Systemudvikling 4 (EN)
2019/2020- Formål
Systemudviklingsmetoder, IT--‐systemkrav, avanceret projektledelse, kvalitetssikring og risikostyring
VidenDen studerende har udviklingsbaseret viden om og kan reflektere over anvendte teorier og metoder vedrørende
Færdigheder
1) metoder og paradigmer inden for udvikling af IT--‐systemer
2) metoder til projektledelse og projektlederens og --‐teamets roller
3) IT--‐systemkravspecifikationer
4) avanceret projektledelse, herunder risiko--‐ og interessentanalyse
5) kvalitetssikring inden for projektledelse
6) ressourceallokering, beregning og overvågning i udviklingsprocesserDen studerende mestrer færdigheder vedrørende anvendelse af
Kompetencer
1) kombination af teorier og metoder til udviklingsparadigmer med en projektmodel og valg af relevante projektstrategi og relevante værktøjer
2) teorier og metoder til undersøgelse og analyse af et systemudviklingsdomæne fra et forretningsmæssigt, teknologisk og brugermæssigt perspektiv til fastlæggelse af krav
3) teorier og metoder til analyse af risiko, interessenter, omfang, målsætninger og centrale succesfaktorer i projektledelse inden for IT--‐systemudvikling
4) teorier og metoder til udvikling af en proces til et specifikt systemudviklingsprojekt
5) teorier og metoder til kvalitetssikring af proces og produkt i en udviklingscyklus
6) teorier og metoder til vurdering af projekter og allokering af ressourcer i udviklingsprocesser
7) valg og præsentation af relevante løsningsmodeller for projektledelse til samarbejdspartnere og brugereDen studerende kan håndtere komplekse og udviklingsorienterede problemstillinger vedrørende
1) selvstændig etablering af en komplet og omfattende projektplan baseret på en metodisk tilgang
2) styring af et systemudviklingsprojekt på grundlag af en projektmodel og relaterede værktøjer og metoder
3) planlægning, vurdering og allokering af ressourcer til systemudviklingsprojekter
4) kvalitetssikring af både en udviklingsproces og et produkt
5) etablering af relationer og kommunikation med interessenter
6) identifikation af egne læringsbehov og udvikling af egen viden, egne færdigheder og kompetencer i relation til projektledelse inden for systemudvikling - Undervisningsform og udfoldelse
af læringsmål Forelæsninger og opgaver, kombineret med 3 større praktiske tværfaglige case opgaver, hvor fagets indhold anvendes intenst.
- Forudsætninger for at deltage i
faget
Materielle forudsætninger for at deltage i faget
Vi antager, at studerende har en bærbar computer, der kører Windows 10 (eller senere) eller Mac OS X 10.12 (eller senere).
Ældre versioner af Windows eller Mac OS og Linux kan muligvis virke i de fleste tilfælde - men understøttes ikke med hjælp til at installere open source-værktøjer eller håndtere undervisningseksempler.
Vi antager, at eleverne har en HDMI-port eller miniDVI / lynport på deres bærbare computer.
I nogle få læringssituationer (ikke i 1. semester) bruges eksempler, der ikke så godt virker med mindre end 4 GB RAM-hukommelse - for dette 8 GB RAM anbefales.
Studerende vil have brug for kontorsoftware (Microsoft, Apple, Google eller ..).
Studerende skal kunne producere og læse pdf-dokumenter, Word-dokumenter, PowerPoint-præsentationer og Excel-regneark.
Der findes en Microsoft Cloud-version, der bliver tilgængelig, når du opretter en gratis endrevskonto.
En internetbrowser skal være tilgængelig (dvs. Chrome eller Safari).
Vi anbefaler stærkt eleverne at have adgang til Facebook og en privat Facebook-konto. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagEksamenen skal vise, at den studerende
• kan formidle centrale begreber fra Forretningsstrategi, Informationsteknologier, Systemudvikling og Innovation og Iværksætteri.
• kan analysere og præsentere en problemstilling vedrørende Forretningsstrategi,
Informationsteknologier, Systemudvikling og Innovation og Iværksætteri fra et tværfagligt
synspunkt.
• kan håndtere en innovativ eller entrepreneuriel proces eller begge dele.
• kan gennemføre et projekt i et team med fokus på projektledelsesmetoder og --‐værktøjer.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveFormkravProjektet skal være tværfagligt og problemorienteret.
Institutionen fastlægger de faktiske krav til projektet, som kombinerer afgørende områder af fjerde semesters undervisning i Forretningsstrategi, Informationsteknologier, Systemudvikling og Innovation og Iværksætteri. Institutionen kan stille yderligere krav til gruppestørrelse, projektomfang og procesdokumentation, herunder krav til demonstration af arbejdskoden eller den studerendes skriftlige sprogfærdigheder eller begge dele. Institutionen skal sikre, at projektbeskrivelsen udleveres til de studerende og censorerne.Individuel eller gruppeprøveIndividuel- eller gruppeprøve, 1-4 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenEngelskVarighed1. Individuel præsentation på grundlag af rapporten: 5 minutter.
2. Individuel eksamination: 20 minutter.
3. Votering og meddelelse af karakter: 5 minutter.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurderingDen studerende modtager en individuel karakter for den overordnede præstation, som omfatter rapporten, præsentationen og den individuelle eksamination. Præstationen vurderes på, i hvor høj grad den opfylder fagenes formål og læringsmål, som de er beskrevet i studieordningen.
På faget Systemudvikling 4 (EN) modtager du 96 timers undervisning, hvilket svarer til 128 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 35% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, casearbejde, øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, gruppearbejde, øvelser.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.