International optometri
2024/2025- Formål og læringsmål
En studerende eller en gruppe af studerende definerer eget projekt, som godkendes af vejleder. Projektet skal tage udgangspunkt i en optometrisk problemstilling som belyses gennem ophold i udlandet. Der kan være tale om teoretisk eller organisatorisk problemstilling eller der kan være tale om at udøve optometri under fremmede vilkår.
Viden- Teoretisk og praksisnær viden om optometri i en international sammenhæng
Færdigheder
- Kan reflektere over egen national praksis i forhold til hvordan optometri bedrives andre steder.- Vurdere hvilken indplacering optometri har i det pågældende samfund.
Kompetencer
- Præsentere fagfæller for andre måder at tænke og drive optometri på.- Håndtere udviklingsopgaver med international vinkel.
- Deltage i fagligt og tværprofessionelt samarbejde samt videreuddannelse med afsæt i viden om optometri internationalt. - Undervisningsform
Valgfaget foregår ikke på KEA. Undervisningsformen være forskellig alt efter hvilket land og projekt de studerende deltager i.
- Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Indskrevet på PBa. i Optometri - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenMødepligt på uddannelsen.
Målene for den teoretiske og kliniske undervisning kan kun nås ved, at den studerende er til stede og deltager i aktiviteter med andre studerende og undervisere, samt løser og afleverer de stillede opgaver. Der gælder derfor et forudsætningskrav om, at den studerende på alle semestre i alle uddannelseselementer skal deltage i minimum 80 procent af undervisningen for at kunne blive indstillet til ordinær prøve.
Studerende, som har deltaget i undervisningen mindre end 80 %, skal udarbejde en afhjælpningsmulighed i et eller flere fag, for at kunne gå til den ordinære eksamen.
Opgaven er todelt, og består af en skriftlig og en mundtlig del. I den skriftlige del, skal den studerende vise indsigt i emner, der er gennemgået i de lektioner hvor den studerende har været fraværende. I den mundtlige del, skal den studerende demonstrere generel faglig viden og kompetencer. Opgaven kan enten afleveres ved hjælp af en video eller ved fysisk fremmøde.
Konkret deadline for udarbejdelse og godkendelse af afhjælpningsmuligheden, findes på læringsplatformen for uddannelsen. Hvis opgaven ikke godkendes, mister den studerende et eksamensforsøg. Opgaven skal fortsat være udført og godkendt, for at den studerende får adgang til andet eksamensforsøg. Hvis opgaven ikke afleveres og godkendes, mister den studerende endnu et eksamensforsøg osv..Faget prøvesMundtlig fremlæggelse, på baggrund af caserapport.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveOpgavetypeSkriftlig caserapport, på 5 normalsider + én normalside pr. gruppemedlem +/- 10 %.
I samme fil afleveres en logbog over turen, ca. ¼ normalside pr. dag.FormkravCaserapportens omfang er 5 normalsider + én normalside pr. gruppemedlem +/- 10 % og
udfærdiges på engelsk.Individuel eller gruppeprøveIndividuel eller gruppeprøve, 1-3 deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedDen studerende præsenterer materialet i ca. 10 minutter, derefter diskuteres med eksaminator og bedømmer i ca. 15. minutter. Herefter er der ca. 5 minutter til votering og karaktermeddelelse.Hjælpemidler der må medbringesAlle hjælpemidler kan anvendes.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Relevant litteratur indenfor det valgte internationale emne. Det er den studerendes eget ansvar at søge og udvælge litteraturen.
På faget International optometri modtager du 5 timers undervisning, hvilket svarer til 7 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 4% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: ekskusioner, eksterne forelæsninger, gruppearbejde, projektarbejde, virksomhedssamarbejde, øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, indsamling af empiri, informationssøgning, læsning af egne noter, læsning af pensum, øvelser.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.