Mikroøkonomi (DA)
2019/2020- Formål
Den studerende tilegner sig grundlæggende forståelse af mikroøkonomiske principper og teorier med det formål at kunne analysere erhvervsøkonomiske og IT-orienterede problemstillinger. I gennemgangen af faget fokuseres der særligt på hvorledes markedsstrukturer og økonomiske mekanismer øver indflydelse på konsumenters og producenters beslutningsprocesser. Endelig berøres moderne adfærdsøkonomiske modeller som supplement til de traditionelle rationelle optimeringsparadigmer.
VidenDen studerende har udviklingsbaseret viden om, forståelse af og kan reflektere over anvendte teorier og metoder vedrørende
Færdigheder
1) centrale begreber i mikroøkonomi, økonomisk tænkning og økonomiske systemer
2) udbud og efterspørgsel, forbruger- og producentadfærd, prismekanismer, markedsinterventioner og markedsstrukturerDen studerende mestrer færdigheder vedrørende anvendelse af
Kompetencer
1) mikroøkonomiske teorier og modeller for prisdannelse herunder udbud og efterspørgsel på kort og lang sigt
2) teorier og metoder til analyse af markedseffektiviteten og markedsinterventioners indvirkning på effektiviteten samt producent- og konsumentoverskud
3) mikroøkonomiske modeller til præsentation for samarbejdspartnere og brugereDen studerende kan håndtere komplekse og udviklingsorienterede problemstillinger vedrørende
1) økonomiske beslutninger baseret på forståelse og analyse af markedseffektiviteten, omkostninger og profit
Den studerende kan identificere egne læringsbehov og udvikling af egen viden, færdigheder samt kompetencer inden for
1) mikroøkonomi - Undervisningsform og udfoldelse
af læringsmål Klasseundervisning, med elementer af forelæsning, diskussioner, gruppeopgaver, problemorienterede case-opgaver (herunder tværfaglige med andre fag).
- Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
TBD - JESF - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenAfleveringer kan være bundne forudsætninger. Det fremgår af semesterplanen, hvilke afleveringer der er bundne forudsætninger. Bundne forudsætninger er med til at påvise studieaktiviteten for den enkelte studerende.Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagFaget afprøves baseret på en eller flere delprøver der samlet set danner den karakter der gives.
Delprøverne kan være mundtlige, skriftlige eller projektorienteret afhængig af indhold og arbejdsmetode på de forløb, delprøven er tilknyttet. Der kan være tale om enten individuel prøve eller gruppeprøve.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveDen studerende bliver eksamineret i flere fag (Mikroøkonomi, Erhvervsøkonomi, Organisation, Systemudvikling, Softwarekonstruktion og Kommunkiation & Præsentation). Eksaminationen skal sikre, at der eksamineres i emner, som ikke allerede er behandlet i rapporten.FormkravProjektet skal være tværfagligt og problemorienteret.
Projektets opgavetekst er forfattet af underviserne.
Eventuelle rapport formalia vil fremgå af opgave oplægget, herunder antallet af gruppemedlemmer. Nedenstående antal gruppemedlemmer skal derfor kun opfattes som vejledende.Individuel eller gruppeprøveGruppeprøve, 2-4 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Varighed1. Individuel præsentation på grundlag af rapporten: 5 minutter.
2. Individuel eksamination: 20 minutter.
3. Votering og meddelelse af karakter: 5 minutter.
Denne eksamen er en fælles eksamen for alle uddannelsens 1.semester fag.Hjælpemidler der må medbringesLaptop må medbringes under den mundtlige eksamen til brug for præsentation.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingDen studerende modtager en individuel karakter for den overordnede præstation, som omfatter rapporten, præsentationen og den individuelle eksamination. Præstationen vurderes på, i hvor høj grad den opfylder fagenes formål og læringsmål, som de er beskrevet i studieordningen.Frist for afleveringVil fremgå af opgave oplægget.Syge-/omprøvePrøven afholdes på samme måde som den almindelige eksamen. Det nye projekt kan enten være baseret på det samme problem som det projekt, der dannede grundlaget for den almindelige eksamen, eller på et nyt problem.
På faget Mikroøkonomi (DA) modtager du 96 timers undervisning, hvilket svarer til 128 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 70% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, casearbejde, tværfaglig projektorganiseret undervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, gruppearbejde, projektarbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.