Valgfag: Digital resiliens
2024/2025- Formål og læringsmål
Fagelementet beskæftiger sig med digital resiliens på person-, proces og organisationsniveau. I fagelementet indgår etisk og juridisk compliance og afdækning af trusler mod en virksomheds data og digitale systemer med henblik på at opstille trusselsscenarier samt udarbejde, kommunikere og teste en digital beredskabsplan. Der er særligt fokus på at styrke den digitale resiliens gennem digitale processer og systemer.
VidenDen studerende:
Færdigheder
Har udviklingsbaseret viden om informationssikkerhed i en organisatorisk kontekst, herunder
• Etisk og juridisk compliance
• Databeskyttelse
• Interne og eksterne sikkerhedstrusler
• Forretningskontinuitet
• Resiliente systemer
Kan forstå praksis og anvendt teori og metode inden for håndtering af digitale kriser og kan reflektere over digital adfærd i en organisatorisk kontekstDen studerende kan:
Kompetencer
anvende metoder og redskaber inden for afdækning af et digitalt trusselsbillede og mestre analyse af scenarier
vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller inden for optimering af en virksomheds digitale resiliens, herunder modularisering af processer og systemer
formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger vedrørende digitale beredskabsplaner og resiliens til samarbejdspartnere og brugereDen studerende kan:
håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i arbejds- eller studiesammenhænge i forhold til implementering og test af en digital beredskabsplan
selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik i forhold til digital resiliens på person-, proces- og organisationsniveau
identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til professionen, herunder digital krisehåndtering, beredskab og resiliens - Undervisningsform
Klasseundervisning, med elementer af forelæsning, diskussioner, gruppeopgaver, problemorienterede case-opgaver (herunder tværfaglige med andre fag).
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenFor at kunne deltage i eksamen skal du i gruppen gennemføre:
• Decision gate 1 review: De værdiskabende initiativer præsenteres for et andet team, og dette team skal give feedback om, hvorvidt gruppen skal gå videre med udvikling af de foreslåede værdiinitiativerFaget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveDen mundtlige individuelle/gruppeeksamen er en præsentation af 'Decision Gate 2’ - den reviderede portefølje af værdiskabende initiativer - baseret på den skriftlige individuelle/gruppesynopsis.
For at deltage i den mundtlige eksamen skal den skriftlige synopsis være afleveret inden den mundtlige eksamen; ved den fastsatte deadline og den studerende skal have deltaget i Decision gate 1 reviewet, både med præsentation af egne værdiskabende initiativer og en skriftlig opponent feedback til en anden gruppe.OpgavetypeOpgavetype: synopsis (5 sider) og mundtlig eksamen.Individuel eller gruppeprøveIndividuel eller gruppeprøve, 1-5 deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedDen mundtlige eksamen har en varighed på:
- 10 minutter per eksamination
- 5 minutter per studerende
- 10 minutters opfølgende spørgsmål
- 5 minutter votering og meddelelse af karakterHjælpemidler der må medbringesIngenHjælpemidler som stilles til rådighedIngenBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingKarakteren er baseret på en helhedsvurdering af den skriftlige synopsis og den individuelle mundtlige præstation.
På faget Valgfag: Digital resiliens modtager du 72 timers undervisning, hvilket svarer til 96 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 26% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, casearbejde, tværfaglig projektorganiseret undervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, gruppearbejde, projektarbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.