Københavns Erhvervsakademi

en

Mikroøkonomi

2024/2025
Engelsk titel
Microeconomics
Uddannelse
Økonomi & Informationsteknologi
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor
Semester
1. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
5
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Efterår
Forår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
9141111
Fag- /modulansvarlig
Jens Andersen
Claus Leth Jeppesen
Jan Ivan Andersen
  • Formål og læringsmål

    Den studerende tilegner sig grundlæggende forståelse af mikroøkonomiske principper og teorier med det formål at kunne analysere erhvervsøkonomiske og IT-orienterede problemstillinger. I gennemgangen af faget fokuseres der særligt på, hvorledes markedsstrukturer og økonomiske mekanismer øver indflydelse på konsumenters og producenters beslutningsprocesser. Endelig berøres moderne adfærdsøkonomiske modeller som supplement til de traditionelle rationelle optimeringsparadigmer.

    Viden

    Den studerende har udviklingsbaseret viden om, forståelse af og kan reflektere over anvendte teorier og metoder vedrørende
    1) centrale begreber i mikroøkonomi, økonomisk tænkning og økonomiske systemer
    2) udbud og efterspørgsel, forbruger- og producentadfærd, prismekanismer, markedsinterventioner og markedsstrukturer

    Færdigheder

    Den studerende mestrer færdigheder vedrørende anvendelse af
    1) mikroøkonomiske teorier og modeller for prisdannelse, herunder udbud og efterspørgsel på kort og lang sigt
    2) teorier og metoder til analyse af markedseffektiviteten og markedsinterventioners indvirkning på effektiviteten samt producent- og konsumentoverskud
    3) mikroøkonomiske modeller til præsentation for samarbejdspartnere og brugere

    Kompetencer

    Den studerende kan håndtere komplekse og udviklingsorienterede problemstillinger vedrørende
    1) økonomiske beslutninger baseret på forståelse og analyse af markedseffektiviteten, omkostninger og profit

    Den studerende kan identificere egne læringsbehov og udvikling af egen viden, færdigheder samt kompetencer inden for
    1) mikroøkonomi

  • Undervisningsform
    Klasseundervisning, med elementer af forelæsning, diskussioner, gruppeopgaver, problemorienterede case-opgaver (herunder tværfaglige med andre fag).
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Afleveringer kan være bundne forudsætninger. Det fremgår af semesterplanen, hvilke afleveringer der er bundne forudsætninger. Bundne forudsætninger er med til at påvise studieaktiviteten for den enkelte studerende.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Der er tre delprøver på semesteret, som vægtes med hhv. 20 pct., 20 pct. og 60 pct., og prøverne er med intern censur.
    - Den studerende skal deltage i alle delprøver og aflevere et produkt, da man ellers bliver udskrevet fra uddannelsen.
    - Delprøve 1 og delprøve 2 skal ikke nødvendigvis bestås.
    - Delprøve 3, der også betegnes som semesterprojektet, skal bestås.
    - Det samlede semester er bestået, hvis den studerende som minimum opnår en samlet vægtet karakter på 02 uden oprunding.
    - Er det samlede semester ikke bestået, skal man til reeksamen i delprøver, der ikke er bestået, således at det samlede semester bestås.
    - Er der mere end en delprøve, som ikke er bestået, skal prøverne gennemføres i den rækkefølge, de er opstillet på semesteret, indtil det samlede semester er bestået.

    Delprøvernes tidsmæssige placering oplyses på KEA's læringsplatform ved semesterets start.
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Delprøverne med en vægt på 20 pct. er skriftlige prøver.

    Delprøverne prøver, om læringsmålene i de enkelte moduler på semesteret er opfyldt, idet delprøver med en vægtning på 20 pct. primært fokuserer på læringsmålene inden for kategorierne viden og færdigheder.

    Delprøven med en vægt på 60 pct. er en skriftlig opgave med et individuelt mundligt forsvar.
    Udgangspunktet for den mundtlige del af delprøven, som vægter 60 pct., er det afleverede projekt. Delprøven på 60 pct. prøver læringsmålene inden for kategorierne viden, færdigheder og kompetencer for alle semesterets moduler.

    Den mundtlige prøve varer 30 min inklusive votering. Der gives en samlet karakter efter 7-trinsskalaen.
    Formkrav
    Projektet skal være tværfagligt og problemorienteret.

    Eventuelle rapport formalia vil fremgå af opgaveoplægget, herunder antallet af gruppemedlemmer der dog typisk er mellem to og syv.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Varighed
    1. Individuel præsentation på grundlag af rapporten: 5 minutter.
    2. Individuel eksamination: 20 minutter.
    3. Votering og meddelelse af karakter: 5 minutter.
    Denne eksamen er en fælles eksamen for alle uddannelsens 1.semester fag.
    Hjælpemidler der må medbringes
    Laptop må medbringes under den mundtlige eksamen til brug for præsentation.
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Den samlede karakter på semesteret er det vægtede gennemsnit af delprøve 1, delprøve 2 og delprøve 3/semesterprojektet.
    Den samlede karakter afrundes til nærmeste karakter på 7-trinsskalaen efter aritmetisk afrundingsmetode, og den er det vægtede gennemsnit af:
    - Karakteren for delprøve 1 (20 pct.).
    - Karakteren for delprøve 2 (20 pct.).
    - Karakteren for delprøve 3/semesterprojektet (60 pct.).
    Der er ingen afrunding op til karakteren 02.

    Den studerendes præstation vurderes på, i hvor høj grad den opfylder fagenes formål og læringsmål, som de er beskrevet i studieordningen.
    Frist for aflevering
    Vil fremgå af opgaveoplægget.
    Syge-/omprøve
    Prøven afholdes på samme måde som den almindelige eksamen. Det nye projekt kan enten være baseret på det samme problem som det projekt, der dannede grundlaget for den almindelige eksamen, eller på et nyt problem.
36
timers undervisning
101
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Mikroøkonomi modtager du 36 timers undervisning, hvilket svarer til 48 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 26% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, casearbejde, tværfaglig projektorganiseret undervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, gruppearbejde, projektarbejde.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.