder og formidling af resultater gennem et skriftligt produkt, der henvender sig til fagfæller.
VidenDen studerende har:
Færdigheder
- viden om og kendskab til, hvordan akademisk skrivning adskiller sig fra andre skriftlige fremstillingsformer såsom personlige meddelelser, skønlitterære fortællinger eller underholdende historier.
- viden om og kendskab til, hvad der ligger i problemformulering, metodevalg, herunder kunne begrunde og argumentere for sit valg af metode.
- viden om og kendskab til den akademiske opgaves sproglige udformning, herunder at sproget med de anvendte begreber skal være klart og entydigt, at både argumenter og hævdelser skal kunne begrundes via henvisninger (referencer) i noter til eksisterende faglige og videnskabelige artikler eller undersøgelser, og at disse referencer skal opstilles i en klar oversigt over den anvendte litteratur fra bøger, artikler, undersøgelser mv.Den studerende kan:
Kompetencer
anvende, vælge, begrunde og mestre metoder og redskaber i forhold til akademisk skrivning.Den studerende kan:
selvstændigt identificere og kombinere kvalitative og kvantitative analyser inden for både primær og sekundær empiri samt bedømme og perspektivere disse.
selvstændigt og professionelt argumentere akademisk for løsninger - Undervisningsform
Undervisnings- og arbejdsformer tilpasses de enkelte uddannelseselementer for at fremme muligheder for at udvikle de studerendes professionelle kompetencer til at fungere selvstændigt som PBA i smykker, teknologi og business og til at fortsætte i kompetencegivende videreuddannelse.
Undervisningen er organiseret, så den studerende møder forskellige undervisnings- og arbejdsformer, hvilket har til formål at fremme selvstændighed, samarbejdsevne, evne til refleksion og evne til at skabe faglig fornyelse. Der varieres mellem forelæsning, tværfaglige projekter, klasseundervisning, gruppearbejde, vejledning og selvstændigt arbejde samt problemorienterede opgaver. Der arbejdes både individuelt og i grupper, men i forbindelse med individuel læring opfordres de studerende til at nedsætte studiekredse, der kan støtte den enkelte studerende i lærings- forløb og opgaveløsninger.
På uddannelsen indgår der en kombination af teori og praksis, og der er en meget praksisnær tilgang til undervisningen. Mange opgaver og projekter bliver udarbejdet i samarbejde med en virksomhed. Undervisningen er tilrettelagt i modulforløb, hvor hvert modul har selvstændige overordnede læringsmål, der sikrer en kontinuitet i indlæringen.
Undervisningens omfang tager udgangspunkt i, at det er et fuldtidsstudie. Det er vigtigt, at den enkelte studerende er aktiv under studiet og tager et medansvar for kontinuerligt at opnå læring.
Når der ikke er skemalagt undervisning, forventes det, at den studerende forbereder sig. Forberedelse er den tid, hvor du selv eller sammen med en studiegruppe forbereder dig til faget/uddannelsen. Det kan f.eks. være ved at læse noter fra undervisningen, se video-optaget undervisning, læse pensum, lave gruppearbejde, lave projektarbejde, arbejde på et af KEA’s værksteder, søge information, indsamle empiri, portfolio-arbejde, opgaveløsning, øvelser, gå til konferencer eller udstillinger m.m. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenBundne forudsætninger kan omhandle deltagelsespligt til en given aktivitet og/eller aflevering af opgaver og projekter m.v. Opfyldelse af bundne forudsætninger er et krav, for at den studerende kan deltage i fagelementets prøve. Såfremt, at den studerende ikke afleverer en bunden forudsætning rettidigt, mister den studerende et eksamensforsøg til den eksamen, hvortil den bundne eksamen er en forudsætning.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøve6. semester – Innovation, business case & værdiskabelse eksamen
Placering: 6. semester
Omfang: 30 ECTS
Prøveform: Individuel skriftlig og mundtlig prøve
Opgavetype: Den skriftlig del er en refleksionsopgave, der reflekterer over innovationspotentiale i forhold til en virksomhedscase og den resulterende værdiskabelse. I den skriftlige opgave skal der også afleveres et CV som bilag.
Til den mundtlige del skal den studerende medbringe et digitalt portfolio.
Varighed: Den mundtlige eksamination er på i alt 30 minutter inklusive votering. Den studerendes præsentation må vare maksimum 10 minutter.
Bedømmelsesform: Prøven bedømmes efter 7-trinsskalaen.
Bedømmer(e): Prøven bedømmes ved intern censur.
Kriterier for prøvevurdering: Prøven vurderes med udgangspunkt i de specifikke læringsmål, som fremgår af hvert fagelement.
