Working as a Business Analyst
2024/2025- Formål og læringsmål
Som forretningsanalytiker er du bindeleddet mellem forretning og IT, og det er dit ansvar at identificere, analysere og beskrive forretningens og brugernes behov på en måde, så IT-udviklerne forstår dem.
Viden
Hvis du gør dit arbejde godt, er du med til at sikre, at den leverede IT-løsning opfylder både virksomhedens og brugernes behov.
Målet med dette kursus er at give dig en værktøjskasse til at kunne udføre rollen som forretningsanalytiker og færdighederne til at vælge de passende værktøjer afhængigt af det givne problem. Dette giver dig mulighed for at udføre forretningsanalyse inden for mange forskellige områder.Hvordan den kontekst man opererer indenfor, påvirker udførslen af analysen
Færdigheder
Forskellige tilgange til at identificere interessenter samt forretnings- og brugerkrav
Modeller og teknikker til at beskrive den aktuelle situation i et domæne (som den er) og den fremtidige ønskede situation (kommende tilstand)
Modeller og teknikker til at identificere huller mellem nuværende situation og fremtidige ønskede situation
Modeller og teknikker til at beskrive krav på en måde, så både forretning og IT forstår behovene bag.Kan bruge forskellige teknikker til at indsamle og identificere forretnings- og brugerbehov.
Kompetencer
Kan bruge forskellige modeller og teknikker til at beskrive nuværende situation og fremtidige situation.
Kan bruge forskellige modeller og teknikker til at identificere gappet mellem nuværende situation og fremtidig situation.
Kan bruge modeller og teknikker til at beskrive krav til en ny eller forbedret it-løsning.Formår at vælge relevante værktøjer afhængigt af det identificerede problem.
Formår at løse virkelige problemer med teknikker og modeller.
Kan interagere og facilitere dialog med folk fra både forretning og IT - Undervisningsform
Forelæsningerne vil tage udgangspunkt i cases, understøttet af teori. Nogle af casene vil blive leveret fra KEAs eksterne samarbejdspartnere og andre af underviserne ud fra vores erfaring med praksis.
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDer vil være bundne forudsætninger som skal være opfyldt for at kunne deltage i eksamen.Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtEn aflevering i form af en gruppeopgave, der skal demonstrere de studerendes evne til at kombinere teori og praksis efterfulgt af en gruppepræsentation og gruppediskussion evalueret med en individuel karakter
Karakter i henhold til 7-skalaen.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveEn aflevering i form af en gruppeopgave, der skal demonstrere de studerendes evne til at kombinere teori og praksis efterfulgt af en gruppepræsentation og gruppediskussion evalueret med en individuel karakter
Karakter i henhold til 7-skalaen.Individuel eller gruppeprøveGruppeprøve, 5-6 deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedGruppeeksamen baseret på en grupperapport.
Eksamen
1. Gruppepræsentation baseret på rapporten: 20 minutter.
2. Gruppediskussion: 5 minutter pr. gruppemedlem.
3. Diskussion af præstation og karaktergivning: 15 minutter.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur
På faget Working as a Business Analyst modtager du 65 timers undervisning, hvilket svarer til 86 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 24% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, casearbejde, eksterne forelæsninger, tværfaglig projektorganiseret undervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, gruppearbejde, projektarbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.