Københavns Erhvervsakademi

en

Patientkommunikation

2025/2026
Engelsk titel
Patient Communication
Uddannelse
Optometri
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor
Semester
7. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
5
Udd. element
Valgfag
Sprog
Dansk
Opstart
Efterår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
9227712
Fag- /modulansvarlig
Kjersti K. Lindblad
Martin Mogensen
  • Formål og læringsmål

    I dette valgfag kigger vi nærmere på de særlige situationer, som kan opstå når man har med hospitalspatienter at gøre. Det kan være patienter med et øget plejebehov og/eller mere alvorlige øjenlidelser og andre sygdomme, end en optiker typisk møder i optometrisk praksis. Valgfaget er tiltænkt studerende som overvejer at læse videre på kandidaten, eller som planlægger at søge job i sygesektoren.

    Viden

    - Indsigt i de opgaver en hospitalsansat optometrist kan møde.
    - Teoretisk og praksisnær viden om kommunikation med patienter.

    Færdigheder

    - Vurdere hvilken kommunikationsform som er hensigtsmæssig for den enkelte patient.
    - Selvstændig indgå i specifikke plejekrævende situationer.
    - Reflektere over etik og personlige grænser.
    - Reflektere over omstændigheder hvor patienter har behov for yderligere ressourcer.

    Kompetencer

    - Deltage i fagligt og tværprofessionelt samarbejde omkring patientkommunikation
    - Identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, kompetencer og færdigheder i relation til patientkommunikation.

  • Undervisningsform
    Der forventes en aktiv indstilling til læring og høj studieintensitet på fuld tid. Dette betyder, at man som studerende skal være engageret, eksperimenterende, øve færdigheder og samarbejde i praksis samt supplere sin læring via skriftlige og elektroniske kilder.
    Gennem uddannelsen skabes læringsmæssige betingelser for, at man som studerende kan udvikle professionelle kompetencer til at fungere selvstændigt som optometrist, samt til at fortsætte i kompetencegivende videreuddannelse (kandidatniveau). Læringsaktiviteter tilrettelægges med henblik på, at man som studerende erhverver og udvikler selvstændighed, samarbejdsevne, evne til refleksion samt evne til at skabe faglig innovation. Der arbejdes således med varierede og differentierede undervisnings- og arbejdsformer, hvor man som studerende træner og øver i simulerede- og praksissituationer.
    Uddannelsen integrerer teoretisk og klinisk undervisning eller andre former for praksislæring med en stigende progression af krav til eksempelvis omfang, kompleksitet, ansvar og selvstændighed. Praksis forstås bredere end den kliniske undervisning, idet også virksomheds- og institutionsbesøg, kontakt til forskellige målgrupper og tilknytning til projekter betragtes som del af den praksisorienterede erfaring med fagets professionelle roller, relationsarbejde og samarbejdspartnere. Undervisningen er funderet på evidensbaseret praksis, hvor både den forskningsbaserede evidens, borgerens/patientens præferencer og optometrisk erfaring indgår.
    Da meget af undervisningen foregår i studiegrupper, projektgrupper og grupper for klinisk træning, er man som studerende ikke blot ansvarlig for egen læring, men også for medstuderendes læring. Møder man uforberedt op, er man ikke et aktiv for gruppen, og i værste fald kan de planlagte aktiviteter ikke gennemføres.
  • Forudsætninger for at deltage i faget

    Faglige forudsætninger for at deltage i faget
    Indskrevet på PBa. i Optometri

  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Mødepligt på uddannelsen.
    Målene for den teoretiske og kliniske undervisning kan kun nås ved, at den studerende er til stede og deltager i aktiviteter med andre studerende og undervisere, samt løser og afleverer de stillede opgaver. Der gælder derfor et forudsætningskrav om, at den studerende på alle semestre i alle uddannelseselementer skal deltage i minimum 80 procent af undervisningen for at kunne blive indstillet til ordinær prøve.

    Studerende, som har deltaget i undervisningen mindre end 80 %, skal udarbejde en afhjælpningsmulighed i et eller flere fag, for at kunne gå til den ordinære eksamen.

    Opgaven er todelt, og består af en skriftlig og en mundtlig del. I den skriftlige del, skal den studerende vise indsigt i emner, der er gennemgået i de lektioner hvor den studerende har været fraværende. I den mundtlige del, skal den studerende demonstrere generel faglig viden og kompetencer. Opgaven kan enten afleveres ved hjælp af en video eller ved fysisk fremmøde.

    Konkret deadline for udarbejdelse og godkendelse af afhjælpningsmuligheden, findes på læringsplatformen for uddannelsen. Hvis opgaven ikke godkendes, mister den studerende et eksamensforsøg. Opgaven skal fortsat være udført og godkendt, for at den studerende får adgang til andet eksamensforsøg. Hvis opgaven ikke afleveres og godkendes, mister den studerende endnu et eksamensforsøg osv..
    Faget prøves
    Individuel, skriftlig prøve. Den studerende stiller selv en opgave, som godkendes af vejleder.
    Prøveform
    Skriftlig prøve
    Formkrav
    Opgavens omfang er maksimalt 4 normalsider.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Hjælpemidler der må medbringes
    Der kan anvendes alle hjælpemidler
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
  • Foreløbig litteratur
    Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.
    Relevant litteratur indenfor patientkommunikation, som hentes fra andre sundhedsfaglige uddannelser. Litteraturen udleveres ved opstarten af valgfaget.
45
timers undervisning
92
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Patientkommunikation modtager du 45 timers undervisning, hvilket svarer til 60 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 33% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, eksterne forelæsninger, gruppearbejde, øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, gruppearbejde, indsamling af empiri.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.