Den mundtlige og skriftlige del bedømmes efter en helhedsvurderingFormkravDen skriftlige opgave skal være på max 2-4 normalsider
Definition af en normalside: En normalside svarer til 2.400 tegn, inklusive mellemrum og fodnoter.
Ved beregning af antal normalsider indgår følgende ikke:
Omslag fra WiseFlow
Forside inkluderende: Titel, navn af studerende, titel på din uddannelse, antal af tegn brugt, navn på din vejleder
Abstract på engelsk på 1.200-1.400 anslag.
Fortrolighedserklæring
Tro og love-erklæring
Samtykkeerklæring
Indholdsfortegnelse
Fotos, illustrationer, tabeller og figurer (inklusiv tilhørende tekst)
Litteraturlisten
Figurlisten
Bilagslisten
Bilag (se sektion om bilag)
Anvendt referencestandard: Referenceliste, kildehenvisninger og citatangivelser skal håndteres efter Harvard Referencing System.
Brug evt. et referenceværktøj: https://bibliotek.kea.dk/da/?id=205
Bilag:
Opgaven skal kunne læse uden, at bedømmer behøver at læse bilagene. Et bilag er materiale, som den studerende stiller til rådighed for læseren, når den fulde tekst ikke hører hjemme i opgaven.
Bilag skal kun medtages, hvis den studerende henviser til dem i opgaven.
Der skal være en bilagsliste over alle bilag
Hvert bilag skal indeholde et bilagsnummer, overskrift, forklarende tekst og relevante referencer.
Hvert bilag skal have sin egen side.
Bilag skal uploades separat som ekstra materiale i WiseFlow
Bilag kan omfatte dokumentation af forskning og eksperimenter, spørgeskemaer, tabeller, figurer, diagrammer, notater, detaljerede tekniske specifikationer, tegninger, fotos, lydoptagelser, videooptagelser, andre digitale filer eller andet materiale.
Du kan altid finde mere hjælp i forhold til forskning, akademisk skrivning, eksamen og meget mere på KEA online bibliotek om studieviden: https://bibliotek.kea.dk/da/studieviden/Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingPrøven vurderes med udgangspunkt i de specifikke læringsmål, som fremgår af hvert fagelement.
Den mundtlige og skriftlige del bedømmes efter en helhedsvurdering.Syge-/omprøveSygeprøve
En studerende, der har været forhindret i at gennemføre en prøve på grund af dokumenteret sygdom eller af anden uforudseelig årsag, får mulighed for at aflægge (syge) prøven snarest muligt. Er det en prøve, der er placeret i uddannelsens sidste eksamenstermin, får den studerende mulighed for at aflægge prøven i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf.
Sygeprøven kan være identisk med næste ordinære prøve. Den studerende skal selv orientere sig om, hvornår (syge)prøven afvikles. Orientering om tid og sted for sygeprøver findes på Fronter, men den studerende vil tillige modtage notifikation fra KEA’s eksamenssystem, når flowet for sygeprøven frigives til aflevering af opgave.
Ved akut sygdom på afleveringsdagen eller eksaminationstidspunktet skal dette meddeles KEA, jf. KEA’s regler herom.
Dokumenteres sygdom ikke efter KEA’s regler, har den studerende brugt et prøveforsøg. Ved indsendelse af lægeerklæring skal den studerende selv afholde udgiften til denne.
Omprøver
Ved ikke bestået prøve eller ikke fremmøde ved prøve er den studerende automatisk tilmeldt omprøve, så længe der resterer prøveforsøg. Omprøven kan være identisk med næste ordinære prøve.
Ved mundtlige prøver baseret på skriftlige projekter afgør eksaminator, hvorvidt den studerende må gå til omprøve i samme projekt som i det første ordinære forsøg, eller om der skal udarbejdes et nyt projekt. Eksaminator afgør dette ud fra en vurdering af, hvorvidt den studerende vurderes til at kunne bestå den mundtlige prøve på baggrund af det skriftlige projekt.
Den studerende skal selv orientere sig om, hvornår omprøve afholdes. Orientering om tid og sted for omprøver findes på Fronter, ligesom den studerende vil modtage en notifikation fra KEA’s eksamenssystem, når reeksamensflowet frigives til aflevering af opgave
Uddannelsen kan dispensere fra den fortsatte tilmelding, når det er begrundet i usædvanlige forhold, herunder dokumenteret handicap.
På faget Akademisk skrivning modtager du 45 timers undervisning, hvilket svarer til 60 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 33% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: øvelser, klasseundervisning, interne forelæsninger.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: øvelser, læsning af pensum, informationssøgning.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.