Professionsbachelorprojektet
2022/2023- Formål og læringsmål
Bachelorprøven skal, sammen med uddannelsens øvrige prøver og praktikprøven vise, at uddannelsens mål for læringsudbytte (slutmål) er opnået.
Professionsbachelorprojektets formål er at give den studerende lejlighed til på en selvstændig måde at udføre et projektarbejde omfattende eksperimentel, empirisk, teoretisk og praktisk behandling af en konkret problemstilling inden for områderne i uddannelsen.
Projektet skal demonstrere selvstændig kritisk refleksion inden for det godkendt emne og skal dokumenteres i en bacheloropgave og i et eller flere produkter.
Professionsbachelorprojektet afslutter uddannelsen på sidste semester, når alle forudgående prøver er bestået. - Undervisningsform
Vejledning:
Ved forløbets opstart skal den studerende aflevere en foreløbig problemformuleringsblanket for bachelorprojektet, som skal godkendes af KEA.
Ved godkendelse af problemformulering tildeles den studerende en hovedvejleder, som også er bachelorprojektets eksaminator. Derudover kan den studerende vælge forskellige bi-vejledere.
Hvis problemformuleringen vurderes til ikke at være inden for uddannelsens faglighed eller inden for rammerne af bachelorprojektet, vil den studerende blive kontaktet af hovedvejlederen med henblik på muligheden for vejledning angående problemformulering.
Hvis hovedvejlederen skønner, at der er behov for det, kan den studerende modtage tilbud om ekstra vejledning angående problemformuleringen.
Vejledningen er fordelt på 3 hovedvejledninger à 35 minutter og 2 bi-vejledning à 20 minutter.
Nærmere information om booking af vejledning offentliggøres på Fronter.
Der er kun afsat de vejledningstimer, der udbydes. Såfremt en vejledning ikke bliver booket, vil den gå tabt i forhold til det samlede antal vejledninger. Hvis den studerende ikke møder op til en vejledningstid, vil vejledningstiden også gå tabt i forhold til det samlede antal vejledninger.
Hoved- og bi-vejledere vejleder ikke pr. mail og læser ikke længere tekststykker før en vejledning - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenProfessionsbachelorprojektet afslutter uddannelsen på sidste semester, når alle forudgående prøver er bestået.
Bundne forudsætninger kan omhandle deltagelsespligt til en given aktivitet og/eller aflevering af opgaver og projekter m.v. Opfyldelse af bundne forudsætninger er et krav, for at den studerende kan deltage i fagelementets prøve. Såfremt, at den studerende ikke afleverer en bunden forudsætning rettidigt, mister den studerende et eksamensforsøg til den eksamen, hvortil den bundne eksamen er en forudsætning.
De bundne forudsætninger beskrives i KEAs fagkatalog på katalog.kea.dk.Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveProfessionsbachelorprojekteksamen består af en skriftlig og en praktisk del, som skal forsvares ved en individuel mundtlig eksamination. Den skriftlige del, i form af en professionsbacheloropgave, skal afleveres forud for den mundtlige eksamen, hvor der gives én samlet karakter.
Projektets problemstilling skal være central for uddannelsen og professionen og formuleres af den studerende og skal helst inddrage en privat eller offentlig virksomhed. KEA skal godkende problemstillingen.
Kriterier for prøvevurdering: Professionsbachelorprojektets formål er at give den studerende lejlighed til på en selvstændig måde at udføre et projektarbejde omfattende eksperimentel, empirisk, teoretisk og praktisk behandling af en konkret problemstilling inden for områderne i uddannelsen. Projektet skal demonstrere selvstændig kritisk refleksion inden for det godkendt emne og skal dokumenteres i en professionsbacheloropgave og i et eller flere produkter.
Professionsbachelorprøven skal, sammen med uddannelsens øvrige prøver vise, at uddannelsens mål for læringsudbytte (slutmål) er opnået.
Eksamensform: Den skriftlige opgave forsvares ved en individuel mundtlig eksamen. Eksaminationens varighed er 45 minutter inklusive votering. Der gives én samlet karakter for den skriftlige og mundtlige præstation. Den skriftlige opgave og den mundtlige eksamen vejer lige.FormkravGruppe/Individuel: Der er mulighed for at skrive alene eller i en gruppe på maksimum 3 personer. En individuelt fremstillet professionsbacheloropgave skal fylde 25-30 normalsider, ved to personer 35-40 normalsider og tre personer 45-50 normalsider. Ved en gruppefremstillet professionsbacheloropgave skal det individualiseres, hvem der har gjort hvad.
Definition af en normalside: En normalside svarer til 2.400 tegn, inklusive mellemrum og fodnoter.
Følgende skal indgå i rapporten, men indgår ikke i beregningen af antallet normalsider:
− Omslag fra WiseFlow
− Forside inkluderende: Titel, navn af studerende, titel på din uddannelse, antal af tegn brugt, navn på din vejleder
− Abstract på engelsk på 1.200-1.400 anslag.
