Københavns Erhvervsakademi

en

Informationsteknologi 2 (DA)

2018/2019
Engelsk titel
Information technology 2 (DA)
Uddannelse
Økonomi & Informationsteknologi
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor
Semester
4. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
5
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Forår
Studiested
Lygten 16, København NV
Fagkode
9141402
Fag- /modulansvarlig
Kim Juhl
Jesper Skovsgaard Frederiksen
Leif Schwartz Holbek
  • Indhold og læringsmål

    Software--‐brugerprogram, ejerskabsomkostninger, systemspecifikationer, tendenser inden for informationsteknologi, sikkerhed, systemarkitektur

    Viden

    Viden og forståelse
    Den studerende har udviklingsbaseret viden om og kan reflektere over anvendte teorier og metoder vedrørende
    1) etablering af koncepter til softwareprogrammer
    2) ejerskabsomkostninger
    3) IT--‐sikkerhed
    4) distribution af databehandling
    5) systemarkitektur
    6) tendenser inden for informationsteknologi

    Færdigheder

    Den studerende mestrer færdigheder vedrørende anvendelse af
    1) teorier og metoder til analyse af sikkerhedsaspekter ved portefølje, processer og praksis for IT
    2) teorier og metoder til design af en systemarkitektur, der integrerer viden om
    informationsteknologi, forretningsprocesser og forretningsmålsætninger
    3) teorier om tendenser inden for informationsteknologi med henblik på at etablere koncepter til softwareprogrammer
    4) metoder til prognosticering af kortsigtede og langsigtede omkostninger ved IT--‐indkøb, herunder miljømæssige aspekter
    5) valg og præsentation af relevante løsningsmodeller i forbindelse med tendenser inden for informationsteknologi til samarbejdspartnere og brugere

    Kompetencer

    Den studerende kan håndtere komplekse og udviklingsorienterede problemstillinger vedrørende
    1) design af systemarkitektur
    2) etablering af koncepter til softwareprogrammer og IT--‐systemer baseret på den teknologiske tendens
    3) vurdering og formidling af konsekvenserne af indkøb af software, hardware og IT-- systemer, herunder en cost--‐benefit--‐analyse
    4) analyse og formidling af sikkerhedsaspekterne ved portefølje, processer og praksis for IT
    5) identifikation af egne læringsbehov og udvikling af egen viden, egne færdigheder og kompetencer i relation til systemarkitektur og tendenser inden for informationsteknologi

  • Undervisningsform
    Forelæsninger og opgaver, kombineret med 3 større praktiske tværfaglige case opgaver, hvor fagets indhold anvendes intenst.
  • Forudsætninger for at deltage i faget

    Materielle forudsætninger for at deltage i faget
    Vi antager, at studerende har en bærbar computer, der kører Windows 10 (eller senere) eller Mac OS X 10.12 (eller senere).

    Ældre versioner af Windows eller Mac OS og Linux kan muligvis virke i de fleste tilfælde - men understøttes ikke med hjælp til at installere open source-værktøjer eller håndtere undervisningseksempler.

    Vi antager, at eleverne har en HDMI-port eller miniDVI / lynport på deres bærbare computer.
    I nogle få læringssituationer (ikke i 1. semester) bruges eksempler, der ikke så godt virker med mindre end 4 GB RAM-hukommelse - for dette 8 GB RAM anbefales.

    Studerende vil have brug for kontorsoftware (Microsoft, Apple, Google eller ..).
    Studerende skal kunne producere og læse pdf-dokumenter, Word-dokumenter, PowerPoint-præsentationer og Excel-regneark.

    Der findes en Microsoft Cloud-version, der bliver tilgængelig, når du opretter en gratis endrevskonto.

    En internetbrowser skal være tilgængelig (dvs. Chrome eller Safari).
    Vi anbefaler stærkt eleverne at have adgang til Facebook og en privat Facebook-konto.

  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamenen skal vise, at den studerende
    • kan formidle centrale begreber fra Forretningsstrategi, Informationsteknologier, Systemudvikling og Innovation og Iværksætteri.
    • kan analysere og præsentere en problemstilling vedrørende Forretningsstrategi,
    Informationsteknologier, Systemudvikling og Innovation og Iværksætteri fra et tværfagligt
    synspunkt.
    • kan håndtere en innovativ eller entrepreneurial proces eller begge dele.
    • kan gennemføre et projekt i et team med fokus på projektledelsesmetoder og --‐værktøjer.
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Formkrav
    Projektet skal være tværfagligt og problemorienteret.
    Institutionen fastlægger de faktiske krav til projektet, som kombinerer afgørende områder af fjerde semesters undervisning i Forretningsstrategi, Informationsteknologier, Systemudvikling og Innovation og Iværksætteri. Institutionen kan stille yderligere krav til gruppestørrelse, projektomfang og procesdokumentation, herunder krav til demonstration af arbejdskoden eller den studerendes skriftlige sprogfærdigheder eller begge dele. Institutionen skal sikre, at projektbeskrivelsen udleveres til de studerende og censorerne.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel- eller gruppeprøve, 1-4 maks. deltagere
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk(Norsk/Svensk)
    Varighed
    1. Individuel præsentation på grundlag af rapporten: 5 minutter.
    2. Individuel eksamination: 20 minutter.
    3. Votering og meddelelse af karakter: 5 minutter.
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Ekstern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Den studerende modtager en individuel karakter for den overordnede præstation, som omfatter rapporten, præsentationen og den individuelle eksamination. Præstationen vurderes på, i hvor høj grad den opfylder fagenes formål og læringsmål, som de er beskrevet i studieordningen.
48
timer undervisning
89
timer forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Informationsteknologi 2 (DA) modtager du 48 timers undervisning, hvilket svarer til 64 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 35% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, gruppearbejde, tværfaglig projektorganiseret undervisning, øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, øvelser, gruppearbejde.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.