Binokulært syn, skelen og svagsyn (DA)
2022/2023- Formål og læringsmål
Målet for dette kerneområde er, at du tilegner dig kompetencer inden for binokulært syn, svagsynsoptik og skelen.
Viden
Du tilegner dig kompetencer til at udføre alle relevante optometriske målinger af synsfunktion samt tilknyttede observationer, at analysere og dokumentere disse, og på denne baggrund stille en korrekt diagnose.
Du tilegner dig kompetencer til korrekt og etisk patientvejledning og instruktionDen studerende har teoretisk og praksisnær viden om:
Færdigheder
- Akkommodations- og vergensanomaliers epidemiologi, diagnosticering og behandling.
- Problemorienteret synsundersøgelse.
- Psykofysiske principper bag optometriske undersøgelser.
- Motilitet.
- Amblyopi, børneskelen og erhvervet skelen.
- Undersøgelser for amblyopi og skelen.
- Svagsyn og svagsynshjælpemidler, herunder relevant lovgivning.
- Psykologiske og sociale faktorers indflydelse på adfærd og reaktionsmønstre hos patienter med samsynsproblemer eller patienter med svagsyn.
Den studerende har praksisnær viden om:
- Patologi knyttet til akkommodations- og vergensanomalier.
Den studerende har forståelse for og kan reflektere over:
- Patienters adfærds- og reaktionsmønstre i forbindelse med behandling.
- Behandlingshierarki.Den studerende kan:
Kompetencer
- Foretage undersøgelser af motilitet, vergensfunktionen og dennes interaktion med akkommodationsfunktionen.
- Analysere og vurdere vergensfunktionen og dennes interaktion med akkommodations- funktionen.
- Foretage undersøgelser for patologi knyttet til vergens og akkommodation.
- Analysere og vurdere undersøgelsesresultater samt informere patienten om resultater, tilstande, behandlingsmuligheder og prognoser.
- Foretage undersøgelser for skelen og amblyopi.
- Foretage undersøgelser for patologi knyttet til amblyopi og skelen.
- Iværksætte behandling, herunder tilrettelægge visuel træning af vergens- og akkommodative problemer.
- Iværksætte optometrisk behandling af amblyopi og skelen.
- Vurdere behov for svagsynshjælpemidler.
- Iværksætte behandling og instruere i brug af enkle former for forstørrende optik.
- Formidle undersøgelsesresultater, tilstande, behandlingsmuligheder og prognoser til fagfæller og andre sundhedsfaglige personer.
- Vurdere undersøgelsesmetoder på baggrund af psykofysiske principper.Den studerende er klar til i den kommende 2. virksomhedspraktik at:
- Håndtere patienter.
- Selvstændigt indgå i fagligt og tværprofessionelt samarbejde med fagfæller og andre sundhedsfaglige personer.
- Påtage sig ansvar for korrekt journalføring og hensigtsmæssig klinikadfærd.
- Identificere egne læringsbehov, og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til professionen. - Undervisningsform
Der forventes en aktiv indstilling til læring og høj studieintensitet på fuld tid. Dette betyder, at man som studerende skal være engageret, eksperimenterende, øve færdigheder og samarbejde i praksis samt supplere sin læring via skriftlige og elektroniske kilder.
Gennem uddannelsen skabes læringsmæssige betingelser for, at man som studerende kan udvikle professionelle kompetencer til at fungere selvstændigt som optometrist, samt til at fortsætte i kompetencegivende videreuddannelse (kandidatniveau). Læringsaktiviteter tilrettelægges med henblik på, at man som studerende erhverver og udvikler selvstændighed, samarbejdsevne, evne til refleksion samt evne til at skabe faglig innovation. Der arbejdes således med varierede og differentierede undervisnings- og arbejdsformer, hvor man som studerende træner og øver i simulerede- og praksissituationer.
