Grundlæggende videnskab 3 (DA)
2019/2020- Formål
Viden
Den studerende har:
Færdigheder
• Teoretisk og praksisnær viden om biostatistik og epidemiologi
• Viden om udvælgelse, anvendelse og begrænsninger af statistiske tests
• Viden om statistiske metoder til analyse af flere grupper og/eller variable
• Viden om transformation af ikke-normalfordelte data.Den studerende kan:
Kompetencer
• Selvstændigt udvælge og foretage statistiske analyser, herunder vurdere om bagvedliggende antagelser er opfyldte
• Selvstændigt fortolke statistisk analyse
• Formidle undersøgelsesresultater til fagfæller.Den studerende kan:
• Deltage i fagligt og tværprofessionelt samarbejde samt videreuddannelse med afsæt i videnskabeligmetode
• Identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, kompetencer og færdigheder i relation til videnskabelig metode. - Undervisningsform og udfoldelse
af læringsmål Der forventes en aktiv indstilling til læring og høj studieintensitet på fuld tid. Dette betyder, at man som studerende skal være engageret, eksperimenterende, øve færdigheder og samarbejde i praksis samt supplere sin læring via skriftlige og elektroniske kilder.
Gennem uddannelsen skabes læringsmæssige betingelser for, at man som studerende kan udvikle professionelle kompetencer til at fungere selvstændigt som optometrist, samt til at fortsætte i kompetencegivende videreuddannelse (kandidatniveau). Læringsaktiviteter tilrettelægges med henblik på, at man som studerende erhverver og udvikler selvstændighed, samarbejdsevne, evne til refleksion samt evne til at skabe faglig innovation. Der arbejdes således med varierede og differentierede undervisnings- og arbejdsformer, hvor man som studerende træner og øver i simulerede- og praksissituationer.
Uddannelsen integrerer teoretisk og klinisk undervisning eller andre former for praksislæring med en stigende progression af krav til eksempelvis omfang, kompleksitet, ansvar og selvstændighed. Praksis forstås bredere end den kliniske undervisning, idet også virksomheds- og institutionsbesøg, kontakt til forskellige målgrupper og tilknytning til projekter betragtes som del af den praksisorienterede erfaring med fagets professionelle roller, relationsarbejde og samarbejdspartnere. Undervisningen er funderet på evidensbaseret praksis, hvor både den forskningsbaserede evidens, borgerens/patientens præferencer og optometrisk erfaring indgår.
Da meget af undervisningen foregår i studiegrupper, projektgrupper og grupper for klinisk træning, er man som studerende ikke blot ansvarlig for egen læring, men også for medstuderendes læring. Møder man uforberedt op, er man ikke et aktiv for gruppen, og i værste fald kan de planlagte aktiviteter ikke gennemføres. - Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Kurset er en fortsættelse af grundlæggende videnskab 1 og 2 og er rettet mod dem som blive bedre til at vælge, fortolke og bruge relevante biostatistiske og epidemiologiske metoder i forbindelse med bacheloropgaven og/eller til at læse videre på kandidatuddannelsen. Kurset omfatter bl.a brug af statistisk program, analyse af flere variable og håndtering af ikke-normalfordelt data. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformSkriftlig prøveDen studerende stiller selv en opgave, som godkendes af vejleder.Individuel eller gruppeprøveIndividuel- eller gruppeprøve, 1-4 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur
På faget Grundlæggende videnskab 3 (DA) modtager du 15 timers undervisning, hvilket svarer til 20 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 11% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, klasseundervisning, projektarbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, gruppearbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.