Systemudvikling 3 (EN)
2021/2022- Formål og læringsmål
IT--‐understøttede forretningssystemer og --‐processer, brugeroplevelse, international
Viden
brugervenlighed, global projektledelse, test og validering af IT--‐systemerDen studerende har udviklingsbaseret viden om og kan reflektere over anvendte teorier og metoder vedrørende
Færdigheder
1) IT--‐understøttede forretningssystemer og --‐processer
2) designprocesser, design af grænseflader og brugeroplevelse
3) test af international brugervenlighed
4) international projektledelse
5) test og validering i softwarekonstruktionDen studerende mestrer færdigheder vedrørende anvendelse af
Kompetencer
1) teorier og metoder til designprocesser og prototyper i udviklingen af arkitektur, funktionalitet og brugergrænsefladeriIT--‐systemer
2) teorier og metoder til international brugervenlighed i udvikling og test af systemer og grænseflader i en multinational sammenhæng
3) teori og metoder til modellering af information om forretningsprocesser og --‐regler i udviklingen af IT--‐understøttede systemer og IT--‐løsninger
4) teori om brugervenlighed og kvalitative og kvantitative metoder inden for anvendelighedstest og brugeroplevelse
5) teorier og metoder til styring af internationale teams og projekter
6) teorier og metoder til kvalitetssikring af IT--‐systemer via test--‐ og valideringsprocedurer
7) valg og præsentation af relevante løsningsmodeller i forbindelse med brugeroplevelse, test og validering til samarbejdspartnere og brugereDen studerende kan håndtere komplekse og udviklingsorienterede problemstillinger vedrørende
1) planlægning, test og analyse af brugervenlighed og brugeroplevelse inden for grænsefladedesign og funktionalitet
2) samarbejde i forbindelse med integration af designprocesser i udviklingen af et IT-- system
3) udvikling, test og vurdering af brugergrænseflader i en multinational sammenhæng
4) etablering af en testplan for brugervenlighed og test af funktionalitet og brugeroplevelse i IT--‐systemer og IT--‐løsninger
5) håndtering af udviklingsprojekter på tværs af grænser og internationale teams
6) integration aftest--‐ og valideringsprocedureri udviklingen af IT--‐systemer og IT-- løsninger
7) identifikation af egne læringsbehov og udvikling af egen viden, egne færdigheder og kompetencer i relation til brugeroplevelse, test og projektledelse - Undervisningsform
Forelæsninger og opgaver, kombineret med 3 større praktiske tværfaglige case opgaver, hvor fagets indhold anvendes intenst.
- Forudsætninger for at deltage i
faget
Materielle forudsætninger for at deltage i faget
Vi antager, at studerende har en bærbar computer, der kører Windows 10 (eller senere) eller Mac OS X 10.12 (eller senere).
Ældre versioner af Windows eller Mac OS og Linux kan muligvis virke i de fleste tilfælde - men understøttes ikke med hjælp til at installere open source-værktøjer eller håndtere undervisningseksempler.
Vi antager, at eleverne har en HDMI-port eller miniDVI / lynport på deres bærbare computer.
I nogle få læringssituationer (ikke i 1. semester) bruges eksempler, der ikke så godt virker med mindre end 4 GB RAM-hukommelse - for dette 8 GB RAM anbefales.
Studerende vil have brug for kontorsoftware (Microsoft, Apple, Google eller ..).
Studerende skal kunne producere og læse pdf-dokumenter, Word-dokumenter, PowerPoint-præsentationer og Excel-regneark.
Der findes en Microsoft Cloud-version, der bliver tilgængelig, når du opretter en gratis endrevskonto.
En internetbrowser skal være tilgængelig (dvs. Chrome eller Safari).
Vi anbefaler stærkt eleverne at have adgang til Facebook og en privat Facebook-konto. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagEksamenen skal vise, at den studerende
• kan formidle centrale begreber fra Forretningsstrategi, Strategisk Markedsføring,
Informationsteknologier og Systemudvikling
• kan analysere og præsentere en problemstilling vedrørende Forretningsstrategi, Strategisk
Markedsføring, Informationsteknologier og Systemudvikling fra et tværfagligt synspunkt
• kan indsamle og analysere bruger--‐ og markedsføringsundersøgelser
• kan gennemføre et projekt i et team med fokus på relationerPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveDen studerende bliver eksamineret i flere fag (Forretningsstrategi, Strategisk markedsføring,
Informationsteknologi og Systemudvikling). Eksaminationen skal sikre, at der eksamineres i emner, som ikke allerede er behandlet i rapporten.FormkravProjektet skal være tværfagligt og problemorienteret.
Projektets opgavetekst er forfattet af undervisere.
Institutionen fastlægger de faktiske krav til projektet, som kombinerer afgørende områder af tredje semesters undervisning i Forretningsstrategi, Strategisk Markedsføring, Informationsteknologier og Systemudvikling. Institutionen kan stille yderligere krav til gruppestørrelse, projektomfang og procesdokumentation, herunder krav til demonstration af arbejdskoden eller den studerendes skriftlige sprogfærdigheder eller begge dele. Institutionen skal sikre, at projektbeskrivelsen udleveres til de studerende og censorerne.
Aflevering af rapporten
Rapporten må ikke overstige 15 normalsider 10 plus maksimum 8 normalsider pr. gruppemedlem, eksklusive bilag. Brug af bilag skal så vidt muligt begrænses.Individuel eller gruppeprøveGruppeprøve, 2-7 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenEngelskVarighed1. Individuel præsentation på grundlag af rapporten: 5 minutter.
2. Individuel eksamination: 20 minutter.
3. Votering og meddelelse af karakter: 5 minutter.Hjælpemidler der må medbringesLaptop må medbringes under den mundtlige eksamen til brug for præsentationBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurderingDen studerende modtager en individuel karakter for den overordnede præstation, som omfatter rapporten, præsentationen og den individuelle eksamination. Præstationen vurderes på, i hvor høj grad den opfylder fagenes formål og læringsmål, som de er beskrevet i studieordningen.
På faget Systemudvikling 3 (EN) modtager du 96 timers undervisning, hvilket svarer til 128 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 35% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, casearbejde, øvelser, gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, gruppearbejde, øvelser, projektarbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.