Københavns Erhvervsakademi

en

Consulting and Professional Services Management

2024/2025
Engelsk titel
Consulting and Professional Services Management
Uddannelse
Økonomi & Informationsteknologi
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor
Semester
5. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
10
Udd. element
Valgfag
Sprog
Dansk
Opstart
Efterår
Forår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
9141533
Fag- /modulansvarlig
Lars Brøndum
Henrik Kraght
  • Formål og læringsmål

    Uanset om du overvejer at arbejde som konsulent eller søger en anden rolle i dit fremtidige professionelle liv, er Professional Services en væsentlig del af forretnings- og it-områderne. Dette valgfag vil lære dig om IT-konsulent branchen, hvordan du arbejder som IT-konsulent og hvordan du udvikler og styrer en Professional Services virksomhed.

    Viden

    Del 1 IT-konsulent: Denne del af valgfaget dækker de vigtigste aspekter og færdigheder ved at arbejde i en som IT-konsulent. Hvor kan man arbejde, hvad det betyder at være konsulent, hvad arbejder man med og hvordan gør man det.

    -Konsulentrollen og typiske arbejdsopgaver

    -Modeller og teknikker til at udvikle løsningsforslag

    -Modeller og teknikker til forhandling og salg af løsninger

    -Livscyklusmodeller for leverance af konsulentopgaver

    -Konsulentopgaver, ansvar og etik


    Del 2 Professional Services Management: I den anden del fokuserer vi på ledelse og styring. Du lærer de nøgleelementer, der kræves for at starte din konsulentvirksomhed eller arbejde på ledelsesniveau i en servicevirksomhed. Du lærer nogle af de typiske udfordringer, som ledere i en konsulentvirksomhed står overfor.

    Du vil også lære en serviceorganisations rolle i en "normal" produkt virksomhed, f.eks. en SW-producent. Du vil forstå, hvordan services passer ind i kunderejsen og værdikæden, bl.a. ved udvikling og levering af services til implementering, brugeruddannelse og kundesupport

    -Servicekoncepter til IT-konsulentvirksomheder og serviceorganisationer

    -Forretningsmodeller og økonomi for Professional Services virksomheder

    -Modeller og teknikker til at udvikle serviceprodukter

    -Modeller for rekruttering og fastholdelse af personale samt kompetenceudvikling

    -Hvordan services interagerer med salg, marketing, produktstyring og produktudvikling

    Færdigheder

    Del 1-

    Kan identificere kundernes behov

    Kan omsætte kundernes behov til en konsulentopgave

    Kan lave et løsningsforslag med relevant indhold

    Kan igangsætte, levere og afslutte konsulentopgaver og IT-projekter

    Del 2-

    Servicekoncepter til IT-konsulentvirksomheder og serviceorganisationer

    Forretningsmodeller og økonomi for Professional Services virksomheder

    Modeller og teknikker til at udvikle serviceprodukter

    Modeller for rekruttering og fastholdelse af personale samt kompetenceudvikling

    Hvordan services interagerer med salg, marketing, produktstyring og produktudvikling

    Kompetencer

    Del 1-
    Kombinere og anvende modeller, teorier og teknikker til succesfuldt at udvikle, sælge og levere et konsulentprojekt på juniorniveau og at arbejde som junior IT- konsulent i en virksomhed

    Del 2-
    Arbejde med udvikling og optimering af en Professional Services organisation- eller virksomhed

    Arbejde på junior niveau med ledelse af en Professional Services organisation- eller virksomhed

  • Undervisningsform
    Vi underviser med en blanding af forelæsninger og gruppearbejde. I løbet af kurset forventes de studerende at deltage aktivt i diskussioner af teorier og cases. Øvelserne skal give de studerende en praktisk oplevelse baseret på casestudier og eksempler fra den virkelige verden. Eksterne fra professionelle servicevirksomheder vil blive inviteret til at holde gæsteforelæsninger
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Mundtlig gruppe-/individuel eksamen med afsæt i en skriftlig opgave. En forudsætning for at gå til mundtlig eksamen er, at den skriftlige opgave er afleveret før den mundtlige eksamen ud fra den fastsatte afleveringsfrist. Karakteren gives ud fra en helhedsbedømmelse af den skriftlige opgave og den individuelle mundtlige præstation.
    Den skriftlige opgave må ikke overstige 11 normalsider.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves selvstændigt
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Der vil være en mundtlig eksamen baseret på en skriftlig opgave, udarbejdet i grupper eller individuelt. For at deltage i den mundtlige eksamen skal den skriftlige opgave afleveres inden den mundtlige eksamen, inden den fastsatte tidsfrist. Karakteren er baseret på en samlet vurdering af det skriftlige produkt, præsentationen og den enkeltes mundtlige præstation.

    Karakterskala: 7-trinsskala.

    Skriftlig opgave: Opgaven består af to dele: Del 1: Et tilbud på en konsulentopgave, baseret på et casestudie. Del 2: En konsulentopgave for en servicevirksomhed, herunder servicekoncept og serviceprodukt.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel eller gruppeprøve, 1-5 deltagere
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Varighed
    1. Præsentation baseret på rapporten: 5 minutter pr. studerende.
    2. Eksamination og diskussion: 25 minutter, herunder individuelle spørgsmål.
    3. Diskussion af præstation og karaktergivning: 10 minutter.
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
65
timers undervisning
209
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Consulting and Professional Services Management modtager du 65 timers undervisning, hvilket svarer til 86 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 24% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, casearbejde, eksterne forelæsninger, tværfaglig projektorganiseret undervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, gruppearbejde, projektarbejde.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.