Strategisk markedsføring (EN)
2017/2018- Indhold og læringsmål
Strategisk marketingsmodulet arbejder med analytisk baseret tilgang til en kommunikationsløsning. I modulet indgår desuden kreative processer, som vil tage udgangspunkt i dataindsamlingen. Modulet introducere centrale metoder og værktøjer, som skal anvendes til, at løse en opgave i samarbejde med en virksomhed. Det forventes, at den studerende anvender metoder og værktøjer tillært på modulet til at gennemføre opgaven.
Viden
Modulet handler om at udvikle en konceptuel løsning ved hjælp af evidensbaseret tilgang. Der bliver undervist i relevante metoder og teorier i forhold til opgaven.
Der fokuseres på marketing, branding, kommunikationsmodeller, kampagneteori og fokusgrupper.
På modulet får du kompetencer til at kunne analysere forhold og løsninger, der generelt vedrører problemstillinger indenfor national og international handel, kunders adfærd og marked samt planlægge og gennemføre markedsanalyser.
Når du har gennemført modulet kan du bidrage med analyse og forslag vedrørende virksomhedens markedspotentiale samt segmentering, målgruppevalg og positioneringsstrategi.Den studerende har udviklingsbaseret viden om og kan reflektere over anvendte teorier og metoder
Færdigheder
vedrørende
1) indsamling og analyse af internationale data om markeder, klienter og brugere
2) strategisk markedsføring i internationale virksomheder
3) værdiskabelse via håndtering af interkulturelle forhold
4) markedsføringsplaner, herunder kommunikationsstrategierDen studerende mestrer færdigheder vedrørende anvendelse af
Kompetencer
1) teorier og metoder til analyse af markeder og international konkurrence
2) teorier og metoder til analyse af forbindelser og interkulturel kommunikation
3) teorier og metoder til planlægning af international strategisk markedsføring
4) teorier og modeller inden for international markedsføringsøkonomi med henblik på at identificere markeder samt vælge og præsentere relevante løsningsmodeller til samarbejdspartnere og brugereDen studerende kan håndtere komplekse og udviklingsorienterede problemstillinger vedrørende
1) selvstændig deltagelse i udviklingen af en markedsføringsstrategi baseret på dataindsamling og
analyse af markeder, konkurrence og forbrugere
2) tværfagligt samarbejde i udviklingen af planer til indtrængen på nye internationale markeder
3) udvikling og håndtering af forbindelser og netværk i en interkulturel sammenhæng
4) identifikation af egne læringsbehov og udvikling af egen viden, egne færdigheder og kompetencer i relation til strategisk markedsføring - Undervisningsform
Undervisningen afvikles i en vekslen mellem forelæsninger og opgaver, hands-on og projektarbejde. Læringsaktiviteterne er overvejende planlagt med vægt på undervisning og fagligt input i forum. Der er løbende opgaver, som bidrager til den endelige løsning.
De studerende arbejder i grupper gennem hele forløbet.
Produktioner afleveres i Fronter, som delafleveringer løbende gennem modulet. Deadline for afleveringer fremgår i opgavenbeskrivelsen.
Afleveringer og feedback
Der bliver givet mundtlig- og skriftlig feedback løbende i forløbet på delafleveringerne og ved modulets afslutning gives både skriftlig og mundtligt feedback. Afslutningsvis skal de studerende præsentere deres løsning for kunden.
Case-samarbejde
Modulet har et case-samarbejde med en eller flere eksterne aktører. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagEksamenen skal vise, at den studerende
• kan formidle centrale begreber fra Forretningsstrategi, Strategisk Markedsføring,
Informationsteknologier og Systemudvikling
• kan analysere og præsentere en problemstilling vedrørende Forretningsstrategi, Strategisk
Markedsføring, Informationsteknologier og Systemudvikling fra et tværfagligt synspunkt
• kan indsamle og analysere bruger--‐ og markedsføringsundersøgelser
• kan gennemføre et projekt i et team med fokus på relationerPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøve, projektprøveDen studerende bliver eksamineret i flere fag (Forretningsstrategi, Strategisk markedsføring,
Informationsteknologi og Systemudvikling). Eksaminationen skal sikre, at der eksamineres i emner, som ikke allerede er behandlet i rapporten.FormkravProjektet skal være tværfagligt og problemorienteret.
Projektets opgavetekst er forfattet af undervisere.
Institutionen fastlægger de faktiske krav til projektet, som kombinerer afgørende områder af tredje semesters undervisning i Forretningsstrategi, Strategisk Markedsføring, Informationsteknologier og Systemudvikling. Institutionen kan stille yderligere krav til gruppestørrelse, projektomfang og procesdokumentation, herunder krav til demonstration af arbejdskoden eller den studerendes skriftlige sprogfærdigheder eller begge dele. Institutionen skal sikre, at projektbeskrivelsen udleveres til de studerende og censorerne.
Aflevering af rapporten
Rapporten må ikke overstige 15 normalsider 10 plus maksimum 8 normalsider pr. gruppemedlem, eksklusive bilag. Brug af bilag skal så vidt muligt begrænses.Individuel eller gruppeprøveGruppeprøve, 2-4 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenEngelskVarighed1. Individuel præsentation på grundlag af rapporten: 5 minutter.
2. Individuel eksamination: 20 minutter.
3. Votering og meddelelse af karakter: 5 minutter.Hjælpemidler der må medbringesLaptop må medbringes under den mundtlige eksamen til brug for præsentation.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurderingDen studerende modtager en individuel karakter for den overordnede præstation, som omfatter rapporten, præsentationen og den individuelle eksamination. Præstationen vurderes på, i hvor høj grad den opfylder fagenes formål og læringsmål, som de er beskrevet i studieordningen.
På faget Strategisk markedsføring (EN) modtager du 48 timers undervisning, hvilket svarer til 64 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 35% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: casearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, indsamling af empiri, projektarbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.