Københavns Erhvervsakademi

en

Kontaktlinser 1 (DA)

2017/2018
Engelsk titel
Contact lenses 1 (DA)
Uddannelse
Optometri
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor
Semester
4. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
10
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Forår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
9227402
Fag- /modulansvarlig
Merethe Freiding
Kjersti K. Lindblad
Anette Ristorp Ohlsen
  • Indhold og læringsmål
    Viden

    Den studerende har teoretisk og praksisnær viden om:
    - indikationer og kontraindikationer for brug af kontaktlinser
    - almindeligt forekomne kontaktlinsers egenskaber herunder materialer, design, optisk virkning, plejemidler og fysiologisk påvirkning
    - forundersøgelser, tilpasning og efterkontrol af almindeligt forekomne kontaktlinser  almindeligt forekommende kontaktlinsers bivirkninger
    - kontaktlinseklinikkens instrumenter og tilbehør samt deres anvendelse
    - patientlovgivning, journalføring og henvisning samt etiske aspekter.

    Den studerende har praksisnær viden om:
    - hygiejne og instruktion i brug af kontaktlinser.

    Den studerende har forståelse for og kan reflektere over:
    - betydningen af klinikhygiejne og -adfærd.

    Færdigheder

    Den studerende kan:
    - afdække patientens individuelle behov og forudsætninger for at anvende kontaktlinser
    - foretage forundersøgelser, tilpasning og efterkontrol af almindeligt forekomne kontaktlinser
    - vurdere undersøgelsesresultater og informere patienten om resultater, tilstande, behandlingsmuligheder og prognoser
    - iværksætte behandling eller foretage henvisning til anden sundhedsfaglig person
    - instruere og vejlede patienten om anvendelse og vedligeholdelse af kontaktlinser herunder plejemidler
    - vejlede om hygiejne i forbindelse med kontaktlinser
    - foretage journalføring
    - formidle praksisnære og teoretiske problemstillinger til medstuderende og undervisere.

    Kompetencer

    Den studerende kan:
    - håndtere undersøgelses-, afklarings- og behandlingssituationen i undervisningssammenhæng
    - tage ansvar for egen klinikhygiejne og -adfærd
    - indgå i samarbejde med medstuderende og tage ansvar for at opnå rutine i de relevante undersøgelser
    - identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til tilpasnings og efterkontrol af kontaktlinser.

  • Undervisningsform
    Der forventes en aktiv indstilling til læring og høj studieintensitet på fuld tid. Dette betyder, at man som studerende skal være engageret, eksperimenterende, øve færdigheder og samarbejde i praksis samt supplere sin læring via skriftlige og elektroniske kilder.

    Gennem uddannelsen skabes læringsmæssige betingelser for, at man som studerende kan udvikle professionelle kompetencer til at fungere selvstændigt som optometrist, samt til at fortsætte i kompetencegivende videreuddannelse (kandidatniveau). Læringsaktiviteter tilrettelægges med henblik på, at man som studerende erhverver og udvikler selvstændighed, samarbejdsevne, evne til refleksion samt evne til at skabe faglig innovation. Der arbejdes således med varierede og differentierede undervisnings- og arbejdsformer, hvor man som studerende træner og øver i simulerede- og praksissituationer.

    Uddannelsen integrerer teoretisk og klinisk undervisning eller andre former for praksislæring med en stigende progression af krav til eksempelvis omfang, kompleksitet, ansvar og selvstændighed. Praksis forstås bredere end den kliniske undervisning, idet også virksomheds- og institutionsbesøg, kontakt til forskellige målgrupper og tilknytning til projekter betragtes som del af den praksisorienterede erfaring med fagets professionelle roller, relationsarbejde og samarbejdspartnere. Undervisningen er funderet på evidensbaseret praksis, hvor både den forskningsbaserede evidens, borgerens/patientens præferencer og optometrisk erfaring indgår.

    Da meget af undervisningen foregår i studiegrupper, projektgrupper og grupper for klinisk træning, er man som studerende ikke blot ansvarlig for egen læring, men også for medstuderendes læring. Møder man uforberedt op, er man ikke et aktiv for gruppen, og i værste fald kan de planlagte aktiviteter ikke gennemføres.
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Teori- og klinikopgaver udført og/eller afleveret som angivet i fagbeskrivelse/forløbsplan.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves selvstændigt
    Prøveform
    Skriftlig prøve
    Opgavetype
    Multiple choice-spørgsmål og caseopgaver
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk(Norsk/Svensk)
    Varighed
    60 minutter
    Hjælpemidler der må medbringes
    Der må ikke anvendes hjælpemidler.
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Prøven er en delprøve, som bedømmes for sig selv og skal bestås. Der gives efter 5. semester og 2. del af prøven i kontaktlinser én samlet karakter. Karakteren efter 4. semester udgør 2/3 af den samlede karakter.
68
timer undervisning
206
timer forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Kontaktlinser 1 (DA) modtager du 68 timers undervisning, hvilket svarer til 90 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 25% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, klasseundervisning, øvelser, virksomhedsbesøg, workshop.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, øvelser.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.