Praktik 2 (Klinisk optometri - Kontaktlinser) (DA)
2017/2018- Indhold og læringsmål
Viden
Den studerende har praksisnær viden om:
Færdigheder
- indikationer og kontraindikationer for brug af kontaktlinser
- almindeligt forekomne kontaktlinsers egenskaber herunder materialer, design, optisk virkning, plejemidler og fysiologisk påvirkning
- forundersøgelser, tilpasning og efterkontrol af almindeligt forekomne kontaktlinser
- kontaktlinseklinikkens instrumenter og tilbehør samt deres anvendelse
- patientinstruktion i brug af kontaktlinser
- kontaktlinsers bivirkninger
- patientlovgivning, journalføring og henvisning samt etiske aspekter.
Den studerende har forståelse for og kan reflektere over:
- hvordan kontaktlinser indgår i det samlede optometriske tilbud til patienter
- hygiejne i arbejdet med patienter
- teorier og metoder i det kliniske arbejde.Den studerende kan:
Kompetencer
- afdække patientens individuelle behov og forudsætninger for at anvende kontaktlinser
- foretage forundersøgelser, tilpasning og efterkontrol af almindeligt forekomne kontaktlinser
- foretage forundersøgelser til udvalgte speciallinser
- vurdere undersøgelsesresultater og informere patienten om resultater, tilstande, behandlingsmuligheder og prognoser
- iværksætte behandling eller foretage henvisning til anden sundhedsfaglig person
- instruere og vejlede patienten om anvendelse og vedligeholdelse af kontaktlinser herunder plejemidler
- vejlede om hygiejne i forbindelse med kontaktlinser
- foretage journalføring
- formidle faglige problemstillinger til patienter, fagfæller og andre sundhedsfaglige personer
- foretage indsamling af kliniske data og reflektere over videnskabelig metodeDen studerende kan:
- selvstændigt håndtere patienter ud fra deres individuelle behov og forudsætninger i en behandlingsmæssig sammenhæng
- tage ansvar for klinikhygiejne og organisere klinisk arbejde
- selvstændigt indgå i fagligt og tværprofessionelt samarbejde med fagfæller og andre sundhedsfaglige personer
- tage ansvar for journalføring samt indsamling og registrering af kliniske data
- identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring. - Undervisningsform
Der forventes en aktiv indstilling til læring og høj studieintensitet på fuld tid. Dette betyder, at man som studerende skal være engageret, eksperimenterende, øve færdigheder og samarbejde i praksis samt supplere sin læring via skriftlige og elektroniske kilder.
Gennem uddannelsen skabes læringsmæssige betingelser for, at man som studerende kan udvikle professionelle kompetencer til at fungere selvstændigt som optometrist, samt til at fortsætte i kompetencegivende videreuddannelse (kandidatniveau). Læringsaktiviteter tilrettelægges med henblik på, at man som studerende erhverver og udvikler selvstændighed, samarbejdsevne, evne til refleksion samt evne til at skabe faglig innovation. Der arbejdes således med varierede og differentierede undervisnings- og arbejdsformer, hvor man som studerende træner og øver i simulerede- og praksissituationer.
Uddannelsen integrerer teoretisk og klinisk undervisning eller andre former for praksislæring med en stigende progression af krav til eksempelvis omfang, kompleksitet, ansvar og selvstændighed. Praksis forstås bredere end den kliniske undervisning, idet også virksomheds- og institutionsbesøg, kontakt til forskellige målgrupper og tilknytning til projekter betragtes som del af den praksisorienterede erfaring med fagets professionelle roller, relationsarbejde og samarbejdspartnere. Undervisningen er funderet på evidensbaseret praksis, hvor både den forskningsbaserede evidens, borgerens/patientens præferencer og optometrisk erfaring indgår.
Da meget af undervisningen foregår i studiegrupper, projektgrupper og grupper for klinisk træning, er man som studerende ikke blot ansvarlig for egen læring, men også for medstuderendes læring. Møder man uforberedt op, er man ikke et aktiv for gruppen, og i værste fald kan de planlagte aktiviteter ikke gennemføres. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøve, projektprøveMundtlig eksamen af 30 minutters varighed på baggrund af udtrukket case blandt de fire indleverede cases i løbet af praktikperioden.FormkravEn case må maksimalt fylde 8 normalsider.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Varighed24-timer før eksamen trækkes en case af de fire indleverede, som der efterfølgende eksamineres i.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurderingDer gives én samlet karakter for den udtrukne case, præsentation og overhøring.
I praktikken vil du eller din gruppe modtage 2 timers praktikvejledning af din praktikvejleder.
Resten af tiden svarende til 546 timer bruges på praktikarbejde. Praktikaktiviteterne under praktikarbejde kan variere afhængig af, hvilken praktikform du vælger, men overordnet har du selv ansvaret for at strukturere tiden som du fx bruger på praktikrapportskrivning, arbejde i praktikvirksomheden, forberedelse til praktikeksamen mv.
Praktikken vil primært bestå af følgende aktiviteter: evaluering af praktikken, løsning af de aftalte opgaver med praktikvirksomheden, praktikrapportskrivning, Eksamen, sparring med kontaktperson i praktikvirksomhed.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.