Københavns Erhvervsakademi

en

User Experience

2024/2025
Engelsk titel
User Experience
Uddannelse
Webudvikling
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor (top-up)
Semester
5. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
10
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Engelsk
Opstart
Efterår
Forår
Studiested
Håndværkergården, København N
Fagkode
9941502 / 4134-10292 / 4134-10335 / 4134-10279
Fag- /modulansvarlig
Arturo Mora Rioja
  • Formål og læringsmål

    Fagelementet indeholder analyse, forståelse for og refleksion over brugerens oplevelser og behov i forskellige brugskontekster. I fagelementet indgår design af brugergrænseflader og usability. Overvejelser om informationsarkitektur og virkemidler og udnyttelse af webmediets virkemidler. Der er fokus på forståelse og tilrettelæggelse af brugeroplevelser i relation til design og udvikling.

    Viden

    Den studerende har udviklingsbaseret viden om:
    - praksis, anvendt teori og metode til design af brugeroplevelser, samt kan reflektere over webudviklerens praksis til design af brugeroplevelser
    - informationsarkitektur
    - om æstetik og tendenser indenfor interaktionsdesign
    Den studerende kan forstå og reflektere over:
    - anvendelsen af brugerundersøgelsesmetoder.

    Færdigheder

    Den studerende kan:
    - anvende metoder og redskaber til at designe brugeroplevelser overfor relevante målgrupper med inddragelse af brugere
    - vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger ved design af brugergrænseflader og vælge og begrunde relevante løsningsmodeller
    - formidle praksisnære og faglige problemstillinger om design af brugeroplevelser og formidle centrale problemstillinger til samarbejdspartnere og brugere.

    Kompetencer

    Den studerende kan:
    - håndtere komplekse designprocesser på baggrund af analyse og planlægning
    - selvstændigt og i grupper forestå formgivning og tilrettelæggelse af brugergrænseflader og brugeroplevelser til komplekse systemer
    - identificere og strukturere egne læringsbehov og udvikle egne færdigheder og kompetencer i relation til design af brugeroplevelser.

  • Undervisningsform
    Undervisningen tager udgangspunkt i Problem Based Learning. De studerende skal anvende deres viden i udarbejdelse af et projekt, hvor de studerende også på egen hånd skal tilegne sig ny viden for at løse udviklingsopgaven. De studerende er dog aldrig overladt til sig selv idet underviseren indtræder som vejleder i projekterne.
  • Forudsætninger for at deltage i faget

    Materielle forudsætninger for at deltage i faget
    Windows PC, Mac eller Linux
    - min 8 GB RAM (16 GB RAM er at foretrække)
    - 200 GB ledig disk
    - CPU med virtualiseringshardware. Haves I de fleste moderne CPU’er.
    - 15,6” skærm eller større anbefales

  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Faget prøves
    Faget/modulet prøves selvstændigt
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Eksamen er individuel, men projektrapport og produkt kan udarbejdes i gruppe.
    Formkrav
    En projekt rapport og produkt skal udleveres.
    Projektrapporter, som udgør den skriftlige del af en prøve skal minimum indeholde:
    • Forside med titel, navn og fødselsdato, hold betegnelse og dato
    • Indholdsfortegnelse med sidertal
    • Introduktion, inkl. problemformulering
    • Hovedafsnit
    • Konklusion
    • Litteraturliste (inkl. alle kilder, der er lavet henvisninger til i projektet)
    • Bilag (inkluder kun bilag, som er centrale for rapporten)
    • Produktet (filer, kode, osv.)

    Rapporten skal have de følgende antal sider:
    1 studerende - max. 8 sider
    2 studerende - max. 12 sider
    3 studerende - max. 16 sider
    4 studerende - max. 20 sider

    En normalside er 2.400 tegn inkl. mellemrum og fodnoter. Forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste samt bilag tæller ikke med i det afleverede antal sider. Bilag er uden for bedømmelse.
    Hver enkelt figur eller diagram tæller 800 tegn.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Engelsk
    Varighed
    Præsentation - max 10 min.
    Examinering - max. 15 min.
    Vurdering - 5 min.
    I alt - 30 min.
    Hjælpemidler der må medbringes
    Computer
    Hjælpemidler som stilles til rådighed
    Projektor
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Bedømmelseskriteriet for prøven er læringsmålene for det obligatoriske studieelement.
    Læringsmålene fremgår af den fælles studieordning.
  • Foreløbig litteratur
    Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.
    Kursusmateriale tilgængeligt for de studerende via Internet.
  • Yderligere information
    Nogle klasser kan være online.
70
timers undervisning
204
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget User Experience modtager du 70 timers undervisning, hvilket svarer til 93 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 26% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, gruppearbejde, projektarbejde, projektpræsentation, Onlineundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, gruppearbejde, projektarbejde.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.