Refraktion 2 og ergooptometri (DA)
2017/2018- Indhold og læringsmål
Viden
Den studerende har teoretisk og praksisnær viden om:
Færdigheder
-akkommodation, herunder udmåling af presbyopi
-ergooptometri
-psykologiske og sociale faktorers indflydelse på patienters adfærd og reaktionsmønstre i samspillet med optometristen.
Den studerende har grundlæggende praksisnær viden om:
-patologi knyttet til ametropier og akkommodation
-undersøgelse af vergens.
Den studerende har teoretisk viden om:
-patientlovgivning, journalføring og etiske forhold i omgang med patienter.
Den studerende har forståelse for og kan reflektere over:
-emnerne i relation til det optometriske virkefelt.Den studerende kan:
Kompetencer
-foretage undersøgelser af akkommodative problemstillinger
-foretage undersøgelse for skelen
-foretage undersøgelse for patologi knyttet til ametropier og akkommodation
-foretage en samlet analyse af undersøgelsesresultater, informere om fund, tilstande, behandlingsmuligheder og prognoser eller foretage henvisning til anden sundhedsfaglig person
-under supervision foretage journalføring
-formidle undersøgelsesresultater til fagfæller.håndtere undersøgelsessituationen i en undervisningssammenhæng
-selvstændigt indgå i fagligt samarbejde med medstuderende og undervisere
-påtage sig ansvar for egen hensigtsmæssig klinikadfærd
-indgå i samarbejde med medstuderende og tage ansvar for at opnå rutine i alle relevante målinger
-identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer. - Undervisningsform
Der forventes en aktiv indstilling til læring og høj studieintensitet på fuld tid. Dette betyder, at man som studerende skal være engageret, eksperimenterende, øve færdigheder og samarbejde i praksis samt supplere sin læring via skriftlige og elektroniske kilder.
Gennem uddannelsen skabes læringsmæssige betingelser for, at man som studerende kan udvikle professionelle kompetencer til at fungere selvstændigt som optometrist, samt til at fortsætte i kompetencegivende videreuddannelse (kandidatniveau). Læringsaktiviteter tilrettelægges med henblik på, at man som studerende erhverver og udvikler selvstændighed, samarbejdsevne, evne til refleksion samt evne til at skabe faglig innovation. Der arbejdes således med varierede og differentierede undervisnings- og arbejdsformer, hvor man som studerende træner og øver i simulerede- og praksissituationer.
Uddannelsen integrerer teoretisk og klinisk undervisning eller andre former for praksislæring med en stigende progression af krav til eksempelvis omfang, kompleksitet, ansvar og selvstændighed. Praksis forstås bredere end den kliniske undervisning, idet også virksomheds- og institutionsbesøg, kontakt til forskellige målgrupper og tilknytning til projekter betragtes som del af den praksisorienterede erfaring med fagets professionelle roller, relationsarbejde og samarbejdspartnere. Undervisningen er funderet på evidensbaseret praksis, hvor både den forskningsbaserede evidens, borgerens/patientens præferencer og optometrisk erfaring indgår.
Da meget af undervisningen foregår i studiegrupper, projektgrupper og grupper for klinisk træning, er man som studerende ikke blot ansvarlig for egen læring, men også for medstuderendes læring. Møder man uforberedt op, er man ikke et aktiv for gruppen, og i værste fald kan de planlagte aktiviteter ikke gennemføres. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamen1)Teori- og klinikopgaver fra 1. og 2. semester udført og/eller afleveret som angivet i fagbeskrivelse.
2)Deltagelse i 80 procent af undervisningsgangene.Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagPrøveformSkriftlig prøveIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Varighed120 minutterBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censur
På faget Refraktion 2 og ergooptometri (DA) modtager du 90 timers undervisning, hvilket svarer til 120 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 33% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, casearbejde, interne forelæsninger, gruppearbejde, øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, studiegruppearbejde, indsamling af empiri, informationssøgning, øvelser.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.