Human videnskab (DA)
2021/2022- Formål og læringsmål
Målet for dette kerneområde er, at du erhverver dig grundlæggende kompetencer inden for de natur- videnskabelige- og sundhedsfaglige områder, der relaterer til optometri og kommunikation med an- dre sundhedsprofessioner samt dine fremtidige patienter.
VidenDen studerende har teoretisk viden om:
Færdigheder
* Biokemi med relevans for det optometriske virkefelt.
* Celler, væv, organer og organsystemer med relevans for det optometriske virkefelt.
* De overordnede sygdomsmønstre i Danmark samt de begreber, der anvendes ved beskrivelse af sygdomme.
* Basal sygdomslære og aldring.
Den studerende har teoretisk og praksisnær viden om:
* Mikroorganismer i forhold til infektionssygdomme og hygiejne.
Den studerende har forståelse for:
* De generelle principper for nedarvning af egenskaber og sygdomme.
* Sammenhængen mellem kemi, biologi og kroppens anatomi, fysiologi og patologi.Den studerende kan:
Kompetencer
* Foretage enkle biologiske undersøgelser til brug i undervisningen.
* Vurdere hygiejniske problemstillinger.
* Formidle praksisnære og faglige problemstillinger inden for kemi, biologi, hygiejne og krop-
pens anatomi, fysiologi og patologi til medstuderende og undervisere.Den studerende kan:
* Indgå i samarbejde med medstuderende og undervisere om øvelser og rapportskrivning.
* Reflektere over emnernes perspektiver i eget videre uddannelsesforløb.
* Identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer. - Undervisningsform
Der forventes en aktiv indstilling til læring og høj studieintensitet på fuld tid. Dette betyder, at man som studerende skal være engageret, eksperimenterende, øve færdigheder og samarbejde i praksis samt supplere sin læring via skriftlige og elektroniske kilder.
Gennem uddannelsen skabes læringsmæssige betingelser for, at man som studerende kan udvikle professionelle kompetencer til at fungere selvstændigt som optometrist, samt til at fortsætte i kompetencegivende videreuddannelse (kandidatniveau). Læringsaktiviteter tilrettelægges med henblik på, at man som studerende erhverver og udvikler selvstændighed, samarbejdsevne, evne til refleksion samt evne til at skabe faglig innovation. Der arbejdes således med varierede og differentierede undervisnings- og arbejdsformer, hvor man som studerende træner og øver i simulerede- og praksissituationer.
Uddannelsen integrerer teoretisk og klinisk undervisning eller andre former for praksislæring med en stigende progression af krav til eksempelvis omfang, kompleksitet, ansvar og selvstændighed. Praksis forstås bredere end den kliniske undervisning, idet også virksomheds- og institutionsbesøg, kontakt til forskellige målgrupper og tilknytning til projekter betragtes som del af den praksisorienterede erfaring med fagets professionelle roller, relationsarbejde og samarbejdspartnere. Undervisningen er funderet på evidensbaseret praksis, hvor både den forskningsbaserede evidens, borgerens/patientens præferencer og optometrisk erfaring indgår.
Da meget af undervisningen foregår i studiegrupper, projektgrupper og grupper for klinisk træning, er man som studerende ikke blot ansvarlig for egen læring, men også for medstuderendes læring. Møder man uforberedt op, er man ikke et aktiv for gruppen, og i værste fald kan de planlagte aktiviteter ikke gennemføres. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenMødepligt
Hvis den studerende på sidste undervisningsdag har mere end 20% fravær i de enkelte fag, er der følgende konsekvenser:
• Den studerende bliver udmeldt eller kan søge orlov og starte forfra på semesteret
• Såfremt fraværet eller dele af fraværet skyldes lægedokumenteret sygdom, vil denne sygdom blive godskrevet fraværet
• I de tilfælde, hvor ovennævnte godskrivelse betyder, at den studerende kommer under 20% fravær, er konsekvenserne følgende:
- Den studerende kan ikke gå til den ordinære eksamen, men skal vente til re-eksamen
- Den studerende skal bevise sine kompetencer ved at gennemføre de alternative forudsætningskrav
• Sidste frist for at få godskrevet fravær med lægeerklæring er kl. 12 dagen før afvikling af de alternative forudsætningskrav. Vi henstiller dog til, at du får lægedokumentation for dit fravær umiddelbart i forlængelse af fraværet
Bundne opgaver
• Hvis den studerende ikke har afleveret alle de bundne opgaver på eksamensdagen (opgøres dagen før eksamen kl. 12) mister man et eksamensforsøg, og man kan ikke gå til den ordinære eksamen. Den studerende mister kun ét eksamensforsøg uanset hvor mange bundne opgaver man mangler at aflevere
• Den studerende kan ikke gå til den ordinære eksamen, men skal vente til re-eksamen. Man skal naturligvis have afleveret alle de bundne opgaver dagen før re-eksamen kl. 12Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformSkriftlig prøveMultiple choice-prøveIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Varighed60 minutterHjælpemidler der må medbringesDer anvendes ingen hjælpemidler.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur
På faget Human videnskab (DA) modtager du 90 timers undervisning, hvilket svarer til 120 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 33% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, klasseundervisning, gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, studiegruppearbejde, læsning af egne noter.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.