Innovation og Entrepreneurskab (EN)
2017/2018- Indhold og læringsmål
Den studerende introduceres til innovative samt kreative processer med henblik på konceptudvikling og etablering af en forretningsmodel. Du lærer om teori og metode inden for udviklingspraksis og får færdigheder i at gennemføre kreative og innovative processer. Endvidere lærer du at vurdere og handle på strategiske vækstmuligheder, som er relevant for etablerede virksomheder.
Viden
Modulet er i samarbejde med en eller flere ekstern(e) organisation(er) og er praksisnært. Modulet giver den studerende nogle rammer, men afspejler en virkelighedsnær arbejdsproces.
Én af hoved metodikkerne er designtænkning, som giver indsigt i en mere ad hoc og mindre rigid procesmodel. Processen åbner op for kreativ tækning inden for en given relevant kontekst. Dette kombineres med business model Canvas og dataanalyse som udtrækkes fra IBM Watson.Den studerende har udviklingsbaseret viden om og kan reflektere over anvendte teorier og metoder vedrørende
Færdigheder
1) konceptudvikling samt innovative og kreative processer
2) idestyring i innovative organisationer
3) entrepreneurskab og den potentielle værdi af iværksætterprocesser
4) etablering af en forretningsplan, herunder en plan for finansieringDen studerende mestrer færdigheder vedrørende anvendelse af
Kompetencer
1) teorier og metoder til udvikling af koncepter til nye produkter, services eller processer i en
eksisterende organisation
2) teorier og metoder til identifikation af potentielle risici eller gevinster ved en iværksætterproces
3) valg og præsentation af relevante løsningsmodeller i forbindelse med innovation og
iværksætterkultur til samarbejdspartnere og brugereDen studerende kan håndtere komplekse og udviklingsorienterede problemstillinger vedrørende
1) selvstændig deltagelse i planlægning og styring af konceptudviklingen af nye produkter, services og forretningsprocesser
2) deltagelse i tværfagligt samarbejde i forbindelse med planlægning og fremme af innovative processer i en vidensintensiv organisation
3) etablering af en forretningsplan, herunder en finansieringsplan baseret på analyse af risici,
begrænsninger og den potentielle værdi af en iværksætterproces
4) identifikation af egne læringsbehov og udvikling af egen viden, egne færdigheder og kompetencer i relation til innovation og entrepreneurskab. - Undervisningsform
Undervisningen afvikles i en vekslen mellem forelæsninger og opgaver, hands-on og projektarbejde. Læringsaktiviteterne er overvejende planlagt med vægt på undervisning og fagligt input i forum. Der er løbende opgaver, som bidrager til den endelige løsning.
De studerende arbejder i grupper gennem hele forløbet.
Produktioner afleveres i Fronter, som delafleveringer løbende gennem modulet. Deadline for afleveringer fremgår i opgavenbeskrivelsen.
Afleveringer og feedback
Der bliver givet mundtlig feedback løbende i forløbet og ved modulets afslutning gives både skriftlig og mundtligt feedback.
Case-samarbejde
Modulet har et case-samarbejde med en eller flere eksterne aktører. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagEksamenen skal vise, at den studerende
• kan formidle centrale begreber fra Forretningsstrategi, Informationsteknologier, Systemudvikling og Innovation og Iværksætteri.
• kan analysere og præsentere en problemstilling vedrørende Forretningsstrategi,
Informationsteknologier, Systemudvikling og Innovation og Iværksætteri fra et tværfagligt
synspunkt.
• kan håndtere en innovativ eller entrepreneuriel proces eller begge dele.
• kan gennemføre et projekt i et team med fokus på projektledelsesmetoder og --‐værktøjer.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøve, projektprøveFormkravProjektet skal være tværfagligt og problemorienteret.
Institutionen fastlægger de faktiske krav til projektet, som kombinerer afgørende områder af fjerde semesters undervisning i Forretningsstrategi, Informationsteknologier, Systemudvikling og Innovation og Iværksætteri. Institutionen kan stille yderligere krav til gruppestørrelse, projektomfang og procesdokumentation, herunder krav til demonstration af arbejdskoden eller den studerendes skriftlige sprogfærdigheder eller begge dele. Institutionen skal sikre, at projektbeskrivelsen udleveres til de studerende og censorerne.Individuel eller gruppeprøveIndividuel- eller gruppeprøve, 1-4 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenEngelskVarighed1. Individuel præsentation på grundlag af rapporten: 5 minutter.
2. Individuel eksamination: 20 minutter.
3. Votering og meddelelse af karakter: 5 minutter.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurderingDen studerende modtager en individuel karakter for den overordnede præstation, som omfatter rapporten, præsentationen og den individuelle eksamination. Præstationen vurderes på, i hvor høj grad den opfylder fagenes formål og læringsmål, som de er beskrevet i studieordningen.
På faget Innovation og Entrepreneurskab (EN) modtager du 48 timers undervisning, hvilket svarer til 64 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 35% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: casearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.