International optometri
2022/2023- Formål og læringsmål
En studerende eller en gruppe af studerende definerer eget projekt, som godkendes af vejleder. Projektet skal tage udgangspunkt i en optometrisk problemstilling som belyses gennem ophold i udlandet. Der kan være tale om teoretisk eller organisatorisk problemstilling eller der kan være tale om at udøve optometri under fremmede vilkår.
Viden- Teoretisk og praksisnær viden om optometri i en international sammenhæng
Færdigheder
- Kan reflektere over egen national praksis i forhold til hvordan optometri bedrives andre steder.- Vurdere hvilken indplacering optometri har i det pågældende samfund.
Kompetencer
- Præsentere fagfæller for andre måder at tænke og drive optometri på.- Håndtere udviklingsopgaver med international vinkel.
- Deltage i fagligt og tværprofessionelt samarbejde samt videreuddannelse med afsæt i viden om optometri internationalt. - Undervisningsform
Valgfaget foregår ikke på KEA. Undervisningsformen være forskellig alt efter hvilket land og projekt de studerende deltager i.
- Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Indskrevet på PBa. i Optometri - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenMødepligt på uddannelsen.
Målene for den teoretiske og kliniske undervisning kan kun nås ved, at den studerende er til stede og deltager i aktiviteter med andre studerende og undervisere, samt løser og afleverer de stillede opgaver. Der gælder derfor et forudsætningskrav om, at den studerende på alle semestre i alle uddannelseselementer skal deltage i minimum 80 procent af undervisningen for at kunne blive indstillet til ordinær prøve.
Fravær omfatter alle typer af fravær inklusive sygdom. Fraværet, i den teoretiske del af ud- dannelsen, opgøres efter sidste ordinære undervisningsdag.
Forudsætning for at komme til eksamen.
Det er desuden et forudsætningskrav for flere af uddannelsens prøver, at den studerende afleverer teori-og klinikopgaver
Ved prøver, hvor der foretages en bedømmelse af den studerendes skriftlige arbejde, er det desuden et forudsætningskrav, at det skriftlige arbejde er afleveret til tiden og opfylder de stillede formkrav. Opfylder det skriftlige materiale ikke forudsætningskravene, kan opgaven blive afvist, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.
Hvis forudsætningerne ikke er opfyldt, kan den studerende ikke deltage i prøven, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.
Fravær mellem 20 & 35%.
Studerende, som har deltaget i undervisningen mere end 65 % men mindre end 80 %, skal som forudsætning for at gå til reeksamen opfylde et alternativt forudsætningskrav. Det eller de alternative forudsætningskrav for at gå til reeksamen vil fremgå af fagbeskrivelsen, som udleveres ved semesterstart.
Fravær mere end 35%.
Hvis den studerende deltager i mindre end 65 procent af undervisningen, kan den studerende ikke indstilles til eksamen og udmeldes fra studiet. Der er dermed ikke en afhjælpningsmulighed for studerende, som har haft et fravær over 35%, jf. bekendtgørelse nr. 2027 af 07/11/2021 om eksamener og prøver ved professions- og erhvervsrettede videregående uddannelser, § 9, stk. 3.Faget prøvesMundtlig fremlæggelse, på baggrund af caserapport.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveOpgavetypeSkriftlig caserapport, på 5 normalsider + én normalside pr. gruppemedlem +/- 10 %.
I samme fil afleveres en logbog over turen, ca. ¼ normalside pr. dag.FormkravCaserapportens omfang er 5 normalsider + én normalside pr. gruppemedlem +/- 10 % og
udfærdiges på engelsk.Individuel eller gruppeprøveIndividuel eller gruppeprøve, 1-3 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedDen studerende præsenterer materialet i ca. 10 minutter, derefter diskuteres med eksaminator og bedømmer i ca. 15. minutter. Herefter er der ca. 5 minutter til votering og karaktermeddelelse.Hjælpemidler der må medbringesAlle hjælpemidler kan anvendes.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur
På faget International optometri modtager du 40 timers undervisning, hvilket svarer til 53 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 29% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: ekskusioner, eksterne forelæsninger, gruppearbejde, projektarbejde, virksomhedssamarbejde, øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, indsamling af empiri, informationssøgning, læsning af egne noter, læsning af pensum, øvelser.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.