Virksomhedsforståelse og ledelse
2025/2026- Formål og læringsmål
En gruppe af studerende udarbejder en forretningsplan baseret på en idé til ny virksomhed eller drift af en eksisterende virksomhed. Forretningsplanen fokuserer på hvordan virksomheden kan etableres, eller drives og udvikles, alt efter den studerendes fokus i forretningsplanen.
Viden
Kurset gennemføres via foredrag og workshops.Den studerende har teoretisk og praksisnær viden om:
Færdigheder
- Virksomhedsopbygning og drift
- Opbygning og etablering af egne virksomheder
- Ledelsestilgange
Den studerende har forståelse for:
- Teamsammensætningens betydning for virksomhedsdriftDen studerende kan:
Kompetencer
- Udarbejde en forretningsplan.
- Tilrettelægge en økonomisk plan for virksomhedsopstart.
- Forstå betydningen af roller og positioneringer, i teamarbejdet i en virksomhed, heriblandt teamledelse.Den studerende kan:
- Identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, kompetencer og færdigheder i relation til etablering, drift og ledelse af virksomhed.
- Selvstændigt tage ansvar for udarbejdelse af eksamensopgave - Undervisningsform
Valgfaget består i høj grad af undervisning med praksisnære øvelser, samt selvstændigt arbejde med egne innovative idéer.
Der forventes en aktiv indstilling til læring og høj studieintensitet fra den studerende. Læringsaktiviteterne tilrettelægges med den studerende i centrum, og samarbejde i grupper er vigtigt for gennemførelsen. Ved uforberedt fremmøde, vil den studerende i værste fald kunne påvirke at de planlagte aktiviteter ikke kan gennemføres. Den studerende er dermed ikke blot ansvarlig for egen læring, men også sine medstuderendes læring. - Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Indskrevet på PBa. i Optometri - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenMødepligt på uddannelsen.
Målene for den teoretiske og kliniske undervisning kan kun nås ved, at den studerende er til stede og deltager i aktiviteter med andre studerende og undervisere, samt løser og afleverer de stillede opgaver. Der gælder derfor et forudsætningskrav om, at den studerende på alle semestre i alle uddannelseselementer skal deltage i minimum 80 procent af undervisningen for at kunne blive indstillet til ordinær prøve.
Studerende, som har deltaget i undervisningen mindre end 80 %, skal udarbejde en afhjælpningsmulighed i et eller flere fag, for at kunne gå til den ordinære eksamen.
Opgaven er todelt, og består af en skriftlig og en mundtlig del. I den skriftlige del, skal den studerende vise indsigt i emner, der er gennemgået i de lektioner hvor den studerende har været fraværende. I den mundtlige del, skal den studerende demonstrere generel faglig viden og kompetencer. Opgaven kan enten afleveres ved hjælp af en video eller ved fysisk fremmøde.
Konkret deadline for udarbejdelse og godkendelse af afhjælpningsmuligheden, findes på læringsplatformen for uddannelsen. Hvis opgaven ikke godkendes, mister den studerende et eksamensforsøg. Opgaven skal fortsat være udført og godkendt, for at den studerende får adgang til andet eksamensforsøg. Hvis opgaven ikke afleveres og godkendes, mister den studerende endnu et eksamensforsøg osv..Faget prøvesDer arbejdes teoretisk og praktisk inden udprøvning.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveOpgavetypeGruppeaflevering af et business model canvas med uddybende skriftlig forklaring, baseret på enten egen forretningsidé eller ledelsesstruktur i den valgte forretningsmodel.FormkravDet skriftlige produkt afleveres i WISEFLOW, og der gives derefter individuel karakter, baseret på gruppeeksamination.
Omfang: 4 normalsider, svarende til 9.600 anslag inkl. mellemrum).Individuel eller gruppeprøveGruppeprøve, 2-4 deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Hjælpemidler der må medbringesDer må gerne anvendes hjælpemidlerBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Relevant litteratur indenfor den valgte virksomhed. Det er den studerendes eget ansvar at søge og udvælge litteraturen. Derudover udleveres der litteratur i forbindelse med opstart af valgfaget.
På faget Virksomhedsforståelse og ledelse modtager du 45 timers undervisning, hvilket svarer til 60 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 33% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: casearbejde, eksterne forelæsninger, gruppearbejde, interne forelæsninger, projektarbejde, projektpræsentation.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, læsning af egne noter, læsning af pensum, projektarbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.