Københavns Erhvervsakademi

en

Energi og ledelse

2024/2025
Engelsk titel
Energy and Management
Uddannelse
Energimanagement
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor (top-up)
Semester
6. semester
Fagets/modulets varighed
5 uger
Ects
10
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Forår
Studiested
Lygten 16, København NV
Fagkode
9161604 / 4058-10076
Fag- /modulansvarlig
Robert Schønrock Nielsen
Hanne Halvorsen
  • Formål og læringsmål

    Dette uddannelseselement skal medvirke til, at den studerende udvikler viden, færdigheder og kompetencer inden for situationsbestemt energiledelse, organisationsstrategi, økonomi og reflektion over praksis.

    Viden

    Den studerende har:
    • Viden om relevante analysemetoder, herunder kvalitativ og kvantitativ analyse, empiri, fejlmargener, usikkerheder og kildekritik.
    • Viden om metode, udbudsformer, licitationsbestemmelser og grænseværdier i forbindelse med energirigtig projektering i praksis.
    • Viden om principperne for grønne finansierings- og forretningsmodeller.
    • Viden om faktorer, som påvirker teknologiudvikling.
    • Viden om organisationsstrukturers betydning for grøn omstilling.

    Færdigheder

    Den studerende kan:
    • Dokumentere og formidle analyseresultater og metode til samarbejdspartnere og brugere, herunder grafisk fremstilling.
    • Udarbejde energiledelsesstrategi med sammenhæng til virksomhedens vision.
    • Anvende, formidle samt udfærdige relevant dokumentation og tekniske tegninger til myndigheder, samarbejdspartnere og brugere.
    • Vurdere og rådgive om mulighederne inden for ESCO (Energy Service Company), OPP (Offentligt-Private-Partnerskaber) m.fl.
    • Informere om og vurdere mulige støtteordninger og projektsystemer.
    • Anvende ISO 50001, Lean & Green, ISO 9001 m.fl. samt udvælge og begrunde relevante energiledelsessystemer.
    • Vurdere udbytte og konsekvenser ved implementering af energiledelse.

    Kompetencer

    Den studerende kan:
    • Organisere komplekse udviklingsopgaver i forbindelses med optimerings- og vedligeholdelsesprojekter.
    • Organisere og lede udviklingsorienterede projekter i forbindelse med energioptimering med anvendelse af relevant teknologi.
    • Indgå professionelt i samarbejde om udarbejdelse af bæredygtighedscertificering og bygningers energimærker.
    • Bidrage med tværfagligt overblik over energioptimeringsmuligheder, sammenhænge og konsekvenser.
    • Sikre energirigtig projektering og integrerede helhedsløsninger for bygninger, installationer og industrielle anlæg samt forestå licitation og implementering af energioptimeringer.
    • Selvstændigt kunne indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang til energimanagement, herunder vurdere, vælge, implementere og anvende relevante, situationsbestemte energiledelsessystemer.
    • Følge den energiledelsesmæssige udvikling og vurdere udbytte og konsekvenser for institutionen eller virksomheden i forhold til udviklingsorienterede tiltag inden for metode, energiforbrug, branding, konkurrenceevne mv.
    • Inddrage relevante ledelsesmæssige teorier samt organisere opgaver inden for energimanagement i forbindelse med såvel strategiske som daglige beslutninger vedrørende udvikling og brug af komplekse energiledelsessystemer.

  • Undervisningsform
    Refleksiv praksislæring gennem teoretiske henvisninger og praksisnære øvelser.
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Opgavetype
    Projektrapport
    Formkrav
    Projektrapporten skal opfylde følgende formkrav:

    Projektet har følgende max omfang afhængig af gruppens størrelse:
    • For studerende, som arbejder individuelt, skal rapporten have et omfang af minimum 20 normalsider og maksimum 25 normalsider.

    • For grupper af á 2 personer skal rapporten have et omfang af minimum 25 normalsider og maksimum 35 normalsider.

    • For grupper á 3 personer skal rapporten have et omfang af minimum af 30 minimum 30 normalsider og maksimum 40 normalsider.

    • For grupper á 4 personer skal rapporten have et omfang af minimum af 35 minimum 30 normalsider og maksimum 45 normalsider.

    En normalside er 2.400 tegn inkl. mellemrum og fodnoter. Forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste samt bilag tæller ikke med heri. Bilag er uden for bedømmelse.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel eller gruppeprøve, 1-4 deltagere
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Varighed
    For studerende der arbejder individuelt, er den samlede tid på 35 minutter, hvor de 10 minutter er fremlæggelse, 20 minutter med spørgsmål fra eksaminator og 5 minutters votering og karaktergivning.

    For grupper á 2 studerende, er den samlede tid 45 minutter, hvor de 12 minutter er fremlæggelse, 28 med spørgsmål og 5 minutters votering og karaktergivning.

    For grupper á 3 studerende er den samlede tid 55 minutter hvor de 15 minutter er fremlæggelse, mens 33 minutter er spørgsmål fra eksaminator og 7 minutters votering og karaktergivning.

    For grupper á 4 studerende, er den samlede tid 65 minutter, hvor de 17 minutter er til fremlæggelse, og de 39 minutter er til spørgsmål, og 9 minutters votering og karaktergivning.
    Hjælpemidler der må medbringes
    Alle hjælpemidler er tilladt.
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
82
timers undervisning
192
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Energi og ledelse modtager du 82 timers undervisning, hvilket svarer til 109 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 30% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, casearbejde, peer-review, virksomhedsbesøg.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, informationssøgning, øvelser.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.