Okulær anatomi og fysiolog (DA)
2017/2018- Indhold og læringsmål
Viden
Den studerende har teoretisk og praksisnær viden om:
Færdigheder
- øjets og øjenomgivelsernes makro- og mikroanatomi
- neuroanatomi af betydning for øjet og synet
- øjets og øjenomgivelsernes fysiologi
- neurologiske funktioner af betydning for øjet og synet
- synsprocesser
- udvalgte undersøgelser til påvisning af øjets og synets funktioner
- vævets absorbtionsevne i forhold til lys og dets skadelige virkning.
Den studerende har forståelse for:
- øjets anatomiske opbygning og relevante funktioner i relation til det optometriske virkefelt.Den studerende kan:
Kompetencer
- identificere øjets og øjenomgivelsernes anatomiske strukturer og benævne dem med latinske betegnelser
- redegøre for neuroanatomi med betydning for synsfunktioner og okulære reflekser redegøre for øjets og øjenomgivelsernes fysiologi af betydning for det optometriske virkefelt
- analysere og vurdere øjet og synets funktion ved hjælp af udvalgte undersøgelser
- formidle teoretisk og praksisnær viden om øjets og øjenomgivelsernes anatomi, fysiologi og neurologi til medstuderende og undervisere.Den studerende kan:
- håndtere emnerne inden for en studiemæssig sammenhæng og reflektere over emnernes perspektiver i eget videre uddannelsesforløb
- selvstændigt indgå i et fagligt samarbejde med medstuderende og undervisere
- identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer - Undervisningsform
Der forventes en aktiv indstilling til læring og høj studieintensitet på fuld tid. Dette betyder, at man som studerende skal være engageret, eksperimenterende, øve færdigheder og samarbejde i praksis samt supplere sin læring via skriftlige og elektroniske kilder.
Gennem uddannelsen skabes læringsmæssige betingelser for, at man som studerende kan udvikle professionelle kompetencer til at fungere selvstændigt som optometrist, samt til at fortsætte i kompetencegivende videreuddannelse (kandidatniveau). Læringsaktiviteter tilrettelægges med henblik på, at man som studerende erhverver og udvikler selvstændighed, samarbejdsevne, evne til refleksion samt evne til at skabe faglig innovation. Der arbejdes således med varierede og differentierede undervisnings- og arbejdsformer, hvor man som studerende træner og øver i simulerede- og praksissituationer.
Uddannelsen integrerer teoretisk og klinisk undervisning eller andre former for praksislæring med en stigende progression af krav til eksempelvis omfang, kompleksitet, ansvar og selvstændighed. Praksis forstås bredere end den kliniske undervisning, idet også virksomheds- og institutionsbesøg, kontakt til forskellige målgrupper og tilknytning til projekter betragtes som del af den praksisorienterede erfaring med fagets professionelle roller, relationsarbejde og samarbejdspartnere. Undervisningen er funderet på evidensbaseret praksis, hvor både den forskningsbaserede evidens, borgerens/patientens præferencer og optometrisk erfaring indgår.
Da meget af undervisningen foregår i studiegrupper, projektgrupper og grupper for klinisk træning, er man som studerende ikke blot ansvarlig for egen læring, men også for medstuderendes læring. Møder man uforberedt op, er man ikke et aktiv for gruppen, og i værste fald kan de planlagte aktiviteter ikke gennemføres. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDeltagelse i 80 procent af undervisningsgangene.Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagPrøveformSkriftlig prøveIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Varighed90 minutterHjælpemidler der må medbringesDer må kun anvendes den udleverede formelsamling som hjælpemiddel til prøvenBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur
På faget Okulær anatomi og fysiolog (DA) modtager du 90 timers undervisning, hvilket svarer til 120 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 33% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, interne forelæsninger, gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: studiegruppearbejde, læsning af egne noter, læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.