Digitale smykker
2023/2024- Formål og læringsmål
Fagelementet beskæftiger sig med interdisciplinære samarbejde og en innovativ tilgang til digital smykkekonceptudvikling med anvendelse af nyeste teknologier og materialer samt brugercentrerede designmetoder. De studerende vil udforske området inden for innovative digitale smykker, blandt andet gennem inddragelse af den nyeste viden inden for design, teknologi og business.
FærdighederDen studerende kan:
Kompetencer
− identificere, kombinere og anvende metoder og viden inden for brugercenteret design
− gennem forståelse for samfundsstrukturer, kulturelle og subkulturelle fællesskaber, vurdere, vælge og begrunde samt formidle innovative løsningsforslag.
− identificere og formidle relevante praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger til fagfæller på baggrund af en aktuel virksomheds- og markedsanalyse.
− identificere og varetage problemstillinger inden for forbrugeradfærd og forbrugertrends på baggrund af livsstil og differentiering.
− anvende og kombinere prototyper som en del af en designproces.
− identificere, vurdere og vælge relevante virkemidler og kommunikationsmetoder til formidling af problemstillinger, løsningsmodeller og produkter, bl.a. ved hjælp af 3D- og 2D-visualiseringsmetoder.Den studerende kan:
− selvstændigt og professionelt håndtere produktudviklingsprocessens enkelte faser samt fasernes indbyrdes betydning.
− selvstændigt og professionelt indgå i interdisciplinære samarbejder.
− vurdere og analysere idégenerering og innovationsmetode som udviklingsredskab i en etnografisk kontekst.
− vurdere, udvælge, anvende og begrunde designprocesser, -metoder, -redskaber og brugerinvolveringsmetoder som innovative udviklingsredskaber.
− selvstændigt vurdere og kombinere relevante løsningsmodeller for et salgbart produkt samt udvikle branding.
− selvstændigt og professionelt kombinere og omsætte komplekse opgaver inden for design og produktion. - Undervisningsform
Undervisnings- og arbejdsformer tilpasses de enkelte uddannelseselementer for at fremme muligheder for at udvikle de studerendes professionelle kompetencer til at fungere selvstændigt som PBA i smykker, teknologi og business og til at fortsætte i kompetencegivende videreuddannelse.
Undervisningen er organiseret, så den studerende møder forskellige undervisnings- og arbejdsformer, hvilket har til formål at fremme selvstændighed, samarbejdsevne, evne til refleksion og evne til at skabe faglig fornyelse. Der varieres mellem forelæsning, tværfaglige projekter, klasseundervisning, gruppearbejde, vejledning og selvstændigt arbejde samt problemorienterede opgaver. Der arbejdes både individuelt og i grupper, men i forbindelse med individuel læring opfordres de studerende til at nedsætte studiekredse, der kan støtte den enkelte studerende i lærings- forløb og opgaveløsninger.
På uddannelsen indgår der en kombination af teori og praksis, og der er en meget praksisnær tilgang til undervisningen. Mange opgaver og projekter bliver udarbejdet i samarbejde med en virksomhed. Undervisningen er tilrettelagt i modulforløb, hvor hvert modul har selvstændige overordnede læringsmål, der sikrer en kontinuitet i indlæringen.
Undervisningens omfang tager udgangspunkt i, at det er et fuldtidsstudie. Det er vigtigt, at den enkelte studerende er aktiv under studiet og tager et medansvar for kontinuerligt at opnå læring.
Når der ikke er skemalagt undervisning, forventes det, at den studerende forbereder sig. Forberedelse er den tid, hvor du selv eller sammen med en studiegruppe forbereder dig til faget/uddannelsen. Det kan f.eks. være ved at læse noter fra undervisningen, se video-optaget undervisning, læse pensum, lave gruppearbejde, lave projektarbejde, arbejde på et af KEA’s værksteder, søge information, indsamle empiri, portfolio-arbejde, opgaveløsning, øvelser, gå til konferencer eller udstillinger m.m. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenBundne forudsætninger kan omhandle deltagelsespligt til en given aktivitet og/eller aflevering af opgaver og projekter m.v. Opfyldelse af bundne forudsætninger er et krav, for at den studerende kan deltage i fagelementets prøve. Såfremt, at den studerende ikke afleverer en bunden forudsætning rettidigt, mister den studerende et eksamensforsøg til den eksamen, hvortil den bundne eksamen er en forudsætning.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøve6. semester – Innovation, business case & værdiskabelse eksamen
Placering: 6. semester
Omfang: 30 ECTS
Prøveform: Individuel skriftlig og mundtlig prøve
Opgavetype: Den skriftlig del er en refleksionsopgave, der reflekterer over innovationspotentiale i forhold til en virksomhedscase og den resulterende værdiskabelse. I den skriftlige opgave skal der også afleveres et CV som bilag.
Til den mundtlige del skal den studerende medbringe et digitalt portfolio.
Varighed: Den mundtlige eksamination er på i alt 30 minutter inklusive votering. Den studerendes præsentation må vare maksimum 10 minutter.
