Forretningsstrategi 2 (DA)
2017/2018- Indhold og læringsmål
Optimering og standardisering af forretningsprocesser, integration af systemer og
Viden
forretningsenheder samt strategisk planlægning af informationssystemerDen studerende har udviklingsbaseret viden om og kan reflektere over anvendte teorier og metoder
Færdigheder
vedrørende
1) integration af systemer og forretningsenheder
2) optimering og standardisering af forretningsprocesser via procesdesign baseret på forsknings--‐ og
IT--‐modelleringsværktøjer
3) menneskelige, kulturelle og organisatoriske aspekter af IT--‐drevne forretningsprocesser
4) strategisk planlægning af informationssystemer og finansiel stying af IT--‐systemer
5) internationale aspekter ved styring af IT--‐projektporteføljerDen studerende mestrer færdigheder vedrørende anvendelse af
Kompetencer
1) teorier og metoder til analyse af integration af IT--‐systemer og forretningsenheder
2) teorier og metoder til forskning, modellering og dokumentation af IT--‐drevne forretningsprocesser
3) teorier og metoder til etablering af en IT--‐strategi baseret på centrale processer i en organisation
4) teori og metoder til prioritering og planlægning af udviklingen af en organisations IT--‐
projektportefølje
5) teorier og metoder til strategisk analyse af en organisations IT--‐infrastruktur
6) valg og præsentation af relevante løsningsmodeller i forbindelse med strategisk planlægning af informationssystemer til samarbejdspartnere og brugereDen studerende kan håndtere komplekse og udviklingsorienterede problemstillinger vedrørende
1) selvstændig deltagelse i etablering eller revidering af en IT--‐strategi baseret på strategisk analyse af
en organisations infrastruktur og centrale processer
2) styring af en IT--‐projektportefølje med fokus på optimering via internationalisering af
organisationen
3) etablering, modellering og formidling af koncepter og dokumentation til IT--‐drevne
forretningsprocesser til en kompleks målgruppe
4) etablering og revidering af planer om integration af IT--‐systemer og forretningsenheder
5) identifikation af egne læringsbehov og udvikling af egen viden, egne færdigheder og kompetencer i relation til optimering og standardisering af forretningsprocesser - Undervisningsform
Undervisningen består af forelæsninger, diskussioner i klassen, gruppeopgaver og arbejde med tværfaglige case-projekter
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagEksamenen skal vise, at den studerende
• kan formidle centrale begreber fra Forretningsstrategi, Informationsteknologier, Systemudvikling og Innovation og Iværksætteri.
• kan analysere og præsentere en problemstilling vedrørende Forretningsstrategi,
Informationsteknologier, Systemudvikling og Innovation og Iværksætteri fra et tværfagligt
synspunkt.
• kan håndtere en innovativ eller entrepreneuriel proces eller begge dele.
• kan gennemføre et projekt i et team med fokus på projektledelsesmetoder og --‐værktøjer.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøve, projektprøveFormkravProjektet skal være tværfagligt og problemorienteret.
Institutionen fastlægger de faktiske krav til projektet, som kombinerer afgørende områder af fjerde semesters undervisning i Forretningsstrategi, Informationsteknologier, Systemudvikling og Innovation og Iværksætteri. Institutionen kan stille yderligere krav til gruppestørrelse, projektomfang og procesdokumentation, herunder krav til demonstration af arbejdskoden eller den studerendes skriftlige sprogfærdigheder eller begge dele. Institutionen skal sikre, at projektbeskrivelsen udleveres til de studerende og censorerne.Individuel eller gruppeprøveIndividuel- eller gruppeprøve, 1-4 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Varighed1. Individuel præsentation på grundlag af rapporten: 5 minutter.
2. Individuel eksamination: 20 minutter.
3. Votering og meddelelse af karakter: 5 minutter.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurderingDen studerende modtager en individuel karakter for den overordnede præstation, som omfatter rapporten, præsentationen og den individuelle eksamination. Præstationen vurderes på, i hvor høj grad den opfylder fagenes formål og læringsmål, som de er beskrevet i studieordningen.
På faget Forretningsstrategi 2 (DA) modtager du 96 timers undervisning, hvilket svarer til 128 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 35% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, gruppearbejde, klasseundervisning, projektarbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, læsning af egne noter, læsning af pensum, projektarbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.