Digital transformation og ledelse (DA)
2020/2021- Formål
Digital transformation og ledelse har fokus på håndtering af forandringer i virksomheder. Mange virksomheder implementerer nye IT-systemer eller digitalisere deres forretning, derfor er der fokus på følgende forandringstemaer på teoretisk og praktisk plan: Forandringsledelsen, overførelse af viden, data governance og it-portefølje styring.
Viden
Denne tilgang til digital transformation giver mulighed for etablering af IT og forretnings- strategier med fokus på forandring.Den studerende har viden om og evnen til at reflektere over:
Færdigheder
- projektstyring, forandringsledelse, vidensstyring, Data Governance, IT og teknologi i relation til digital transformation
- forskellige modeller og processer i relation til digital transformation
forskellige ledelsesmodeller og processer i relation til ledelse af organisationsændringsledelse og digital transformation
- strategi og implementering af ændringshåndtering inden for rammerne af digital transformation
- vigtigheden af lovgivning for udvikling af digitale transformationsløsninger værdiskabelse med hensyn til at drive en digital forretningDen studerende mestrer færdigheder vedrørende anvendelse af
Kompetencer
- metoder og værktøjer til analyse af problemer, teori og praksis inden for digital transformation
- vurdering og forklaring af valg af løsninger, udviklingsprocesser, teknologi og projektstyring
- evaluering af eksisterende organisationer og kommunikere foreslåede løsninger
den aktuelle praksis for håndtering af problemer i forbindelse med digital transformation
- relevante metoder til vurdering af en virksomheds muligheder for yderligere strategisk udvikling med fokus på digital transformation
- it-strategi i overensstemmelse med forretningsstrategien
metoder i relation til projektledelse og ledelseDen studerende kan håndtere komplekse og udviklingsorienterede problemstillinger vedrørende
- Udvikling af strategiske IT-koncepter for virksomheder, med fokus på digital transformation baseret på forretnings- og IT-analyse
- Håndtering af en digital transformation i rollen som en ændringsagent
- hvordan relevante teoretiske begreber kan bruges i en praktisk ramme
Den studerende kan identificere egne læringsbehov og udvikling af egen viden, færdigheder samt kompetencer i relation til
- inden for digital transformation og relaterede emner så som projektledelse, it-strategi, styring af det, digital konceptudvikling, ændringsledelse. - Undervisningsform og udfoldelse
af læringsmål Undervisningen består af forelæsninger, diskussioner i klassen, gruppeopgaver og arbejde med tværfaglige case-projekter
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagEksamenen er en portfolie eksamen.
Eksamen består af to dele.
En portfolie af produkter og en individuel mundtlig eksamen
Portfolien af produkter:
Denne portfolie består af individuelle produktpakker som er produceret i fagene Digital transformation og Ledelse samt faget Design of komplekse IT-systemer, domæner, processer og beslutninger.
Udgangspunkt for den mundtlige eksamen er portfolien, som vil bliver gennemgået af eksaminator og censor inden eksamen.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveIndividuel eller gruppeprøveIndividuel- eller gruppeprøve, 1-7 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Varighed1. Individuel præsentation på grundlag af rapporten: 5 minutter.
2. Individuel eksamination: 20 minutter.
3. Votering og meddelelse af karakter: 5 minutter.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurderingDen studerende modtager en individuel karakter for den overordnede præstation, som omfatter rapporten, præsentationen og den individuelle eksamination. Præstationen vurderes på, i hvor høj grad den opfylder fagenes formål og læringsmål, som de er beskrevet i studieordningen.
På faget Digital transformation og ledelse (DA) modtager du 90 timers undervisning, hvilket svarer til 120 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 33% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, gruppearbejde, klasseundervisning, projektarbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, læsning af egne noter, læsning af pensum, projektarbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.