Bedømmelsesform: Prøven bedømmes efter 7-trinsskalaen.
Bedømmer(e): Prøven bedømmes ved intern censur.
Kriterier for prøvevurdering: Prøven vurderes med udgangspunkt i de specifikke læringsmål, som fremgår af hvert fagelement.
Den mundtlige og skriftlige del bedømmes efter en helhedsvurderingFormkravDen skriftlige opgave skal være på max 2-4 normalsider
Definition af en normalside: En normalside svarer til 2.400 tegn, inklusive mellemrum og fodnoter.
Ved beregning af antal normalsider indgår følgende ikke:
− Forside inkluderende: Titel, navn af studerende, titel på din uddannelse, antal af tegn brugt, navn på din vejleder
− Abstract på engelsk på 1.200-1.400 anslag.
− Fortrolighedserklæring
− Tro og love-erklæring
− Samtykkeerklæring
− Indholdsfortegnelse
− Fotos, illustrationer, tabeller og figurer (inklusiv tilhørende tekst)
− Litteraturlisten
− Figurlisten
− Bilagslisten
− Bilag (se sektion om bilag)
Anvendt referencestandard: Referenceliste, kildehenvisninger og citatangivelser skal håndteres efter Harvard Referencing System.
Brug evt. et referenceværktøj: https://bibliotek.kea.dk/da/?id=205
Bilag:
− Opgaven skal kunne læse uden, at bedømmer behøver at læse bilagene. Et bilag er materiale, som den studerende stiller til rådighed for læseren, når den fulde tekst ikke hører hjemme i opgaven.
− Bilag skal kun medtages, hvis den studerende henviser til dem i opgaven.
− Der skal være en bilagsliste over alle bilag
− Hvert bilag skal indeholde et bilagsnummer, overskrift, forklarende tekst og relevante referencer.
− Hvert bilag skal have sin egen side.
− Bilag skal uploades separat som ekstra materiale i WiseFlow
− Bilag kan omfatte dokumentation af forskning og eksperimenter, spørgeskemaer, tabeller, figurer, diagrammer, notater, detaljerede tekniske specifikationer, tegninger, fotos, lydoptagelser, videooptagelser, andre digitale filer eller andet materiale.
Du kan altid finde mere hjælp i forhold til forskning, akademisk skrivning, eksamen og meget mere på KEA online bibliotek om studieviden: https://bibliotek.kea.dk/da/studieviden/Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingPrøven vurderes med udgangspunkt i de specifikke læringsmål, som fremgår af hvert fagelement.
Den mundtlige og skriftlige del bedømmes efter en helhedsvurdering.Syge-/omprøveSygeprøve
En studerende, der har været forhindret i at gennemføre en prøve på grund af dokumenteret sygdom eller af anden uforudseelig årsag, får mulighed for at aflægge (syge) prøven snarest muligt. Er det en prøve, der er placeret i uddannelsens sidste eksamenstermin, får den studerende mulighed for at aflægge prøven i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf.
Sygeprøven kan være identisk med næste ordinære prøve. Den studerende skal selv orientere sig om, hvornår (syge)prøven afvikles. Orientering om tid og sted for sygeprøver findes på Fronter, men den studerende vil tillige modtage notifikation fra KEA’s eksamenssystem, når flowet for sygeprøven frigives til aflevering af opgave.
Ved akut sygdom på afleveringsdagen eller eksaminationstidspunktet skal dette meddeles KEA, jf. KEA’s regler herom.
Dokumenteres sygdom ikke efter KEA’s regler, har den studerende brugt et prøveforsøg. Ved indsendelse af lægeerklæring skal den studerende selv afholde udgiften til denne.
Omprøver
Ved ikke bestået prøve eller ikke fremmøde ved prøve er den studerende automatisk tilmeldt omprøve, så længe der resterer prøveforsøg. Omprøven kan være identisk med næste ordinære prøve.
Ved mundtlige prøver baseret på skriftlige projekter afgør eksaminator, hvorvidt den studerende må gå til omprøve i samme projekt som i det første ordinære forsøg, eller om der skal udarbejdes et nyt projekt. Eksaminator afgør dette ud fra en vurdering af, hvorvidt den studerende vurderes til at kunne bestå den mundtlige prøve på baggrund af det skriftlige projekt.
Den studerende skal selv orientere sig om, hvornår omprøve afholdes. Orientering om tid og sted for omprøver findes på Fronter, ligesom den studerende vil modtage en notifikation fra KEA’s eksamenssystem, når reeksamensflowet frigives til aflevering af opgave
Uddannelsen kan dispensere fra den fortsatte tilmelding, når det er begrundet i usædvanlige forhold, herunder dokumenteret handicap.
På faget Digitale smykker modtager du 90 timers undervisning, hvilket svarer til 120 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 33% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: øvelser, klasseundervisning, interne forelæsninger, tværfaglig projektorganiseret undervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: øvelser, læsning af pensum, informationssøgning.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.