Uddannelsen integrerer teoretisk og klinisk undervisning eller andre former for praksislæring med en stigende progression af krav til eksempelvis omfang, kompleksitet, ansvar og selvstændighed. Praksis forstås bredere end den kliniske undervisning, idet også virksomheds- og institutionsbesøg, kontakt til forskellige målgrupper og tilknytning til projekter betragtes som del af den praksisorienterede erfaring med fagets professionelle roller, relationsarbejde og samarbejdspartnere. Undervisningen er funderet på evidensbaseret praksis, hvor både den forskningsbaserede evidens, borgerens/patientens præferencer og optometrisk erfaring indgår.
Da meget af undervisningen foregår i studiegrupper, projektgrupper og grupper for klinisk træning, er man som studerende ikke blot ansvarlig for egen læring, men også for medstuderendes læring. Møder man uforberedt op, er man ikke et aktiv for gruppen, og i værste fald kan de planlagte aktiviteter ikke gennemføres. - Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Indskrevet på PBa. i Optometri - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenMødepligt på uddannelsen.
Målene for den teoretiske og kliniske undervisning kan kun nås ved, at den studerende er til stede og deltager i aktiviteter med andre studerende og undervisere, samt løser og afleverer de stillede opgaver. Der gælder derfor et forudsætningskrav om, at den studerende på alle semestre i alle uddannelseselementer skal deltage i minimum 80 procent af undervisningen for at kunne blive indstillet til ordinær prøve.
Fravær omfatter alle typer af fravær inklusive sygdom. Fraværet, i den teoretiske del af ud- dannelsen, opgøres efter sidste ordinære undervisningsdag.
Forudsætning for at komme til eksamen.
Det er desuden et forudsætningskrav for flere af uddannelsens prøver, at den studerende afleverer teori-og klinikopgaver
Ved prøver, hvor der foretages en bedømmelse af den studerendes skriftlige arbejde, er det desuden et forudsætningskrav, at det skriftlige arbejde er afleveret til tiden og opfylder de stillede formkrav. Opfylder det skriftlige materiale ikke forudsætningskravene, kan opgaven blive afvist, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.
Hvis forudsætningerne ikke er opfyldt, kan den studerende ikke deltage i prøven, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.
Fravær mellem 20 & 35%.
Studerende, som har deltaget i undervisningen mere end 65 % men mindre end 80 %, skal som forudsætning for at gå til reeksamen opfylde et alternativt forudsætningskrav. Det eller de alternative forudsætningskrav for at gå til reeksamen vil fremgå af fagbeskrivelsen, som udleveres ved semesterstart.
Fravær mere end 35%.
Hvis den studerende deltager i mindre end 65 procent af undervisningen, kan den studerende ikke indstilles til eksamen og udmeldes fra studiet. Der er dermed ikke en afhjælpningsmulighed for studerende, som har haft et fravær over 35%, jf. bekendtgørelse nr. 2027 af 07/11/2021 om eksamener og prøver ved professions- og erhvervsrettede videregående uddannelser, § 9, stk. 3.Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtDer arbejdes med skriftlige opgaver, cases, og kliniske øvelser inden udprøvningen af faget.PrøveformSkriftlig prøveOpgavetypeMultiple choice-spørgsmål, inkl. praksisnære casesIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Varighed90 minutter.Hjælpemidler der må medbringesDer må ikke anvendes hjælpemidler.Hjælpemidler som stilles til rådighedIngen.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingDer gives én samlet karakter. - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Clinical Management of Binocular Vision, fifth edition.
Mitchel Scheiman & Bruce WickISBN-13: 978-1496399731
Clinical Procedures in Primary Eye Care, fifth edition.
David B. Elliot. ISBN-13: 978-0702077890
Supplerende litteratur (udleveres på Fronter af underviser)
Anomalies of Binocular Vision: Diagnosis & Management. Robert P. Rutstein & Kent M. Daum Pickwell’s Binocular Vision Anomalies, fifth edition. Bruce J. W. Evans
På faget Binokulært syn, skelen og svagsyn (DA) modtager du 120 timers undervisning, hvilket svarer til 160 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 29% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, klasseundervisning, casearbejde, interne forelæsninger, projektarbejde, øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, studiegruppearbejde, øvelser, video.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.