Visuel optik (DA)
2025/2026- Formål og læringsmål
Målet for dette kerneområde er, at du tilegner dig de for uddannelsen nødvendige kompetencer indenfor fysiologisk/visuel optik, visuel psykofysik og perception, så du opnår en grundig forståelse af det visuelle systems strukturer og funktion.
VidenDen studerende har teoretisk og praksisnær viden om:
Færdigheder
- Ametropier i korrigeret og ikke-korrigeret tilstand.
- Enkle og avancerede brilleglas.
- Brilleglas betydning for billeddannelse, akkommodation og vergens.
- Anisometropi og aniseikoni.
Den studerende har forståelse for:
- Brilleglas betydning for billeddannelse, akkommodation og vergens.Den studerende kan:
Kompetencer
- Selvstændigt anvende metoder til beregning af styrke for ametropier.
- Beregne indstillingsområder for det ikke-korrigerede og det korrigerede øjenpar.
- Formidle praksisnære problemstillinger og løsningsforslag til patienter, fagfæller og andre
sundhedsfaglige personer.Den studerende kan:
- Håndtere emnerne inden for en studiemæssig sammenhæng og reflektere over emnernes perspektiver i eget videre uddannelsesforløb.
- Selvstændigt indgå i et fagligt samarbejde og påtage sig et ansvar for egen læring. - Undervisningsform
Målet med dette kerneområde er, at du tilegner dig viden omkring lysets egenskaber og bevægelse. Faget er matematisk- og videnskabeligt orienteret, og der vil derfor være en del regneopgaver tilknyttet undervisningen. Det matematiske niveau er et lavt B-niveau, primært bestående af ligningsløsning og brug af formler som forudsætter kendskab til basale regneoperationer - plus, minus, gange & divider, samt korrekt omregning af decimaltal.
Undervisningen er bygget op omkring en kombination af forelæsning og praktiske øvelser, som man desuden har mulighed for at arbejde med i en dedikeret lektiecafé. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenMødepligt på uddannelsen.
Målene for den teoretiske og kliniske undervisning kan kun nås ved, at den studerende er til stede og deltager i aktiviteter med andre studerende og undervisere, samt løser og afleverer de stillede opgaver. Der gælder derfor et forudsætningskrav om, at den studerende på alle semestre i alle uddannelseselementer skal deltage i minimum 80 procent af undervisningen for at kunne blive indstillet til ordinær prøve.
Studerende, som har deltaget i undervisningen mindre end 80 %, skal udarbejde en afhjælpningsmulighed i et eller flere fag, for at kunne gå til den ordinære eksamen.
Opgaven er todelt, og består af en skriftlig og en mundtlig del. I den skriftlige del, skal den studerende vise indsigt i emner, der er gennemgået i de lektioner hvor den studerende har været fraværende. I den mundtlige del, skal den studerende demonstrere generel faglig viden og kompetencer. Opgaven kan enten afleveres ved hjælp af en video eller ved fysisk fremmøde.
Konkret deadline for udarbejdelse og godkendelse af afhjælpningsmuligheden, findes på læringsplatformen for uddannelsen. Hvis opgaven ikke godkendes, mister den studerende et eksamensforsøg. Opgaven skal fortsat være udført og godkendt, for at den studerende får adgang til andet eksamensforsøg. Hvis opgaven ikke afleveres og godkendes, mister den studerende endnu et eksamensforsøg osv..Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformSkriftlig prøveMultiple choice-spørgsmålIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Varighed30 minutterHjælpemidler der må medbringesDer må kun anvendes den udleverede formelsamling samt ikke- programmerbar lommeregner.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Clinical Optics and Refraction: A guide for Optometrist, Contact Lens Opticians and Dispensing Opticians.
Andrew Keirl & Caroline Christie.
ISBN-13: 978-0750688895
På faget Visuel optik (DA) modtager du 45 timers undervisning, hvilket svarer til 60 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 33% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, gruppearbejde, eksterne forelæsninger, øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, studiegruppearbejde, øvelser.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.