Webudvikling
2023/2024- Formål og læringsmål
Fagelementet indeholder udvikling og modellering af webapplikationer, herunder arkitektur, robusthed, internet- og web protokoller, brugen af fejlsøgningsteknikker samt teknikker til idriftsættelse og vedligeholdelse.
VidenDen studerende har udviklingsbaseret viden om: praksis, anvendt teori og udviklingsmetoder indenfor:
Færdigheder
- relevante internet- og webprotokoller
- kvalitetssikring
Den studerende kan forstå og reflektere over:
- udviklingsmetoder inden for webudvikling
- webarkitektur og designmønstreDen studerende kan:
Kompetencer
- mestre alle udviklingens faser herunder planlægge, udvikle og idriftsætte webapplikationer baseret på konkrete udviklingsønsker, samt vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger og vælge og begrunde relevante løsningsmodeller i relation til udviklingen af webapplikationer
- vurdere og begrunde valget af et egnet programmeringssprog og relevante metoder til implementering af webapplikationer
- mestre et egnet programmeringssprog til udvikling af webapplikationer
- implementere og vurdere webbrugergrænseflader samt begrunde og formidle løsningsforslag til samarbejdspartnere og brugere
- anvende relevante teorier og metoder til kvalitetssikring af alle udviklingens faserDen studerende kan:
- håndtere kompleks webudvikling og skal kunne håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i webudvikling
- selvstændigt Indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik i relation til webprogrammering
- Identificere og strukturere egne læringsbehov og udvikle egne færdigheder og kompetencer i relation til webprogrammering. - Undervisningsform
Undervisningen tager udgangspunkt i Problem Based Learning. De studerende skal anvende deres viden i udarbejdelse af et projekt, hvor de studerende også på egen hånd skal tilegne sig ny viden for at løse udviklingsopgaven. De studerende er dog aldrig overladt til sig selv idet underviseren indtræder som vejleder i projekterne.
- Forudsætninger for at deltage i
faget
Materielle forudsætninger for at deltage i faget
Windows PC, Mac eller Linux
- min 8 GB RAM (16 GB RAM er at foretrække)
- 200 GB ledig disk
- CPU med virtualiseringshardware. Haves I de fleste moderne CPU’er.
- 15,6” skærm eller større anbefales - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveFormkravEn projekt rapport og produkt skal afleveres.
Projektrapporter, som udgør den skriftlige del af en prøve skal minimum indeholde:
• Forside med titel, navn og fødselsdato, hold betegnelse og dato
• Indholdsfortegnelse med sidetal
• Introduktion, inkl. problemformulering
• Hovedafsnit
• Konklusion
• Litteraturliste (inkl. alle kilder, der er lavet henvisninger til i projektet)
• Bilag (inkluder kun bilag, som er centrale for rapporten)
Rapporten skal have mellem 10 og 30 sider.
1 studerende - min. 10 - max. 15 sider
2 studerende - min. 15 - max. 20 sider
3 studerende - min. 20 - max. 25 sider
4 studerende - min. 20 - max. 30 sider
Forsiden, indholdsfortegnelsen, litteraturlisten og bilag er ikke inkluderet i sidetallet. Bilag er ikke en del af vurderingen.
En normalside er 2.400 tegn inkl. mellemrum og fodnoter. Forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste samt bilag tæller ikke med i det afleverede antal sider. Bilag er uden for bedømmelse.
Hver enkelt figur eller diagram tæller 800 tegn.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenEngelskVarighedPræsentation - max 10 min.
Examinering - max. 15 min.
Vurdering - 5 min.
I alt - 30 min.Hjælpemidler der må medbringesComputerHjælpemidler som stilles til rådighedProjektorBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingBedømmelseskriteriet for prøven er læringsmålene for det obligatoriske studieelement.
Læringsmålene fremgår af den fælles studieordning. - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Kursusmateriale tilgængeligt for de studerende via Internet.
- Yderligere information
Nogle klasser kan være online.
På faget Webudvikling modtager du 110 timers undervisning, hvilket svarer til 146 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 40% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, gruppearbejde, Onlineundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, gruppearbejde, informationssøgning.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.