Optik (DA)
2024/2025- Formål og læringsmål
Målet for dette kerneområde er, at du tilegner dig de for uddannelsen nødvendige, grundlæggende kompetencer indenfor geometrisk- og fysisk optik således, at du bliver i stand til at kunne analysere og beregne optiske problemstillinger af betydning for optometri.
VidenDen studerende har teoretisk og praksisnær viden om:
Færdigheder
- Lys samt lysets afbøjning, brydning, diffraktion og interferens.
- Aberrationer.
- Absorption og transmission / filterglas og overfladebehandlinger.
Den studerende har praksisnær viden om:
- Fotometri og laser med betydning for det optometriske virkefelt.
Den studerende har forståelse for og kan reflektere over:
- Emnerne i forhold til det optometriske virkefelt.Den studerende kan:
Kompetencer
- Selvstændigt anvende, beregne og skitsere lysets vej igennem linser, der knytter sig til
det optometriske virkefelt.
- Demonstrere lysgang i enkle modeller på lysbænk.
- Formidle faglige problemstillinger inden for optik til medstuderende og undervisere.Den studerende kan:
- Reflektere over emnernes perspektiver i eget videre uddannelsesforløb.
- Selvstændigt indgå i et fagligt samarbejde med medstuderende og undervisere.
- Identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer. - Undervisningsform
Målet med dette kerneområde er, at du tilegner dig viden omkring lysets egenskaber og bevægelse. Faget er matematisk- og videnskabeligt orienteret, og der vil derfor være en del regneopgaver tilknyttet undervisningen. Det matematiske niveau er et lavt B-niveau, primært bestående af ligningsløsning og brug af formler som forudsætter kendskab til basale regneoperationer - plus, minus, gange & divider, samt korrekt omregning af decimaltal.
Undervisningen er bygget op omkring en kombination af forelæsning og praktiske øvelser, som man desuden har mulighed for at arbejde med i en dedikeret lektiecafé. - Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Indskrevet på PBa. i Optometri - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenMødepligt på uddannelsen.
Målene for den teoretiske og kliniske undervisning kan kun nås ved, at den studerende er til stede og deltager i aktiviteter med andre studerende og undervisere, samt løser og afleverer de stillede opgaver. Der gælder derfor et forudsætningskrav om, at den studerende på alle semestre i alle uddannelseselementer skal deltage i minimum 80 procent af undervisningen for at kunne blive indstillet til ordinær prøve.
Fravær omfatter alle typer af fravær inklusive sygdom. Fraværet, i den teoretiske del af ud- dannelsen, opgøres efter sidste ordinære undervisningsdag.
Forudsætning for at komme til eksamen.
Det er desuden et forudsætningskrav for flere af uddannelsens prøver, at den studerende afleverer teori-og klinikopgaver
Ved prøver, hvor der foretages en bedømmelse af den studerendes skriftlige arbejde, er det desuden et forudsætningskrav, at det skriftlige arbejde er afleveret til tiden og opfylder de stillede formkrav. Opfylder det skriftlige materiale ikke forudsætningskravene, kan opgaven blive afvist, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.
Hvis forudsætningerne ikke er opfyldt, kan den studerende ikke deltage i prøven, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.
Fravær mellem 20 & 35%.
Studerende, som har deltaget i undervisningen mere end 65 % men mindre end 80 %, skal som forudsætning for at gå til reeksamen opfylde et alternativt forudsætningskrav. Det eller de alternative forudsætningskrav for at gå til reeksamen vil fremgå af fagbeskrivelsen, som udleveres ved semesterstart.
Fravær mere end 35%.
Hvis den studerende deltager i mindre end 65 procent af undervisningen, kan den studerende ikke indstilles til eksamen og udmeldes fra studiet. Der er dermed ikke en afhjælpningsmulighed for studerende, som har haft et fravær over 35%, jf. bekendtgørelse nr. 2027 af 07/11/2021 om eksamener og prøver ved professions- og erhvervsrettede videregående uddannelser, § 9, stk. 3.Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtDer arbejdes primært med teoretiske opgaver inden udprøvning af faget.PrøveformSkriftlig prøveBaseret på multiple choice-spørgsmålIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Varighed30 minutterHjælpemidler som stilles til rådighedDer må kun anvendes den udleverede formelsamling samt ikke programmerbar lommeregner.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.System for Ophthalmic Dispensing, third edition.
Clifford W. Brooks & Irvin M. Borish
ISBN-13: 978-0750674805
På faget Optik (DA) modtager du 45 timers undervisning, hvilket svarer til 60 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 33% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, øvelser, gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: studiegruppearbejde, læsning af egne noter, læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.