User Experience
2024/2025- Formål og læringsmål
Fagelementet indeholder analyse, forståelse for og refleksion over brugerens oplevelser og behov i forskellige brugskontekster. I fagelementet indgår design af brugergrænseflader og usability. Overvejelser om informationsarkitektur og virkemidler og udnyttelse af webmediets virkemidler. Der er fokus på forståelse og tilrettelæggelse af brugeroplevelser i relation til design og udvikling.
VidenDen studerende har udviklingsbaseret viden om:
Færdigheder
- praksis, anvendt teori og metode til design af brugeroplevelser, samt kan reflektere over webudviklerens praksis til design af brugeroplevelser
- informationsarkitektur
- om æstetik og tendenser indenfor interaktionsdesign
Den studerende kan forstå og reflektere over:
- anvendelsen af brugerundersøgelsesmetoder.Den studerende kan:
Kompetencer
- anvende metoder og redskaber til at designe brugeroplevelser overfor relevante målgrupper med inddragelse af brugere
- vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger ved design af brugergrænseflader og vælge og begrunde relevante løsningsmodeller
- formidle praksisnære og faglige problemstillinger om design af brugeroplevelser og formidle centrale problemstillinger til samarbejdspartnere og brugere.Den studerende kan:
- håndtere komplekse designprocesser på baggrund af analyse og planlægning
- selvstændigt og i grupper forestå formgivning og tilrettelæggelse af brugergrænseflader og brugeroplevelser til komplekse systemer
- identificere og strukturere egne læringsbehov og udvikle egne færdigheder og kompetencer i relation til design af brugeroplevelser. - Undervisningsform
Undervisningen tager udgangspunkt i Problem Based Learning. De studerende skal anvende deres viden i udarbejdelse af et projekt, hvor de studerende også på egen hånd skal tilegne sig ny viden for at løse udviklingsopgaven. De studerende er dog aldrig overladt til sig selv idet underviseren indtræder som vejleder i projekterne.
- Forudsætninger for at deltage i
faget
Materielle forudsætninger for at deltage i faget
Windows PC, Mac eller Linux
- min 8 GB RAM (16 GB RAM er at foretrække)
- 200 GB ledig disk
- CPU med virtualiseringshardware. Haves I de fleste moderne CPU’er.
- 15,6” skærm eller større anbefales - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveEksamen er individuel, men projektrapport og produkt kan udarbejdes i gruppe.FormkravEn projekt rapport og produkt skal udleveres.
Projektrapporter, som udgør den skriftlige del af en prøve skal minimum indeholde:
• Forside med titel, navn og fødselsdato, hold betegnelse og dato
• Indholdsfortegnelse med sidertal
• Introduktion, inkl. problemformulering
• Hovedafsnit
• Konklusion
• Litteraturliste (inkl. alle kilder, der er lavet henvisninger til i projektet)
• Bilag (inkluder kun bilag, som er centrale for rapporten)
• Produktet (filer, kode, osv.)
Rapporten skal have de følgende antal sider:
1 studerende - max. 8 sider
2 studerende - max. 12 sider
3 studerende - max. 16 sider
4 studerende - max. 20 sider
En normalside er 2.400 tegn inkl. mellemrum og fodnoter. Forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste samt bilag tæller ikke med i det afleverede antal sider. Bilag er uden for bedømmelse.
Hver enkelt figur eller diagram tæller 800 tegn.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenEngelskVarighedPræsentation - max 10 min.
Examinering - max. 15 min.
Vurdering - 5 min.
I alt - 30 min.Hjælpemidler der må medbringesComputerHjælpemidler som stilles til rådighedProjektorBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingBedømmelseskriteriet for prøven er læringsmålene for det obligatoriske studieelement.
Læringsmålene fremgår af den fælles studieordning. - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Kursusmateriale tilgængeligt for de studerende via Internet.
- Yderligere information
Nogle klasser kan være online.
På faget User Experience modtager du 70 timers undervisning, hvilket svarer til 93 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 26% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, gruppearbejde, projektarbejde, projektpræsentation, Onlineundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, gruppearbejde, projektarbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.