Okulær patologi og farmakologi 2 (DA)
2024/2025- Formål og læringsmål
Målet for dette kerneområde er, at du tilegner dig de for uddannelsen nødvendige, grundlæggende kompetencer indenfor okulær patologi, okulær neurologi og okulær farmakologi, således at du opnår en grundig forståelse for hvorledes sygdom i det visuelle system manifesterer sig og identificeres, og hvorledes såvel diagnostisk som terapeutisk medicinering påvirker visuel funktion.
VidenDen studerende har teoretisk og praksisnær viden om:
Færdigheder
- Sygdomme i øjets bagerste segment.
- Neurologiske tilstande og systemiske sygdomme, som har betydning for øjets bagerste del eller synsfunktionen.
- Okulær farmakologi med fokus på øjets bagerste del.
- Udvalgte diagnostiske og terapeutiske lægemidler med betydning, herunder også bivirkninger, for øjets bagerste del eller synsfunktionen.
- Relevant lovgivning.Den studerende kan:
Kompetencer
- Foretage undersøgelser af øjets bagerste del og synsfunktionen.
- Vurdere behov for henvisning til anden sundhedsfaglig person.
- Anvende registre over lægemidler og deres bivirkninger med betydning for øjet eller synsfunktionen.
- Foretage journalføring.Den studerende kan:
- Håndtere undersøgelsessituationen i studiemæssig sammenhæng.
- Selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde med fagfæller samt påtage sig ansvar for journalføring og hensigtsmæssig klinikadfærd.
- Identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til det optometriske virkefelt. - Undervisningsform
Målet med dette kerneområde, at du tilegner dig kompetencer inden for vurdering af patologi i øjets bagerste segment. Der vil være et praksisnært fokus, som tager udgangspunkt i øjets anatomi og fortolkning af resultater fra forskelligt diagnostisk udstyr. Undervisningen er bygget op omkring en kombination af forelæsning, selvstændig research i forskellige sygdomme og kliniklektioner med øvelse i diagnostiske procedurer. De primære arbejdsredskaber er fundus, tonometri og spaltelampe.
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenMødepligt på uddannelsen.
Målene for den teoretiske og kliniske undervisning kan kun nås ved, at den studerende er til stede og deltager i aktiviteter med andre studerende og undervisere, samt løser og afleverer de stillede opgaver. Der gælder derfor et forudsætningskrav om, at den studerende på alle semestre i alle uddannelseselementer skal deltage i minimum 80 procent af undervisningen for at kunne blive indstillet til ordinær prøve.
Fravær omfatter alle typer af fravær inklusive sygdom. Fraværet, i den teoretiske del af ud- dannelsen, opgøres efter sidste ordinære undervisningsdag.
Forudsætning for at komme til eksamen.
Det er desuden et forudsætningskrav for flere af uddannelsens prøver, at den studerende afleverer teori-og klinikopgaver
Ved prøver, hvor der foretages en bedømmelse af den studerendes skriftlige arbejde, er det desuden et forudsætningskrav, at det skriftlige arbejde er afleveret til tiden og opfylder de stillede formkrav. Opfylder det skriftlige materiale ikke forudsætningskravene, kan opgaven blive afvist, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.
Hvis forudsætningerne ikke er opfyldt, kan den studerende ikke deltage i prøven, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.
Fravær mellem 20 & 35%.
Studerende, som har deltaget i undervisningen mere end 65 % men mindre end 80 %, skal som forudsætning for at gå til reeksamen opfylde et alternativt forudsætningskrav. Det eller de alternative forudsætningskrav for at gå til reeksamen vil fremgå af fagbeskrivelsen, som udleveres ved semesterstart.
Fravær mere end 35%.
Hvis den studerende deltager i mindre end 65 procent af undervisningen, kan den studerende ikke indstilles til eksamen og udmeldes fra studiet. Der er dermed ikke en afhjælpningsmulighed for studerende, som har haft et fravær over 35%, jf. bekendtgørelse nr. 2027 af 07/11/2021 om eksamener og prøver ved professions- og erhvervsrettede videregående uddannelser, § 9, stk. 3.Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtDer arbejdes teoretisk og praktisk inden udprøvning.PrøveformMundtlig prøveOpgavetypeMundtlig prøve, med afsæt i case inkl. fundusbilledeFormkravDer gives 20 min forberedelsestid. Herefter en mundtlig eksamination af 20 minutters varighed inklusiv 5 minutters votering.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Varighed40 min inkl. forberedelse, eksamination og votering.Hjælpemidler der må medbringesDer må ikke anvendes hjælpemidlerHjælpemidler som stilles til rådighedIngenBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Praktisk oftalmologi, 4. udgave. Steffen E. Hamann & Peter Fahmy
ISBN-13: 978-8712056287
På faget Okulær patologi og farmakologi 2 (DA) modtager du 45 timers undervisning, hvilket svarer til 60 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 33% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, gruppearbejde, eksterne forelæsninger, øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: studiegruppearbejde, læsning af egne noter, læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.