Københavns Erhvervsakademi

en

Visuel optik (DA)

2021/2022
Engelsk titel
Visual optics (DA)
Uddannelse
Optometri
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor
Semester
2. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
5
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Forår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
9227202
Fag- /modulansvarlig
Martin Mogensen
  • Formål og læringsmål

    Målet for dette kerneområde er, at du tilegner dig de for uddannelsen nødvendige kompetencer indenfor fysiologisk/visuel optik, visuel psykofysik og perception, så du opnår en grundig forståelse af det visuelle systems strukturer og funktion.

    Viden

    Den studerende har teoretisk og praksisnær viden om:
    * Ametropier i korrigeret og ikke-korrigeret tilstand.
    * Enkle og avancerede brilleglas.
    * Brilleglas betydning for billeddannelse, akkommodation og vergens.
    * Anisometropi og aniseikoni.
    Den studerende har forståelse for:
    * Brilleglas betydning for billeddannelse, akkommodation og vergens.

    Færdigheder

    Den studerende kan:
    * Selvstændigt anvende metoder til beregning af styrke for ametropier.
    * Beregne indstillingsområder for det ikke-korrigerede og det korrigerede øjenpar.
    * Formidle praksisnære problemstillinger og løsningsforslag til patienter, fagfæller og andre
    sundhedsfaglige personer.

    Kompetencer

    Den studerende kan:
    * Håndtere emnerne inden for en studiemæssig sammenhæng og reflektere over emnernes perspektiver i eget videre uddannelsesforløb.
    * Selvstændigt indgå i et fagligt samarbejde og påtage sig et ansvar for egen læring.

  • Undervisningsform
    Der forventes en aktiv indstilling til læring og høj studieintensitet på fuld tid. Dette betyder, at man som studerende skal være engageret, eksperimenterende, øve færdigheder og samarbejde i praksis samt supplere sin læring via skriftlige og elektroniske kilder.

    Gennem uddannelsen skabes læringsmæssige betingelser for, at man som studerende kan udvikle professionelle kompetencer til at fungere selvstændigt som optometrist, samt til at fortsætte i kompetencegivende videreuddannelse (kandidatniveau). Læringsaktiviteter tilrettelægges med henblik på, at man som studerende erhverver og udvikler selvstændighed, samarbejdsevne, evne til refleksion samt evne til at skabe faglig innovation. Der arbejdes således med varierede og differentierede undervisnings- og arbejdsformer, hvor man som studerende træner og øver i simulerede- og praksissituationer.

    Uddannelsen integrerer teoretisk og klinisk undervisning eller andre former for praksislæring med en stigende progression af krav til eksempelvis omfang, kompleksitet, ansvar og selvstændighed. Praksis forstås bredere end den kliniske undervisning, idet også virksomheds- og institutionsbesøg, kontakt til forskellige målgrupper og tilknytning til projekter betragtes som del af den praksisorienterede erfaring med fagets professionelle roller, relationsarbejde og samarbejdspartnere. Undervisningen er funderet på evidensbaseret praksis, hvor både den forskningsbaserede evidens, borgerens/patientens præferencer og optometrisk erfaring indgår.

    Da meget af undervisningen foregår i studiegrupper, projektgrupper og grupper for klinisk træning, er man som studerende ikke blot ansvarlig for egen læring, men også for medstuderendes læring. Møder man uforberedt op, er man ikke et aktiv for gruppen, og i værste fald kan de planlagte aktiviteter ikke gennemføres.
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Mødepligt
    Hvis den studerende på sidste undervisningsdag har mere end 20% fravær i de enkelte fag, er der følgende konsekvenser:
    • Den studerende bliver udmeldt eller kan søge orlov og starte forfra på semesteret
    • Såfremt fraværet eller dele af fraværet skyldes lægedokumenteret sygdom, vil denne sygdom blive godskrevet fraværet
    • I de tilfælde, hvor ovennævnte godskrivelse betyder, at den studerende kommer under 20% fravær, er konsekvenserne følgende:
    - Den studerende kan ikke gå til den ordinære eksamen, men skal vente til re-eksamen
    - Den studerende skal bevise sine kompetencer ved at gennemføre de alternative forudsætningskrav
    • Sidste frist for at få godskrevet fravær med lægeerklæring er kl. 12 dagen før afvikling af de alternative forudsætningskrav. Vi henstiller dog til, at du får lægedokumentation for dit fravær umiddelbart i forlængelse af fraværet

    Bundne opgaver
    • Hvis den studerende ikke har afleveret alle de bundne opgaver på eksamensdagen (opgøres dagen før eksamen kl. 12) mister man et eksamensforsøg, og man kan ikke gå til den ordinære eksamen. Den studerende mister kun ét eksamensforsøg uanset hvor mange bundne opgaver man mangler at aflevere
    • Den studerende kan ikke gå til den ordinære eksamen, men skal vente til re-eksamen. Man skal naturligvis have afleveret alle de bundne opgaver dagen før re-eksamen kl. 12
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Prøveform
    Skriftlig prøve
    Multiple choice-spørgsmål
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk(Norsk/Svensk)
    Varighed
    30 minutter
    Hjælpemidler der må medbringes
    Der må kun anvendes den udleverede formelsamling samt ikke- programmerbar lommeregner.
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Prøven i Visuel videnskab består af 2 delprøver i henholdsvis Visuel optik samt Okulær anatomi og fysiologi.
    Begge delprøver skal bestås, for at Visuel videnskab samlet set er bestået.
    Karakteren i Visuel Optik udgør 1/3 del af den samlede karakter.
45
timers undervisning
92
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Visuel optik (DA) modtager du 45 timers undervisning, hvilket svarer til 60 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 33% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, studiegruppearbejde, øvelser.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.