Københavns Erhvervsakademi

en

Working as a Business Analyst

2024/2025
Engelsk titel
Working as a Business Analyst
Uddannelse
Økonomi & Informationsteknologi
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor
Semester
5. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
10
Udd. element
Valgfag
Sprog
Dansk
Opstart
Efterår
Forår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
9141552
Fag- /modulansvarlig
Janni Høyer Thoft
Helle Schade-Sørensen
  • Formål og læringsmål

    Som forretningsanalytiker er du bindeleddet mellem forretning og IT, og det er dit ansvar at identificere, analysere og beskrive forretningens og brugernes behov på en måde, så IT-udviklerne forstår dem. 


    Hvis du gør dit arbejde godt, er du med til at sikre, at den leverede IT-løsning opfylder både virksomhedens og brugernes behov. 

      
    Målet med dette kursus er at give dig en værktøjskasse til at kunne udføre rollen som forretningsanalytiker og færdighederne til at vælge de passende værktøjer afhængigt af det givne problem. Dette giver dig mulighed for at udføre forretningsanalyse inden for mange forskellige områder.

    Viden

    Hvordan den kontekst man opererer indenfor, påvirker udførslen af analysen

    Forskellige tilgange til at identificere interessenter samt forretnings- og brugerkrav


    Modeller og teknikker til at beskrive den aktuelle situation i et domæne (som den er) og den fremtidige ønskede situation (kommende tilstand)


    Modeller og teknikker til at identificere huller mellem nuværende situation og fremtidige ønskede situation


    Modeller og teknikker til at beskrive krav på en måde, så både forretning og IT forstår behovene bag.

    Færdigheder

    Kan bruge forskellige teknikker til at indsamle og identificere forretnings- og brugerbehov.

    Kan bruge forskellige modeller og teknikker til at beskrive nuværende situation og fremtidige situation.

    Kan bruge forskellige modeller og teknikker til at identificere gappet mellem nuværende situation og fremtidig situation.

    Kan bruge modeller og teknikker til at beskrive krav til en ny eller forbedret it-løsning.

    Kompetencer

    Formår at vælge relevante værktøjer afhængigt af det identificerede problem.

    Formår at løse virkelige problemer med teknikker og modeller.

    Kan interagere og facilitere dialog med folk fra både forretning og IT

  • Undervisningsform
    Forelæsningerne vil tage udgangspunkt i cases, understøttet af teori. Nogle af casene vil blive leveret fra KEAs eksterne samarbejdspartnere og andre af underviserne ud fra vores erfaring med praksis.
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Der vil være bundne forudsætninger som skal være opfyldt for at kunne deltage i eksamen.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves selvstændigt
    En aflevering i form af en gruppeopgave, der skal demonstrere de studerendes evne til at kombinere teori og praksis efterfulgt af en gruppepræsentation og gruppediskussion evalueret med en individuel karakter

    Karakter i henhold til 7-skalaen.
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    En aflevering i form af en gruppeopgave, der skal demonstrere de studerendes evne til at kombinere teori og praksis efterfulgt af en gruppepræsentation og gruppediskussion evalueret med en individuel karakter

    Karakter i henhold til 7-skalaen.
    Individuel eller gruppeprøve
    Gruppeprøve, 5-6 deltagere
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Varighed
    Gruppeeksamen baseret på en grupperapport.

    Eksamen

    1. Gruppepræsentation baseret på rapporten: 20 minutter.

    2. Gruppediskussion: 5 minutter pr. gruppemedlem.

    3. Diskussion af præstation og karaktergivning: 15 minutter.
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
65
timers undervisning
209
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Working as a Business Analyst modtager du 65 timers undervisning, hvilket svarer til 86 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 24% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, casearbejde, eksterne forelæsninger, tværfaglig projektorganiseret undervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, gruppearbejde, projektarbejde.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.