− Fortrolighedserklæring
− Tro og love-erklæring
− Samtykkeerklæring
− Indholdsfortegnelse
− Fotos, illustrationer, tabeller og figurer (inklusiv tilhørende tekst)
− Litteraturlisten
− Figurlisten
− Bilagslisten
− Bilag (se sektion om bilag)
Anvendt referencestandard: Referenceliste, kildehenvisninger og citatangivelser skal håndteres efter Harvard Referencing System.
Brug evt. et referenceværktøj: https://bibliotek.kea.dk/da/?id=205
Bilag:
− Opgaven skal kunne læse uden, at bedømmer behøver at læse bilagene. Et bilag er materiale, som den studerende stiller til rådighed for læseren, når den fulde tekst ikke hører hjemme i opgaven.
− Bilag skal kun medtages, hvis den studerende henviser til dem i opgaven.
− Der skal være en bilagsliste over alle bilag
− Hvert bilag skal indeholde et bilagsnummer, overskrift, forklarende tekst og relevante referencer.
− Hvert bilag skal have sin egen side.
− Bilag skal uploades separat som ekstra materiale i WiseFlow
− Bilag kan omfatte dokumentation af forskning og eksperimenter, spørgeskemaer, tabeller, figurer, diagrammer, notater, detaljerede tekniske specifikationer, tegninger, fotos, lydoptagelser, videooptagelser, andre digitale filer eller andet materiale.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Hjælpemidler der må medbringesMedmindre der er angivet andet for den enkelte prøve, er alle hjælpemidler tilladt.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurderingBachelorprøven skal, sammen med uddannelsens øvrige prøver vise, at uddannelsens mål for læringsudbytte (slutmål) er opnået.Stave- og formuleringsevnerI den samlede bedømmelse af et professionsbachelorprojekt indgår den studerendes formulerings- og staveevner. Det faglige indhold vægter tungest, mens formuleringsevner indgår i vurderingen med en mindre, men dog betydende vægt, mens staveevner kun indgår med ringe vægt.
Der kan ses bort fra formulerings- og staveevne, hvis den studerende kan dokumentere en relevant specifik funktionsnedsættelse.Syge-/omprøveSygeprøve
En studerende, der har været forhindret i at gennemføre en prøve på grund af dokumenteret sygdom eller af anden uforudseelig årsag, får mulighed for at aflægge (syge) prøven snarest muligt. Er det en prøve, der er placeret i uddannelsens sidste eksamenstermin, får den studerende mulighed for at aflægge prøven i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf.
Sygeprøven kan være identisk med næste ordinære prøve. Den studerende skal selv orientere sig om, hvornår (syge)prøven afvikles. Orientering om tid og sted for sygeprøver findes på Fronter, men den studerende vil tillige modtage notifikation fra KEA’s eksamenssystem, når flowet for sygeprøven frigives til aflevering af opgave.
Ved akut sygdom på afleveringsdagen eller eksaminationstidspunktet skal dette meddeles KEA, jf. KEA’s regler herom.
Dokumenteres sygdom ikke efter KEA’s regler, har den studerende brugt et prøveforsøg. Ved indsendelse af lægeerklæring skal den studerende selv afholde udgiften til denne.
Omprøver
Ved ikke bestået prøve eller ikke fremmøde ved prøve er den studerende automatisk tilmeldt omprøve, så længe der resterer prøveforsøg. Omprøven kan være identisk med næste ordinære prøve.
Ved mundtlige prøver baseret på skriftlige projekter afgør eksaminator, hvorvidt den studerende må gå til omprøve i samme projekt som i det første ordinære forsøg, eller om der skal udarbejdes et nyt projekt. Eksaminator afgør dette ud fra en vurdering af, hvorvidt den studerende vurderes til at kunne bestå den mundtlige prøve på baggrund af det skriftlige projekt.
Den studerende skal selv orientere sig om, hvornår omprøve afholdes. Orientering om tid og sted for omprøver findes på Fronter, ligesom den studerende vil modtage en notifikation fra KEA’s eksamenssystem, når reeksamensflowet frigives til aflevering af opgave
Uddannelsen kan dispensere fra den fortsatte tilmelding, når det er begrundet i usædvanlige forhold, herunder dokumenteret handicap.
I forbindelse med den afsluttende opgave vil du eller din gruppe modtage 20 timers vejledning af din vejleder.
Resten af tiden svarende til 391 timer bruges på afsluttende opgavearbejde. Du har selv ansvaret for at strukturere tiden som du fx bruger på opgaveskrivning, forberedelse til eksamen mv.
Afsluttende projekt vil primært bestå af følgende aktiviteter: indsamle empiri, læsning, skrive, virksomhedssamarbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.