Energi og analyse
2024/2025- Formål og læringsmål
Dette uddannelseselement skal medvirke til, at den studerende udvikler viden, færdighed og kompetencer inden for bæredygtig energiledelse. Der vil blive arbejdet med videnskabsteori, metode, indsamling af empiri og vurderingsmetoder med afsæt i analyse og bæredygtighed.
Viden
Der vil derudover være fokus på brugerdrevet innovation og forandringsprocesser samt teknologisk udviklingDen studerende har:
Færdigheder
• Viden om og kan reflektere over principper og betingelser for energisystemers samspil på tværs af bygningsforsyning, installationer, processer og produktion.
• Viden om relevant videnskabsteori og metode i forbindelse med professionen.
• Viden om bæredygtighed i teori og praksis.
• Viden om grundlæggende principper bag klimaforandringer og CO2 regnskab.
• Viden om energistrategiers betydning for virksomhedens energiforbrug, branding, konkurrenceevne mv.
• Viden om vedvarende energikilder og teknologier.
• Viden om økonomiske begreber og kan reflektere over principper og metoder til registrering af energistyrende indsatser.
• Viden om teori og praktisk beregning af rentabilitet og investering i forbindelse med energioptimering.
• Viden om principperne for brugerdreven innovation og forandringsprocesser.
• Viden om teorier og praksis for organisatoriske ændringsprocesser og fremgangsmåder i forbindelse med implementering af nye energitiltag.
• Viden om relevante standarder og normer inden for energimanagement.Den studerende kan:
Kompetencer
• Begrunde og vælge el-teoretiske målemetoder i forbindelse med energianalyse.
• Begrunde og vælge målemetoder i forbindelse med vvs-teknisk energianalyse.
• Vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger i forbindelse med analyse af energidata.
• Anvende og forstå fundamentale bæredygtighedsprincipper.
• Anvende grundlæggende LCA-principper, redskaber og metoder i udarbejde af LCA-optegnelse.
• Udforme en helhedsorienteret energistrategi for den samlede virksomhed.
• Udføre og formidle cost-benefit-analyser.
• Anvende relevante metoder og redskaber til inddragelse af brugere i energioptimeringssystemer.
• Vurdere, vælge og begrunde såvel teoretiske som praktiske problemstillinger i forbindelse med kompleks løsningsmodel samt energioptimering af eksisterende og nye bygninger, installationer og industrielle anlæg samt tilknyttede energisystemer.
• Beregne og formidle rentabilitet og tilbagebetalingstid for optimeringstiltag.
• Gennemføre systematisk analyse af et energisystem.
• Anvende og forstå relevante ISO-standarder.Den studerende kan:
• Analysere, overvåge og administrere energiforbruget samt dokumentere og formidle relevante resultater og tiltag.
• Indsamle, vurdere og analysere data inden for energiparametre i bygninger, installationer og industrielle anlæg under anvendelse af måleteknik og relevante analysemetoder.
• Holde sig opdateret vedrørende aktuelle energianalysesystemer og udviklingsværktøjer.
• Forholde sig kritisk og objektivt til empiri i forhold til måledata.
• Anvende og kombinere relevante energiledelsesredskaber til opnåelse af et bæredygtigt energiledelsessystem.
• Reflektere over egen praksis med hensyn til metode og udvikling inden for energimanagement.
• Følge den teknologiske, energi- og miljøpolitiske udvikling og løbende identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring inden for energimanagement.
• Selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang og helhedsforståelse af energioptimeringsmuligheder, herunder sammenhænge og konsekvenser, samt potentialer for vedvarende energi.
• Reflektere over egen praksis med hensyn til metode og processer inden for energioptimering.
• Følge den teknologiske udvikling og løbende identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring inden for energioptimering, vedvarende energi, bæredygtighed mv.
• Selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang til energianalyse og metode.
• Reflektere over egen praksis med hensyn til metode og processer inden for energianalysemetoder, -teknikker, -værktøj og -processer.
• Følge den teknologiske udvikling og løbende identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring inden for energianalysemetoder, -teknikker, -værktøj og -processer.
• Igangsætte og facilitere brugerdrevne innovationsprocesser. - Undervisningsform
Klasserumsundervisning og gruppearbejde.
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveOpgavetypeProjektrapportFormkravProjektrapporten skal opfylde følgende formkrav:
Projektet har følgende max omfang afhængig af gruppens størrelse:
• For studerende, som arbejder individuelt, skal rapporten have et omfang af minimum 20 normalsider og maksimum 25 normalsider.
• For grupper á 2 personer skal rapporten have et omfang af minimum 25 normalsider og maksimum 35 sider.
• For grupper á 3 personer skal rapporten have et omfang af minimum 30 normalsider og et maksimum på 40 sider.
• For grupper á 4 personer skal rapporten have et omfang af minimum 35 normalsider og et maksimum på 45 normalsider.
En normalside er 2.400 tegn inkl. mellemrum og fodnoter. Forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste samt bilag tæller ikke med heri. Bilag er uden for bedømmelse.Individuel eller gruppeprøveIndividuel eller gruppeprøve, 1-4 deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedFor studerende der arbejder individuelt, er den samlede tid på 35 minutter, hvor de 10 minutter er fremlæggelse, 20 minutter med spørgsmål fra eksaminator og 5 minutters votering og karaktergivning.
For grupper á 2 studerende, er den samlede tid 45 minutter, hvor de 12 minutter er fremlæggelse, 28 med spørgsmål og 5 minutters votering og karaktergivning.
For grupper á 3 studerende er den samlede tid 55 minutter hvor de 15 minutter er fremlæggelse, mens 33 minutter er spørgsmål fra eksaminator og 7 minutters votering og karaktergivning.
For grupper á 4 studerende, er den samlede tid 65 minutter, hvor de 17 minutter er til fremlæggelse, og de 39 minutter er til spørgsmål, og 9 minutters votering og karaktergivning.Hjælpemidler der må medbringesAlle hjælpemidler er tilladt.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censur
På faget Energi og analyse modtager du 164 timers undervisning, hvilket svarer til 218 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 30% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: projektarbejde, virksomhedsbesøg, projektpræsentation.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, projektarbejde, studiegruppearbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.