Okulær anatomi og fysiologi (DA)
2025/2026- Formål og læringsmål
Målet for dette kerneområde er, at du tilegner dig de for uddannelsen nødvendige kompetencer indenfor okulær anatomi, visuel psykofysik og perception, så du opnår en grundig forståelse af øjets og det visuelle systems strukturer, komponenter og især funktion.
VidenDen studerende har teoretisk og praksisnær viden om:
Færdigheder
- øjets og øjenomgivelsernes makro- og mikroanatomi.
- neuroanatomi af betydning for øjet og synet.
- øjets og øjenomgivelsernes fysiologi.
- neurologiske funktioner af betydning for øjet og synet.
- synsprocesser.
- udvalgte undersøgelser til påvisning af øjets og synets funktioner.
- vævets absorbtionsevne i forhold til lys og dets skadelige virkning.
Den studerende har forståelse for:
- øjets anatomiske opbygning og relevante funktioner i relation til det optometriske virkefelt.Den studerende kan:
Kompetencer
- identificere øjets og øjenomgivelsernes anatomiske strukturer og benævne dem med latinske betegnelser.
- redegøre for neuroanatomi med betydning for synsfunktioner og okulære reflekser.
- redegøre for øjets og øjenomgivelsernes fysiologi af betydning for det optometriske virkefelt.
- analysere og vurdere øjet og synets funktion ved hjælp af udvalgte undersøgelser
- formidle teoretisk og praksisnær viden om øjets og øjenomgivelsernes anatomi, fysiologi og neurologi til medstuderende og undervisere.Den studerende kan:
- håndtere emnerne inden for en studiemæssig sammenhæng og reflektere over emnernes perspektiver i eget videre uddannelsesforløb.
- selvstændigt indgå i et fagligt samarbejde med medstuderende og undervisere.
- identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer. - Undervisningsform
I faget forventes det, at du som studerende besidder en aktiv indstilling til læring og individuelt tilpasset studieintensitet på fuld tid. Dette betyder, at du skal være selvstændig, engageret, kritisk og samarbejdsvillig, før, under og efter undervisningslektionerne.
Viden indenfor faget udvikler kompetencer til anvendelse:
i løbet af uddannelsen
det selvstændige virke som optometrist
i kompetencegivende videreuddannelse (kandidatniveau).
Læringsaktiviteter tilrettelægges med henblik på, at man som studerende erhverver og udvikler selvstændighed, samarbejdsevne samt evne til refleksion. Der arbejdes med varierede undervisnings- og arbejdsformer.
Da meget af undervisningen foregår i studiegrupper, projektgrupper, er man som studerende ikke blot ansvarlig for egen læring, men også for medstuderendes læring. Møder man uforberedt op, er man ikke et aktiv for gruppen, og i værste fald kan de planlagte aktiviteter ikke gennemføres. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenMødepligt på uddannelsen.
Målene for den teoretiske og kliniske undervisning kan kun nås ved, at den studerende er til stede og deltager i aktiviteter med andre studerende og undervisere, samt løser og afleverer de stillede opgaver. Der gælder derfor et forudsætningskrav om, at den studerende på alle semestre i alle uddannelseselementer skal deltage i minimum 80 procent af undervisningen for at kunne blive indstillet til ordinær prøve.
Studerende, som har deltaget i undervisningen mindre end 80 %, skal udarbejde en afhjælpningsmulighed i et eller flere fag, for at kunne gå til den ordinære eksamen.
Opgaven er todelt, og består af en skriftlig og en mundtlig del. I den skriftlige del, skal den studerende vise indsigt i emner, der er gennemgået i de lektioner hvor den studerende har været fraværende. I den mundtlige del, skal den studerende demonstrere generel faglig viden og kompetencer. Opgaven kan enten afleveres ved hjælp af en video eller ved fysisk fremmøde.
Konkret deadline for udarbejdelse og godkendelse af afhjælpningsmuligheden, findes på læringsplatformen for uddannelsen. Hvis opgaven ikke godkendes, mister den studerende et eksamensforsøg. Opgaven skal fortsat være udført og godkendt, for at den studerende får adgang til andet eksamensforsøg. Hvis opgaven ikke afleveres og godkendes, mister den studerende endnu et eksamensforsøg osv..Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformSkriftlig prøveMultiple choice-spørgsmålOpgavetypeFravær mere end 35%.
Hvis den studerende deltager i mindre end 65 procent af undervisningen, kan den studerende ikke indstilles til eksamen og udmeldes fra studiet. Der er dermed ikke en afhjælpningsmulighed for studerende, som har haft et fravær over 35%, jf. bekendtgørelse nr. 2027 af 07/11/2021 om eksamener og prøver ved professions- og erhvervsrettede videregående uddannelser, § 9, stk. 3.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Varighed60 minutterHjælpemidler der må medbringesDer må ikke anvendes hjælpemidler.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Clinical Anatomy and Physiology of the Visual System, third edition.
Lee Ann Remington
ISBN-13: 978-1-4377-1926-0
På faget Okulær anatomi og fysiologi (DA) modtager du 90 timers undervisning, hvilket svarer til 120 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 33% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, interne forelæsninger, gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: studiegruppearbejde, læsning af egne noter, læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.