Københavns Erhvervsakademi

en

Innovation og Entrepreneurskab (EN)

2017/2018
Engelsk titel
Innovation and Entrepreneurship (EN)
Uddannelse
Økonomi & Informationsteknologi
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor
Semester
4. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
5
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Engelsk
Opstart
Forår
Studiested
Lygten 16, København NV
Fagkode
9141454
Fag- /modulansvarlig
Mohamed Danny Eid
Jesper Skovsgaard Frederiksen
Leif Schwartz Holbek
Jens Andersen
Claus Leth Jeppesen
  • Indhold og læringsmål

    Den studerende introduceres til innovative samt kreative processer med henblik på konceptudvikling og etablering af en forretningsmodel. Du lærer om teori og metode inden for udviklingspraksis og får færdigheder i at gennemføre kreative og innovative processer. Endvidere lærer du at vurdere og handle på strategiske vækstmuligheder, som er relevant for etablerede virksomheder.

    Modulet er i samarbejde med en eller flere ekstern(e) organisation(er) og er praksisnært. Modulet giver den studerende nogle rammer, men afspejler en virkelighedsnær arbejdsproces.
    Én af hoved metodikkerne er designtænkning, som giver indsigt i en mere ad hoc og mindre rigid procesmodel. Processen åbner op for kreativ tækning inden for en given relevant kontekst. Dette kombineres med business model Canvas og dataanalyse som udtrækkes fra IBM Watson.

    Viden

    Den studerende har udviklingsbaseret viden om og kan reflektere over anvendte teorier og metoder vedrørende
    1) konceptudvikling samt innovative og kreative processer
    2) idestyring i innovative organisationer
    3) entrepreneurskab og den potentielle værdi af iværksætterprocesser
    4) etablering af en forretningsplan, herunder en plan for finansiering

    Færdigheder

    Den studerende mestrer færdigheder vedrørende anvendelse af
    1) teorier og metoder til udvikling af koncepter til nye produkter, services eller processer i en
    eksisterende organisation
    2) teorier og metoder til identifikation af potentielle risici eller gevinster ved en iværksætterproces
    3) valg og præsentation af relevante løsningsmodeller i forbindelse med innovation og
    iværksætterkultur til samarbejdspartnere og brugere

    Kompetencer

    Den studerende kan håndtere komplekse og udviklingsorienterede problemstillinger vedrørende
    1) selvstændig deltagelse i planlægning og styring af konceptudviklingen af nye produkter, services og forretningsprocesser
    2) deltagelse i tværfagligt samarbejde i forbindelse med planlægning og fremme af innovative processer i en vidensintensiv organisation
    3) etablering af en forretningsplan, herunder en finansieringsplan baseret på analyse af risici,
    begrænsninger og den potentielle værdi af en iværksætterproces
    4) identifikation af egne læringsbehov og udvikling af egen viden, egne færdigheder og kompetencer i relation til innovation og entrepreneurskab.

  • Undervisningsform
    Undervisningen afvikles i en vekslen mellem forelæsninger og opgaver, hands-on og projektarbejde. Læringsaktiviteterne er overvejende planlagt med vægt på undervisning og fagligt input i forum. Der er løbende opgaver, som bidrager til den endelige løsning.

    De studerende arbejder i grupper gennem hele forløbet.

    Produktioner afleveres i Fronter, som delafleveringer løbende gennem modulet. Deadline for afleveringer fremgår i opgavenbeskrivelsen.

    Afleveringer og feedback
    Der bliver givet mundtlig feedback løbende i forløbet og ved modulets afslutning gives både skriftlig og mundtligt feedback.

    Case-samarbejde
    Modulet har et case-samarbejde med en eller flere eksterne aktører.
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamenen skal vise, at den studerende
    • kan formidle centrale begreber fra Forretningsstrategi, Informationsteknologier, Systemudvikling og Innovation og Iværksætteri.
    • kan analysere og præsentere en problemstilling vedrørende Forretningsstrategi,
    Informationsteknologier, Systemudvikling og Innovation og Iværksætteri fra et tværfagligt
    synspunkt.
    • kan håndtere en innovativ eller entrepreneuriel proces eller begge dele.
    • kan gennemføre et projekt i et team med fokus på projektledelsesmetoder og --‐værktøjer.
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve, projektprøve
    Formkrav
    Projektet skal være tværfagligt og problemorienteret.
    Institutionen fastlægger de faktiske krav til projektet, som kombinerer afgørende områder af fjerde semesters undervisning i Forretningsstrategi, Informationsteknologier, Systemudvikling og Innovation og Iværksætteri. Institutionen kan stille yderligere krav til gruppestørrelse, projektomfang og procesdokumentation, herunder krav til demonstration af arbejdskoden eller den studerendes skriftlige sprogfærdigheder eller begge dele. Institutionen skal sikre, at projektbeskrivelsen udleveres til de studerende og censorerne.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel- eller gruppeprøve, 1-4 maks. deltagere
    Anvendt sprog til prøven
    Engelsk
    Varighed
    1. Individuel præsentation på grundlag af rapporten: 5 minutter.
    2. Individuel eksamination: 20 minutter.
    3. Votering og meddelelse af karakter: 5 minutter.
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Ekstern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Den studerende modtager en individuel karakter for den overordnede præstation, som omfatter rapporten, præsentationen og den individuelle eksamination. Præstationen vurderes på, i hvor høj grad den opfylder fagenes formål og læringsmål, som de er beskrevet i studieordningen.
48
timer undervisning
89
timer forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Innovation og Entrepreneurskab (EN) modtager du 48 timers undervisning, hvilket svarer til 64 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 35% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: casearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.