Bæredygtig produktion
2024/2025- Formål og læringsmål
Dette fagelement gennemgår relevante nationale og internationale metoder til kortlægning og rapportering af bæredygtighedsindsatser indenfor produktionsvirksomheder. Der lægges vægt analyse og formidling af bæredygtighedstiltag både inde og udenfor organisationen.
VidenDen uddannede har:
Færdigheder
• Viden om og kan reflektere over principperne for udviklingsorienterede bæredygtige indsatser, som fx cirkulær økonomi, Green Lean, FN's verdensmål, industriel symbiose mv.
• Viden om mål og perspektiver i bæredygtighedsstandarder, herunder ESG-koncepter.
• Viden til at kunne identificere, beskrive og sammenligne jordens lande og befolkninger inden for global bæredygtighed.
• Viden vedrørende omstillingstiltag i retning af en grønnere markedsøkonomi samt om overordnede tendenser blandt lande og befolkninger inden for global bæredygtighed og klimatilpasning.
• Viden omkring FN’s Verdensmål, herunder hvordan man opstiller forskellige scenarier og afdækker mulige perspektiver for planeten Jorden med hensyn til global bæredygtighed og truslen ved klimaforandringerne.Den uddannede kan:
Kompetencer
• Formidle perspektiver og forslag til nye forretningskoncepter i tilknytning til grøn økonomi og bæredygtighedsstandarder.
• Analysere og vurdere forskellige udviklingsscenarier inden for global bæredygtighed.
• Korrespondere professionelt og faktabaseret med aktører inden for global bæredygtighed.
• Formidle perspektiver og forslag inden for global bæredygtighed i forhold til, hvordan klimaforandringerne kan imødegås.Den uddannede kan:
• Håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer og opgaver relateret til grøn omstilling, i studie- såvel som arbejdsmæssig sammenhæng.
• Selvstændigt med en professionel tilgang indgå i faglige og tværfaglige udviklingsprojekter kredsende omkring grøn omstilling på kommunalt, regionalt eller nationalt niveau.
• Identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i forskellige læringsmiljøer i relation til bæredygtighed, grøn omstilling og klimatilpasning. - Undervisningsform
Klasserumsundervisning og projektarbejde med selvvalgt problemstilling
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagPrøveformSkriftlig prøveOpgavetypeProjektrapportFormkravProjektrapporten skal opfylde følgende formkrav:
Projektet har følgende max omfang afhængig af gruppens størrelse:
• For studerende, som arbejder individuelt, skal rapporten have et omfang af minimum 20 normalsider og maksimum 25 normalsider.
• For grupper á 2 personer skal rapporten have et omfang af minimum 25 normalsider og maksimum 35 sider.
• For grupper á 3 personer skal rapporten have et omfang af minimum 30 normalsider og maksimum 40 normalsider.
• For grupper á 4 personer skal rapporten have et omfang af minimum 35 normalsider og maksimum 45 normalsider.
En normalside er 2.400 tegn inkl. mellemrum og fodnoter. Forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste samt bilag tæller ikke med heri. Bilag er uden for bedømmelse.Individuel eller gruppeprøveIndividuel eller gruppeprøve, 1-4 deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Hjælpemidler der må medbringesAlle hjælpemidler er tilladt.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur
På faget Bæredygtig produktion modtager du 41 timers undervisning, hvilket svarer til 55 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 30% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, klasseundervisning, projektarbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: forberedelse til prøve.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.