Consulting and Professional Services Management
2024/2025- Formål og læringsmål
Uanset om du overvejer at arbejde som konsulent eller søger en anden rolle i dit fremtidige professionelle liv, er Professional Services en væsentlig del af forretnings- og it-områderne. Dette valgfag vil lære dig om IT-konsulent branchen, hvordan du arbejder som IT-konsulent og hvordan du udvikler og styrer en Professional Services virksomhed.
VidenDel 1 IT-konsulent: Denne del af valgfaget dækker de vigtigste aspekter og færdigheder ved at arbejde i en som IT-konsulent. Hvor kan man arbejde, hvad det betyder at være konsulent, hvad arbejder man med og hvordan gør man det.
Færdigheder
-Konsulentrollen og typiske arbejdsopgaver
-Modeller og teknikker til at udvikle løsningsforslag
-Modeller og teknikker til forhandling og salg af løsninger
-Livscyklusmodeller for leverance af konsulentopgaver
-Konsulentopgaver, ansvar og etik
Del 2 Professional Services Management: I den anden del fokuserer vi på ledelse og styring. Du lærer de nøgleelementer, der kræves for at starte din konsulentvirksomhed eller arbejde på ledelsesniveau i en servicevirksomhed. Du lærer nogle af de typiske udfordringer, som ledere i en konsulentvirksomhed står overfor.
Du vil også lære en serviceorganisations rolle i en "normal" produkt virksomhed, f.eks. en SW-producent. Du vil forstå, hvordan services passer ind i kunderejsen og værdikæden, bl.a. ved udvikling og levering af services til implementering, brugeruddannelse og kundesupport
-Servicekoncepter til IT-konsulentvirksomheder og serviceorganisationer
-Forretningsmodeller og økonomi for Professional Services virksomheder
-Modeller og teknikker til at udvikle serviceprodukter
-Modeller for rekruttering og fastholdelse af personale samt kompetenceudvikling
-Hvordan services interagerer med salg, marketing, produktstyring og produktudviklingDel 1-
Kompetencer
Kan identificere kundernes behov
Kan omsætte kundernes behov til en konsulentopgave
Kan lave et løsningsforslag med relevant indhold
Kan igangsætte, levere og afslutte konsulentopgaver og IT-projekter
Del 2-
Servicekoncepter til IT-konsulentvirksomheder og serviceorganisationer
Forretningsmodeller og økonomi for Professional Services virksomheder
Modeller og teknikker til at udvikle serviceprodukter
Modeller for rekruttering og fastholdelse af personale samt kompetenceudvikling
Hvordan services interagerer med salg, marketing, produktstyring og produktudviklingDel 1-
Kombinere og anvende modeller, teorier og teknikker til succesfuldt at udvikle, sælge og levere et konsulentprojekt på juniorniveau og at arbejde som junior IT- konsulent i en virksomhed
Del 2-
Arbejde med udvikling og optimering af en Professional Services organisation- eller virksomhed
Arbejde på junior niveau med ledelse af en Professional Services organisation- eller virksomhed - Undervisningsform
Vi underviser med en blanding af forelæsninger og gruppearbejde. I løbet af kurset forventes de studerende at deltage aktivt i diskussioner af teorier og cases. Øvelserne skal give de studerende en praktisk oplevelse baseret på casestudier og eksempler fra den virkelige verden. Eksterne fra professionelle servicevirksomheder vil blive inviteret til at holde gæsteforelæsninger
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenMundtlig gruppe-/individuel eksamen med afsæt i en skriftlig opgave. En forudsætning for at gå til mundtlig eksamen er, at den skriftlige opgave er afleveret før den mundtlige eksamen ud fra den fastsatte afleveringsfrist. Karakteren gives ud fra en helhedsbedømmelse af den skriftlige opgave og den individuelle mundtlige præstation.
Den skriftlige opgave må ikke overstige 11 normalsider.Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveDer vil være en mundtlig eksamen baseret på en skriftlig opgave, udarbejdet i grupper eller individuelt. For at deltage i den mundtlige eksamen skal den skriftlige opgave afleveres inden den mundtlige eksamen, inden den fastsatte tidsfrist. Karakteren er baseret på en samlet vurdering af det skriftlige produkt, præsentationen og den enkeltes mundtlige præstation.
Karakterskala: 7-trinsskala.
Skriftlig opgave: Opgaven består af to dele: Del 1: Et tilbud på en konsulentopgave, baseret på et casestudie. Del 2: En konsulentopgave for en servicevirksomhed, herunder servicekoncept og serviceprodukt.Individuel eller gruppeprøveIndividuel eller gruppeprøve, 1-5 deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Varighed1. Præsentation baseret på rapporten: 5 minutter pr. studerende.
2. Eksamination og diskussion: 25 minutter, herunder individuelle spørgsmål.
3. Diskussion af præstation og karaktergivning: 10 minutter.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur
På faget Consulting and Professional Services Management modtager du 65 timers undervisning, hvilket svarer til 86 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 24% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, casearbejde, eksterne forelæsninger, tværfaglig projektorganiseret undervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, gruppearbejde, projektarbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.