Københavns Erhvervsakademi

en

Valgfag: Idé, proces & viden - Smykkedesign/teknologi

2024/2025
Engelsk titel
Elective Module: Idea, Process & Knowledge -
Uddannelse
Smykker, teknologi og business
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor
Semester
7. semester
Fagets/modulets varighed
10 uger
Ects
15
Udd. element
Valgfag
Sprog
Dansk
Opstart
Efterår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
9140710
Fag- /modulansvarlig
Jane Burchard
Mette Laier Henriksen
Leif Thomsen
  • Formål og læringsmål
    Viden

    Den studerende har:
    − viden om og forståelse for design og brug af prototyper i en undersøgelsesproces.

    Kompetencer

    Den studerende kan:
    − innovativt anvende, kombinere, vælge og mestre komplekse designmetoder, heriblandt brugerinvolvering og innovative idégenereringsmetoder.
    − selvstændigt omsætte komplekse idéer til konkrete, målrettede produkter og koncepter samt vurdere og analysere design- og innovationsmetode som udviklingsredskab hertil.
    − innovativt anvende og mestre metoder, redskaber og begreber inden for fagområderne, der knytter sig til produktion.
    − selvstændigt kombinere og designe relevante løsningsmodeller i forbindelse med produktets forretningsmæssige kontekst.
    − innovativt kombinere og anvende kommunikations- og argumentationsteori i relation til at kunne formidle praksisnære og faglige problemstillinger og mulige løsninger via prototyper.
    − selvstændigt og professionelt udvikle ny viden gennem brug af professionens metoder og redskaber.

  • Undervisningsform
    Undervisnings- og arbejdsformer tilpasses de enkelte uddannelseselementer for at fremme muligheder for at udvikle de studerendes professionelle kompetencer til at fungere selvstændigt som PBA i smykker, teknologi og business og til at fortsætte i kompetencegivende videreuddannelse.
    Undervisningen er organiseret, så den studerende møder forskellige undervisnings- og arbejdsformer, hvilket har til formål at fremme selvstændighed, samarbejdsevne, evne til refleksion og evne til at skabe faglig fornyelse. Der varieres mellem forelæsning, tværfaglige projekter, klasseundervisning, gruppearbejde, vejledning og selvstændigt arbejde samt problemorienterede opgaver. Der arbejdes både individuelt og i grupper, men i forbindelse med individuel læring opfordres de studerende til at nedsætte studiekredse, der kan støtte den enkelte studerende i lærings- forløb og opgaveløsninger.
    På uddannelsen indgår der en kombination af teori og praksis, og der er en meget praksisnær tilgang til undervisningen. Mange opgaver og projekter bliver udarbejdet i samarbejde med en virksomhed. Undervisningen er tilrettelagt i modulforløb, hvor hvert modul har selvstændige overordnede læringsmål, der sikrer en kontinuitet i indlæringen.
    Undervisningens omfang tager udgangspunkt i, at det er et fuldtidsstudie. Det er vigtigt, at den enkelte studerende er aktiv under studiet og tager et medansvar for kontinuerligt at opnå læring.
    Når der ikke er skemalagt undervisning, forventes det, at den studerende forbereder sig. Forberedelse er den tid, hvor du selv eller sammen med en studiegruppe forbereder dig til faget/uddannelsen. Det kan f.eks. være ved at læse noter fra undervisningen, se video-optaget undervisning, læse pensum, lave gruppearbejde, lave projektarbejde, arbejde på et af KEA’s værksteder, søge information, indsamle empiri, portfolio-arbejde, opgaveløsning, øvelser, gå til konferencer eller udstillinger m.m.
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Bundne forudsætninger kan omhandle deltagelsespligt til en given aktivitet og/eller aflevering af opgaver og projekter m.v. Opfyldelse af bundne forudsætninger er et krav, for at den studerende kan deltage i fagelementets prøve. Såfremt, at den studerende ikke afleverer en bunden forudsætning rettidigt, mister den studerende et eksamensforsøg til den eksamen, hvortil den bundne eksamen er en forudsætning.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves selvstændigt
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    7. semester – Valgfagseksamen
    Placering: 7. semester
    Omfang: 15 ECTS
    Prøveform: Individuel kombineret skriftlig og mundtlig prøve.
    Individuel mundtlig med præsentation på baggrund af en skriftlig rapport
    Max. 10 minutter til præsentation og yderligere 10 minutter pr. studerende til spørgsmål og fremvisning af produkt.
    Opgavetype
    Det skriftlige materiale er en rapport og til den mundtlige eksamen medbringes produkt.
    Formkrav
    Omfang: Den skriftlige rapport skal være på maksimalt 6 normalsider.
    Rapporten afleveres senest til den i eksamensramme fastsatte tid.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Varighed
    Den mundtlige eksamination er på i alt 30 minutter inklusive votering. Den studerendes præsentation må vare maksimum 10 minutter.
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Prøven vurderes med udgangspunkt i de specifikke læringsmål, som fremgår af hvert fagelement.
    Den mundtlige og skriftlige del bedømmes efter en helhedsvurdering.

