Refraktion 1 (DA)
2018/2019- Indhold og læringsmål
Viden
Den studerende har teoretisk og praksisnær viden om:
Færdigheder
•synsevne og ametropier
•undersøgelsesmetoder for synsevne og ametropier.
Den studerende har viden om:
•ametropiernes epidemiologi
•behandling af ametropier og potentielle følgevirkninger.
Den studerende har praksisnær viden om:
•klinikhygiejne.
Den studerende har forståelse for og kan reflektere over:
•ametropierne, deres udvikling og behandling
•organiseringen af klinisk arbejde.Den studerende kan:
Kompetencer
•foretage synsundersøgelser af ametropier og angive behandlingsforslag
•vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger vedrørende ametropier
•formidle praksisnære og teoretiske problemstillinger knyttet til ametropier til medstuderende og undervisere.Den studerende kan:
•håndtere undersøgelsessituationen i en undervisningssammenhæng
•indgå i samarbejde med medstuderende og tage ansvar for at opnå rutine i alle relevante målinger
•identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer. - Undervisningsform
Forelæsning, klasseundervisning, opgaveløsning, klinikarbejde, casearbejde, projektarbejde
samt vejledning. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenMødepligt
Hvis den studerende på sidste undervisningsdag har mere end 20% fravær i de enkelte fag, er der følgende konsekvenser:
• Den studerende bliver udmeldt eller kan søge orlov og starte forfra på semesteret
• Såfremt fraværet eller dele af fraværet skyldes lægedokumenteret sygdom, vil denne sygdom blive godskrevet fraværet
• I de tilfælde, hvor ovennævnte godskrivelse betyder, at den studerende kommer under 20% fravær, er konsekvenserne følgende:
- Den studerende kan ikke gå til den ordinære eksamen, men skal vente til re-eksamen
- Den studerende skal bevise sine kompetencer ved at gennemføre de alternative forudsætningskrav
• Sidste frist for at få godskrevet fravær med lægeerklæring er kl. 12 dagen før afvikling af de alternative forudsætningskrav. Vi henstiller dog til, at du får lægedokumentation for dit fravær umiddelbart i forlængelse af fraværet
Bundne opgaver
• Hvis den studerende ikke har afleveret alle de bundne opgaver på eksamensdagen (opgøres dagen før eksamen kl. 12) mister man et eksamensforsøg, og man kan ikke gå til den ordinære eksamen. Den studerende mister kun ét eksamensforsøg uanset hvor mange bundne opgaver man mangler at aflevere
• Den studerende kan ikke gå til den ordinære eksamen, men skal vente til re-eksamen. Man skal naturligvis have afleveret alle de bundne opgaver dagen før re-eksamen kl. 12Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagPrøveformSkriftlig prøveIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Varighed120 minutterBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censur
På faget Refraktion 1 (DA) modtager du 90 timers undervisning, hvilket svarer til 120 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 33% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, øvelser i labs/værksteder, casearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, studiegruppearbejde, øvelser.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.