Københavns Erhvervsakademi

en

Praktik 2 (Lovgivning, patient/kunde relation, -kommunikation og -etik 2) (DA)

2025/2026
Engelsk titel
Internship 2 (Legislation and trade 2) (DA)
Uddannelse
Optometri
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor
Semester
5. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
15
Udd. element
Praktik
Sprog
Dansk
Opstart
Forår
Efterår
Fagkode
9227504
Fag- /modulansvarlig
Lars Bo Delkus
  • Formål og læringsmål

    En stor del af uddannelsens læringselementer er placeret i praktikken. Praktikken indeholder læringsmål, som er knyttet til den praktiske udøvelse af professionen, en høj grad af tværfaglighed og samspillet mellem teori og praksis. Praktikkens tætte kontakt til den enkelte kunde eller patient flytter den generelle teori til et konkret plan.
    I Lovgivning, patient/kunde relation, -kommunikation og -etik 2 (anden praktikperiode) modtager de studerende læring indenfor faget, med afsæt i praksisnære cases.

    Viden

    Den studerende har praksisnær viden om:
    - Love vedrørende patientrettigheder og -sikkerhed samt patientens klagemuligheder.
    - Krav om og sikring af patientens informerede samtykke til behandling.
    - Love om almindelig handel og forbrugerbeskyttelse.
    - Konflikthåndtering.
    - Drift af optikvirksomhed.

    Den studerende har forståelse for og kan reflektere over:
    - De relevante loves betydning for at agere som optometrist.
    - Psykologiske faktorer, der har betydning for op- eller nedtrapning af en konflikt.
    - Virksomhedens organisering og ledelse i relation til drift af optikervirksomhed.
    - Samspillet mellem optometri, sundhedsprofession, handel og lovgivning.

    Færdigheder

    Den studerende kan:
    - Håndtere patient/kundebetjening, vejledning og salg af briller, kontaktlinser og andre associerede produkter.
    - Vurdere og håndtere reklamation.
    - Inddrage og anvende relevant lovgivning i sin praksis.
    - Læse, forstå og foretage journalføring iht. gældende lovgivning.
    - Vurdere og vejlede patienten/kunden i valget af briller, kontaktlinser og andre associerede produkter.
    - Informere og rådgive patienter/kunder om specialprodukter.
    - Informere patienten om alternative løsninger/behandlingsmuligheder.
    - Tilpasse sin formidling af faglige problemstillinger til patienterne/kunderne.
    - Instruere hjælpepersonale i afgrænsede opgaver inden for optikervirksomhed.
    - Formidle faglige problemstillinger til fagfæller.

    Kompetencer

    Den studerende kan:
    - Selvstændigt tage ansvar for vejledning, efterfølgende kontrol samt evt. håndtering af klager.

  • Undervisningsform
    Der forventes en aktiv indstilling til læring og høj studieintensitet på fuld tid. Dette betyder, at man som studerende skal være engageret, eksperimenterende, øve færdigheder og samarbejde i praksis samt supplere sin læring via skriftlige og elektroniske kilder.
    Den studerende vil, udover den undervisning og anden læring de modtager i praktikvirksomheden, få vejledning fra KEA praktikvejleder.
    Denne vejledning vil være af faglig karakter og omhandle den studerendes opgaver under praktikperioden
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Mødepligt på uddannelsen.
    Målene for den teoretiske og kliniske undervisning kan kun nås ved, at den studerende er til stede og deltager i aktiviteter med andre studerende og undervisere, samt løser og afleverer de stillede opgaver. Der gælder derfor et forudsætningskrav om, at den studerende på alle semestre i alle uddannelseselementer skal deltage i minimum 80 procent af undervisningen for at kunne blive indstillet til ordinær prøve.

    Studerende, som har deltaget i undervisningen mindre end 80 %, skal udarbejde en afhjælpningsmulighed i et eller flere fag, for at kunne gå til den ordinære eksamen.

    Opgaven er todelt, og består af en skriftlig og en mundtlig del. I den skriftlige del, skal den studerende vise indsigt i emner, der er gennemgået i de lektioner hvor den studerende har været fraværende. I den mundtlige del, skal den studerende demonstrere generel faglig viden og kompetencer. Opgaven kan enten afleveres ved hjælp af en video eller ved fysisk fremmøde.

    Konkret deadline for udarbejdelse og godkendelse af afhjælpningsmuligheden, findes på læringsplatformen for uddannelsen. Hvis opgaven ikke godkendes, mister den studerende et eksamensforsøg. Opgaven skal fortsat være udført og godkendt, for at den studerende får adgang til andet eksamensforsøg. Hvis opgaven ikke afleveres og godkendes, mister den studerende endnu et eksamensforsøg osv..
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Den studerende arbejder med faglige emner, der sættes sammen i fire afsluttende skriftlige opgaver.
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Individuel, mundtlig eksamen af 30 minutters varighed på baggrund af udtrukket case blandt de sidste fire indleverede cases fra 2. praktikperiode.

    24-timer før eksamen trækkes en case af de fire indleverede, som der efterfølgende eksamineres i.
    Opgavetype
    Den studerende afleverer alle (7) cases inden for den fastlagte frist, jf. uddannelsesplan/forløbsplan.

    Udformning, indhold og variation af cases skal følge institutionens vejledning.
    Formkrav
    En case må maksimalt fylde 8 normalsider svarende til 19.200 anslag inklusive mellemrum.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Varighed
    24-timer før eksamen trækkes en case af de fire indleverede, som der efterfølgende eksamineres i.

    Eksamen varer 30 minutter.
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Ekstern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Der gives én samlet karakter for den udtrukne case, præsentation og overhøring.
4
timers vejledning
407
timers praktikarbejde
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til praktikken fordelt på forskellige studieaktiviteter.

I praktikken vil du eller din gruppe modtage 4 timers praktikvejledning af din praktikvejleder.

Resten af tiden svarende til 407 timer bruges på praktikarbejde. Praktikaktiviteterne under praktikarbejde kan variere afhængig af, hvilken praktikform du vælger, men overordnet har du selv ansvaret for at strukturere tiden som du fx bruger på praktikrapportskrivning, arbejde i praktikvirksomheden, forberedelse til praktikeksamen mv.

Praktikken vil primært bestå af følgende aktiviteter: evaluering af praktikken, praktikrapportskrivning, Eksamen, sparring med kontaktperson i praktikvirksomhed.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.