    I den samlede bedømmelse indgår den studerendes formuleringsevner. Det faglige indhold vægter tungest, mens formuleringsevner indgår i vurderingen med en mindre, men dog betydende vægt.
    Der kan ses bort fra formuleringsevne, hvis den studerende kan dokumentere en relevant specifik funktionsnedsættelse.
    Syge-/omprøve
    Sygeprøve
    En studerende, der har været forhindret i at gennemføre en prøve på grund af dokumenteret sygdom eller af anden uforudseelig årsag, får mulighed for at aflægge (syge) prøven snarest muligt. Er det en prøve, der er placeret i uddannelsens sidste eksamenstermin, får den studerende mulighed for at aflægge prøven i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf.
    Sygeprøven kan være identisk med næste ordinære prøve. Den studerende skal selv orientere sig om, hvornår (syge)prøven afvikles. Orientering om tid og sted for sygeprøver findes på Fronter, men den studerende vil tillige modtage notifikation fra KEA’s eksamenssystem, når flowet for sygeprøven frigives til aflevering af opgave.
    Ved akut sygdom på afleveringsdagen eller eksaminationstidspunktet skal dette meddeles KEA, jf. KEA’s regler herom.
    Dokumenteres sygdom ikke efter KEA’s regler, har den studerende brugt et prøveforsøg. Ved indsendelse af lægeerklæring skal den studerende selv afholde udgiften til denne.
    Omprøver
    Ved ikke bestået prøve eller ikke fremmøde ved prøve er den studerende automatisk tilmeldt omprøve, så længe der resterer prøveforsøg. Omprøven kan være identisk med næste ordinære prøve.
    Ved mundtlige prøver baseret på skriftlige projekter afgør eksaminator, hvorvidt den studerende må gå til omprøve i samme projekt som i det første ordinære forsøg, eller om der skal udarbejdes et nyt projekt. Eksaminator afgør dette ud fra en vurdering af, hvorvidt den studerende vurderes til at kunne bestå den mundtlige prøve på baggrund af det skriftlige projekt.
    Den studerende skal selv orientere sig om, hvornår omprøve afholdes. Orientering om tid og sted for omprøver findes på Fronter, ligesom den studerende vil modtage en notifikation fra KEA’s eksamenssystem, når reeksamensflowet frigives til aflevering af opgave
    Uddannelsen kan dispensere fra den fortsatte tilmelding, når det er begrundet i usædvanlige forhold, herunder dokumenteret handicap.
120
timers undervisning
291
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Valgfag: Idé, proces & viden - Smykkedesign/teknologi modtager du 120 timers undervisning, hvilket svarer til 160 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 29% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: øvelser, klasseundervisning, interne forelæsninger.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: øvelser, læsning af pensum, informationssøgning.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.