Innovation og Entreprenørskab
2024/2025- Formål og læringsmål
Den studerende introduceres til innovative og kreative processer med henblik på konceptudvikling og etablering eller forbedring af en forretningsmodel. Der arbejdes med dette i forhold til såvel iværksætteri som forbedring af innovation og forretningsmodeller i etablerede virksomheder.
VidenDen studerende har udviklingsbaseret viden om og kan reflektere over anvendte teorier og metoder vedrørende
Færdigheder
1) konceptudvikling samt innovative og kreative processer
2) idestyring i innovative organisationer
3) entreprenørskab og den potentielle værdi af iværksætterprocesser
4) etablering af en forretningsplan, herunder en plan for finansieringDen studerende mestrer færdigheder vedrørende anvendelse af
Kompetencer
1) teorier og metoder til udvikling af koncepter til nye produkter, services eller processer i en eksisterende organisation
2) teorier og metoder til identifikation af potentielle risici eller gevinster ved en iværksætterproces
3) valg og præsentation af relevante løsningsmodeller i forbindelse med innovation og iværksætterkultur til samarbejdspartnere og brugereDen studerende kan håndtere komplekse og udviklingsorienterede problemstillinger vedrørende
1) selvstændig deltagelse i planlægning og styring af konceptudviklingen af nye produkter, services og forretningsprocesser
2) deltagelse i tværfagligt samarbejde i forbindelse med planlægning og fremme af innovative processer i en vidensintensiv organisation
3) etablering af en forretningsplan, herunder en finansieringsplan baseret på analyse af risici, begrænsninger og den potentielle værdi af en iværksætterproces
4) identifikation af egne læringsbehov og udvikling af egen viden, egne færdigheder og kompetencer i relation til innovation og entreprenørskab. - Undervisningsform
Undervisningen afvikles i en vekslen mellem forelæsninger og opgaver, hands-on og projektarbejde. Læringsaktiviteterne er overvejende planlagt med vægt på undervisning og fagligt input i forum. Der er løbende opgaver, som bidrager til den endelige løsning.
De studerende arbejder i grupper gennem hele forløbet.
Produktioner afleveres i Fronter, som delafleveringer løbende gennem modulet. Deadline for afleveringer fremgår i opgavebeskrivelsen.
Afleveringer og feedback
Der bliver givet mundtlig feedback løbende i forløbet, og ved modulets afslutning gives både skriftlig og mundtligt feedback.
Case-samarbejde
Modulet har et case-samarbejde med en eller flere eksterne aktører. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDet er en forudsætning for at gå til eksamen, at den studerende afleverer alle de afleveringer, som er fastsat på KEA's læringsplatform.Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagEksamenen skal vise, at den studerende:
• kan formidle centrale begreber fra Forretningsstrategi, Strategisk Markedsføring,
Informationsteknologier, Systemudvikling og Innovation og Entreprenørskab
• kan analysere og præsentere en problemstilling vedrørende Forretningsstrategi, Strategisk Markedsføring, Informationsteknologier, Systemudvikling og Innovation og Entreprenørskab fra et tværfagligt synspunkt
• kan indsamle og analysere bruger‐ og markedsføringsundersøgelser
• kan gennemføre et projekt i et team med fokus på relationerPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveOpgaveportefølje
Det er en forudsætning for at gå til eksamen, at den studerende afleverer alle de afleveringer, som er fastsat på KEA's læringsplatform.
Eksaminationsgrundlaget består af udvalgte afleveringer, som tilsammen udgør den opgaveportefølje, der eksamineres i. Afleveringerne er udvalgt og beskrevet i semesterguiden, som er tilgængelig ved semesterets start. Afleveringerne kan være udarbejdet individuelt eller som gruppearbejde.
Mundtlig individuel prøve
Udgangspunktet for den mundtlige del af eksamen er opgaveporteføljen.
Den mundtlige prøve varer 30 min inklusive votering.
Der gives en samlet karakter efter 7-trinsskalaen.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Varighed1. Individuel præsentation på grundlag af rapporten: 5 minutter.
2. Individuel eksamination: 20 minutter.
3. Votering og meddelelse af karakter: 5 minutter.Hjælpemidler der må medbringesLaptop må medbringes under den mundtlige eksamen til brug for præsentation.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurderingDen studerende modtager en individuel karakter for den overordnede præstation, som omfatter portfolie, præsentationen og den individuelle eksamination. Præstationen vurderes på, i hvor høj grad den opfylder fagenes formål og læringsmål.
På faget Innovation og Entreprenørskab modtager du 48 timers undervisning, hvilket svarer til 64 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 35% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: casearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.