Grøn omstilling II
2022/2023- Formål og læringsmål
Dette fagelement gennemgår lovgivning og procedure indenfor miljøgodkendelser, miljøledelse etc. og mulighederne for implementering af grøn omstilling. Det drejer sig om demokrati, politiske systemer, beslutningsprocedurer i kommune og stat og formidling til samfundets beslutningstagere.
VidenDen uddannede har:
Færdigheder
• Viden om grundlæggende elementer vedrørende VVM (vurdering af virkninger på miljøet) og SMV (strategisk miljøvurdering).
• Viden om relevante begreber og elementer inden for miljøledelse.
• Viden om principperne i sektor-, lokal- og kommuneplaner m.fl.
• Viden om og kan reflektere over principperne for udviklingsorienterede bæredygtige indsatser, som fx cirkulær økonomi, Green Lean, FN's verdensmål, industriel symbiose mv.
• Viden om mål og perspektiver i bæredygtighedsstandarder, herunder ESG-koncepter.
• Viden til at kunne identificere, beskrive og sammenligne jordens lande og befolkninger inden for global bæredygtighed.
• Viden vedrørende omstillingstiltag i retning af en grønnere markedsøkonomi samt om overordnede tendenser blandt lande og befolkninger inden for global bæredygtighed og klimatilpasning.
• Viden omkring FN’s Verdensmål, herunder hvordan man opstiller forskellige scenarier og afdækker mulige perspektiver for planeten Jorden med hensyn til global bæredygtighed og truslen ved klimaforandringerne.Den uddannede kan:
Kompetencer
• Søge, sortere og vurdere information om lokal, regional, national og international energi- og miljøpolitiske tiltag.
• Formidle perspektiver og forslag til nye forretningskoncepter i tilknytning til grøn økonomi og bæredygtighedsstandarder.
• Analysere og vurdere forskellige udviklingsscenarier inden for global bæredygtighed.
• Korrespondere professionelt og faktabaseret med aktører inden for global bæredygtighed.
• Formidle perspektiver og forslag inden for global bæredygtighed i forhold til, hvordan klimaforandringerne kan imødegås.Den uddannede kan:
• Håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer og opgaver relateret til grøn omstilling, i studie- såvel som arbejdsmæssig sammenhæng.
• Selvstændigt med en professionel tilgang indgå i faglige og tværfaglige udviklingsprojekter kredsende omkring grøn omstilling på kommunalt, regionalt eller nationalt niveau.
• Identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i forskellige læringsmiljøer i relation til bæredygtighed, grøn omstilling og klimatilpasning. - Undervisningsform
Klasserumsundervisning og projektarbejde med selvvalgt problemstilling
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøven er en intern, individuel mundtlig prøve på baggrund af en individuelt/gruppevist fremstillet projektbesvarelse.
Opgaven skal opfylde formkrav samt være korrekt og rettidig afleveret. Er disse krav ikke opfyldt, har den studerende brugt et eksamensforsøg.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Hjælpemidler der må medbringesAlle hjælpemidler er tilladt.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur
På faget Grøn omstilling II modtager du 81 timers undervisning, hvilket svarer til 108 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 30% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, klasseundervisning, projektarbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: forberedelse til prøve.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.