Refraktion 2 og ergooptometri (DA)
2025/2026- Formål og læringsmål
Målet for dette kerneområde er, at du tilegner dig kompetencer inden for refraktion, og ergooptometri.
Viden
Du tilegner dig kompetencer til at udføre alle relevante optometriske målinger af synsfunktion samt tilknyttede observationer, at analysere og dokumentere disse, og på denne baggrund stille en korrekt diagnose.
Du tilegner dig kompetencer til korrekt og etisk patientvejledning og -instruktionDen studerende har teoretisk og praksisnær viden om:
Færdigheder
- akkommodation, herunder udmåling af presbyopi.
- ergooptometri.
- psykologiske og sociale faktorers indflydelse på patienters adfærd og reaktionsmønstre i samspillet med optometristen.
Den studerende har grundlæggende praksisnær viden om:
- patologi knyttet til ametropier og akkommodation.
- undersøgelse af vergens.
Den studerende har teoretisk viden om:
- patientlovgivning, journalføring og etiske forhold i omgang med patienter.
Den studerende har forståelse for og kan reflektere over:
- emnerne i relation til det optometriske virkefelt.Den studerende kan:
Kompetencer
- foretage undersøgelser af akkommodative problemstillinger.
- foretage undersøgelse for skelen.
- foretage undersøgelse for patologi knyttet til ametropier og akkommodation.
- foretage en samlet analyse af undersøgelsesresultater, informere om fund, tilstande, behandlingsmuligheder og prognoser eller foretage henvisning til anden sundhedsfaglig person.
- under supervision foretage journalføring.
- formidle undersøgelsesresultater til fagfæller.Den studerende kan:
- håndtere undersøgelsessituationen i en undervisningssammenhæng.
- selvstændigt indgå i fagligt samarbejde med medstuderende og undervisere.
- påtage sig ansvar for egen hensigtsmæssig klinikadfærd.
- indgå i samarbejde med medstuderende og tage ansvar for at opnå rutine i alle relevante målinger.
- identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer. - Undervisningsform
I Refraktion 2 forventes en aktiv indstilling til læring, og høj studieintensitet fra den studerende. Læringsaktiviteter tilrettelægges med henblik på at den studerende erhverver den nødvendige viden gennem læring fra underviser, samt samarbejde med medstuderende, refleksion, og træning i praksisnære øvelser. Faget integrerer teoretisk og klinisk arbejde i den daglige undervisning.
Gennem uddannelsen skabes læringsmæssige betingelser for, at man som studerende kan udvikle professionelle kompetencer til at fungere selvstændigt som optometrist, samt til at fortsætte i kompetencegivende videreuddannelse (kandidatniveau).
Undervisningen tager udgangspunkt i evidensbaseret praksis, baseret på nyeste forskning, samt patientgruppens præferencer. En stor del a undervisningen foregår i studiegrupper, klinikgrupper og arbejdsgrupper, er den individuelle studerende ikke blot ansvarlig for egen læring, men også sine medstuderendes læring. Ved uforberedt fremmøde, vil den studerende i værste fald kunne påvirke at de planlagte aktiviteter ikke kan gennemføres. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenMødepligt på uddannelsen.
Målene for den teoretiske og kliniske undervisning kan kun nås ved, at den studerende er til stede og deltager i aktiviteter med andre studerende og undervisere, samt løser og afleverer de stillede opgaver. Der gælder derfor et forudsætningskrav om, at den studerende på alle semestre i alle uddannelseselementer skal deltage i minimum 80 procent af undervisningen for at kunne blive indstillet til ordinær prøve.
Studerende, som har deltaget i undervisningen mindre end 80 %, skal udarbejde en afhjælpningsmulighed i et eller flere fag, for at kunne gå til den ordinære eksamen.
Opgaven er todelt, og består af en skriftlig og en mundtlig del. I den skriftlige del, skal den studerende vise indsigt i emner, der er gennemgået i de lektioner hvor den studerende har været fraværende. I den mundtlige del, skal den studerende demonstrere generel faglig viden og kompetencer. Opgaven kan enten afleveres ved hjælp af en video eller ved fysisk fremmøde.
Konkret deadline for udarbejdelse og godkendelse af afhjælpningsmuligheden, findes på læringsplatformen for uddannelsen. Hvis opgaven ikke godkendes, mister den studerende et eksamensforsøg. Opgaven skal fortsat være udført og godkendt, for at den studerende får adgang til andet eksamensforsøg. Hvis opgaven ikke afleveres og godkendes, mister den studerende endnu et eksamensforsøg osv..Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagDer arbejdes teoretisk og praktisk inden udprøvning.PrøveformSkriftlig prøveFormkravFagene Refraktion 1 & 2 udprøves i en samlet eksamen.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Varighed120 minutterHjælpemidler der må medbringesIngen hjælpemidler.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Clinical Management of Binocular Vision, fifth edition. Mitchel Scheiman & Bruce WickISBN-13: 978-1496399731 samt Clinical Procedures in Primary Eye Care, fifth edition. David B. Elliot. ISBN-13: 978-0702077890.
På faget Refraktion 2 og ergooptometri (DA) modtager du 75 timers undervisning, hvilket svarer til 100 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 27% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, casearbejde, interne forelæsninger, gruppearbejde, øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, studiegruppearbejde, indsamling af empiri, informationssøgning, øvelser.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.