Københavns Erhvervsakademi

en

Binokulært syn, skelen og svagsyn (DA)

2025/2026
Engelsk titel
Binocular vision, strabismus and weak vision (DA)
Uddannelse
Optometri
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor
Semester
4. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
15
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Forår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
9227403
Fag- /modulansvarlig
Jonas Milo Plum
Anette Ristorp Ohlsen
Nadine Rosendahl
Martin Mogensen
  • Formål og læringsmål

    Målet for dette kerneområde er, at du tilegner dig kompetencer inden for binokulært syn, svagsynsoptik og skelen.
    Du tilegner dig kompetencer til at udføre alle relevante optometriske målinger af synsfunktion samt tilknyttede observationer, at analysere og dokumentere disse, og på denne baggrund stille en korrekt diagnose.
    Du tilegner dig kompetencer til korrekt og etisk patientvejledning og instruktion

    Viden

    Den studerende har teoretisk og praksisnær viden om:
    - Akkommodations- og vergensanomaliers epidemiologi, diagnosticering og behandling.
    - Problemorienteret synsundersøgelse.
    - Psykofysiske principper bag optometriske undersøgelser.
    - Motilitet.
    - Amblyopi, børneskelen og erhvervet skelen.
    - Undersøgelser for amblyopi og skelen.
    - Svagsyn og svagsynshjælpemidler, herunder relevant lovgivning.
    - Psykologiske og sociale faktorers indflydelse på adfærd og reaktionsmønstre hos patienter med samsynsproblemer eller patienter med svagsyn.

    Den studerende har praksisnær viden om:
    - Patologi knyttet til akkommodations- og vergensanomalier.

    Den studerende har forståelse for og kan reflektere over:
    - Patienters adfærds- og reaktionsmønstre i forbindelse med behandling.
    - Behandlingshierarki.

    Færdigheder

    Den studerende kan:
    - Foretage undersøgelser af motilitet, vergensfunktionen og dennes interaktion med akkommodationsfunktionen.
    - Analysere og vurdere vergensfunktionen og dennes interaktion med akkommodations- funktionen.
    - Foretage undersøgelser for patologi knyttet til vergens og akkommodation.
    - Analysere og vurdere undersøgelsesresultater samt informere patienten om resultater, tilstande, behandlingsmuligheder og prognoser.
    - Foretage undersøgelser for skelen og amblyopi.
    - Foretage undersøgelser for patologi knyttet til amblyopi og skelen.
    - Iværksætte behandling, herunder tilrettelægge visuel træning af vergens- og akkommodative problemer.
    - Iværksætte optometrisk behandling af amblyopi og skelen.
    - Vurdere behov for svagsynshjælpemidler.
    - Iværksætte behandling og instruere i brug af enkle former for forstørrende optik.
    - Formidle undersøgelsesresultater, tilstande, behandlingsmuligheder og prognoser til fagfæller og andre sundhedsfaglige personer.
    - Vurdere undersøgelsesmetoder på baggrund af psykofysiske principper.

    Kompetencer

    Den studerende er klar til i den kommende 2. virksomhedspraktik at:
    - Håndtere patienter.
    - Selvstændigt indgå i fagligt og tværprofessionelt samarbejde med fagfæller og andre sundhedsfaglige personer.
    - Påtage sig ansvar for korrekt journalføring og hensigtsmæssig klinikadfærd.
    - Identificere egne læringsbehov, og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til professionen.

  • Undervisningsform
    Forelæsninger: ca. 3/5 af undervisningen har format af enten forelæsning eller holdundervisning. Det teoretiske niveau er generelt højere end f.eks. fagene Refraktion 1 og Refraktion 2.
    Ud-af-huset aktiviteter: som tidligere f.eks. har inkluderet besøg på Glostrup Hospital, Center for Specialundervisning for voksne og synstræningsklinikker.
    Klinikundervisning: ca. 2/5 af undervisningen er undervisning i klinikken, hvor fokus særligt ligger på binokulære målinger, undersøgelse for skelen og amblyopi, og svagsyn.
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Mødepligt på uddannelsen.
    Målene for den teoretiske og kliniske undervisning kan kun nås ved, at den studerende er til stede og deltager i aktiviteter med andre studerende og undervisere, samt løser og afleverer de stillede opgaver. Der gælder derfor et forudsætningskrav om, at den studerende på alle semestre i alle uddannelseselementer skal deltage i minimum 80 procent af undervisningen for at kunne blive indstillet til ordinær prøve.

    Studerende, som har deltaget i undervisningen mindre end 80 %, skal udarbejde en afhjælpningsmulighed i et eller flere fag, for at kunne gå til den ordinære eksamen.

    Opgaven er todelt, og består af en skriftlig og en mundtlig del. I den skriftlige del, skal den studerende vise indsigt i emner, der er gennemgået i de lektioner hvor den studerende har været fraværende. I den mundtlige del, skal den studerende demonstrere generel faglig viden og kompetencer. Opgaven kan enten afleveres ved hjælp af en video eller ved fysisk fremmøde.

    Konkret deadline for udarbejdelse og godkendelse af afhjælpningsmuligheden, findes på læringsplatformen for uddannelsen. Hvis opgaven ikke godkendes, mister den studerende et eksamensforsøg. Opgaven skal fortsat være udført og godkendt, for at den studerende får adgang til andet eksamensforsøg. Hvis opgaven ikke afleveres og godkendes, mister den studerende endnu et eksamensforsøg osv..
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves selvstændigt
    Der arbejdes med skriftlige opgaver, cases, og kliniske øvelser inden udprøvningen af faget.
    Prøveform
    Skriftlig prøve
    Opgavetype
    Multiple choice-spørgsmål, inkl. praksisnære cases
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Varighed
    90 minutter.
    Hjælpemidler der må medbringes
    Der må ikke anvendes hjælpemidler.
    Hjælpemidler som stilles til rådighed
    Ingen.
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Der gives én samlet karakter.
  • Foreløbig litteratur
    Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.
    Clinical Management of Binocular Vision, fifth edition.
    Mitchel Scheiman & Bruce Wick
    ISBN-13: 978-1496399731
    Clinical Procedures in Primary Eye Care, fifth edition.
    David B. Elliot.
    ISBN-13: 978-0702077890
    samt indkøb af kompendium med udvalgte tekster.
108
timers undervisning
303
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Binokulært syn, skelen og svagsyn (DA) modtager du 108 timers undervisning, hvilket svarer til 144 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 26% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, klasseundervisning, casearbejde, interne forelæsninger, projektarbejde, øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, studiegruppearbejde, øvelser, video.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.