Binokulært syn, skelen og svagsyn (DA)
2025/2026- Formål og læringsmål
Målet for dette kerneområde er, at du tilegner dig kompetencer inden for binokulært syn, svagsynsoptik og skelen.
Viden
Du tilegner dig kompetencer til at udføre alle relevante optometriske målinger af synsfunktion samt tilknyttede observationer, at analysere og dokumentere disse, og på denne baggrund stille en korrekt diagnose.
Du tilegner dig kompetencer til korrekt og etisk patientvejledning og instruktionDen studerende har teoretisk og praksisnær viden om:
Færdigheder
- Akkommodations- og vergensanomaliers epidemiologi, diagnosticering og behandling.
- Problemorienteret synsundersøgelse.
- Psykofysiske principper bag optometriske undersøgelser.
- Motilitet.
- Amblyopi, børneskelen og erhvervet skelen.
- Undersøgelser for amblyopi og skelen.
- Svagsyn og svagsynshjælpemidler, herunder relevant lovgivning.
- Psykologiske og sociale faktorers indflydelse på adfærd og reaktionsmønstre hos patienter med samsynsproblemer eller patienter med svagsyn.
Den studerende har praksisnær viden om:
- Patologi knyttet til akkommodations- og vergensanomalier.
Den studerende har forståelse for og kan reflektere over:
- Patienters adfærds- og reaktionsmønstre i forbindelse med behandling.
- Behandlingshierarki.Den studerende kan:
Kompetencer
- Foretage undersøgelser af motilitet, vergensfunktionen og dennes interaktion med akkommodationsfunktionen.
- Analysere og vurdere vergensfunktionen og dennes interaktion med akkommodations- funktionen.
- Foretage undersøgelser for patologi knyttet til vergens og akkommodation.
- Analysere og vurdere undersøgelsesresultater samt informere patienten om resultater, tilstande, behandlingsmuligheder og prognoser.
- Foretage undersøgelser for skelen og amblyopi.
- Foretage undersøgelser for patologi knyttet til amblyopi og skelen.
- Iværksætte behandling, herunder tilrettelægge visuel træning af vergens- og akkommodative problemer.
- Iværksætte optometrisk behandling af amblyopi og skelen.
- Vurdere behov for svagsynshjælpemidler.
- Iværksætte behandling og instruere i brug af enkle former for forstørrende optik.
- Formidle undersøgelsesresultater, tilstande, behandlingsmuligheder og prognoser til fagfæller og andre sundhedsfaglige personer.
- Vurdere undersøgelsesmetoder på baggrund af psykofysiske principper.Den studerende er klar til i den kommende 2. virksomhedspraktik at:
- Håndtere patienter.
- Selvstændigt indgå i fagligt og tværprofessionelt samarbejde med fagfæller og andre sundhedsfaglige personer.
- Påtage sig ansvar for korrekt journalføring og hensigtsmæssig klinikadfærd.
- Identificere egne læringsbehov, og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til professionen. - Undervisningsform
Forelæsninger: ca. 3/5 af undervisningen har format af enten forelæsning eller holdundervisning. Det teoretiske niveau er generelt højere end f.eks. fagene Refraktion 1 og Refraktion 2.
Ud-af-huset aktiviteter: som tidligere f.eks. har inkluderet besøg på Glostrup Hospital, Center for Specialundervisning for voksne og synstræningsklinikker.
Klinikundervisning: ca. 2/5 af undervisningen er undervisning i klinikken, hvor fokus særligt ligger på binokulære målinger, undersøgelse for skelen og amblyopi, og svagsyn. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenMødepligt på uddannelsen.
Målene for den teoretiske og kliniske undervisning kan kun nås ved, at den studerende er til stede og deltager i aktiviteter med andre studerende og undervisere, samt løser og afleverer de stillede opgaver. Der gælder derfor et forudsætningskrav om, at den studerende på alle semestre i alle uddannelseselementer skal deltage i minimum 80 procent af undervisningen for at kunne blive indstillet til ordinær prøve.
Studerende, som har deltaget i undervisningen mindre end 80 %, skal udarbejde en afhjælpningsmulighed i et eller flere fag, for at kunne gå til den ordinære eksamen.
Opgaven er todelt, og består af en skriftlig og en mundtlig del. I den skriftlige del, skal den studerende vise indsigt i emner, der er gennemgået i de lektioner hvor den studerende har været fraværende. I den mundtlige del, skal den studerende demonstrere generel faglig viden og kompetencer. Opgaven kan enten afleveres ved hjælp af en video eller ved fysisk fremmøde.
Konkret deadline for udarbejdelse og godkendelse af afhjælpningsmuligheden, findes på læringsplatformen for uddannelsen. Hvis opgaven ikke godkendes, mister den studerende et eksamensforsøg. Opgaven skal fortsat være udført og godkendt, for at den studerende får adgang til andet eksamensforsøg. Hvis opgaven ikke afleveres og godkendes, mister den studerende endnu et eksamensforsøg osv..Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtDer arbejdes med skriftlige opgaver, cases, og kliniske øvelser inden udprøvningen af faget.PrøveformSkriftlig prøveOpgavetypeMultiple choice-spørgsmål, inkl. praksisnære casesIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Varighed90 minutter.Hjælpemidler der må medbringesDer må ikke anvendes hjælpemidler.Hjælpemidler som stilles til rådighedIngen.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingDer gives én samlet karakter. - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Clinical Management of Binocular Vision, fifth edition.
Mitchel Scheiman & Bruce Wick
ISBN-13: 978-1496399731
Clinical Procedures in Primary Eye Care, fifth edition.
David B. Elliot.
ISBN-13: 978-0702077890
samt indkøb af kompendium med udvalgte tekster.
På faget Binokulært syn, skelen og svagsyn (DA) modtager du 108 timers undervisning, hvilket svarer til 144 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 26% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, klasseundervisning, casearbejde, interne forelæsninger, projektarbejde, øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, studiegruppearbejde, øvelser, video.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.