Databaser
2024/2025- Formål og læringsmål
Fagområdet indeholder datalagring, -modellering, - udveksling af datakilder ud fra anerkendte standarder samt datasikkerhed.
VidenDen studerende har udviklingsbaseret viden om: praksis, anvendt teori og udviklingsmetoder indenfor:
Færdigheder
- datalagring, -modellering, -udveksling og -sikkerhed
- kvalitetssikring
Den studerende kan forstå og reflektere over:
- udviklingsmetoder inden for webudvikling
- webarkitektur og designsmønstreDen studerende kan:
Kompetencer
- vurdere og begrunde valget af et egnet programmeringssprog og relevante metoder til implementering af webapplikationer
- mestre et egnet programmeringssprog til udvikling af webapplikationer
- anvende og modellere datakilder samt begrunde og formidle løsningsforslag
- anvende relevante teorier og metoder til kvalitetssikring af alle udviklingens faserDen studerende kan:
- selvstændigt Indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik i relation til webprogrammering
- identificere og strukturere egne læringsbehov og udvikle egne færdigheder og kompetencer i relation til webprogrammering. - Undervisningsform
Undervisningen tager udgangspunkt i Problem Based Learning. De studerende skal anvende deres viden i udarbejdelse af et projekt, hvor de studerende også på egen hånd skal tilegne sig ny viden for at løse udviklingsopgaven. De studerende er dog aldrig overladt til sig selv idet underviseren indtræder som vejleder i projekterne.
- Forudsætninger for at deltage i
faget
Materielle forudsætninger for at deltage i faget
Windows PC, Mac eller Linux
- min 8 GB RAM (16 GB RAM er at foretrække)
- 200 GB ledig disk
- CPU med virtualiseringshardware. Haves I de fleste moderne CPU’er.
- 15,6” skærm eller større anbefales - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveEksamen er individuel, men projektrapport og produkt kan udarbejdes i gruppe.FormkravEn projekt rapport og produkt skal udleveres.
Projektrapporter, som udgør den skriftlige del af en prøve skal minimum indeholde:
• Forside med titel, navn og fødselsdato, hold betegnelse og dato
• Indholdsfortegnelse med sidertal
• Introduktion, inkl. problemformulering
• Hovedafsnit
• Konklusion
• Litteraturliste (inkl. alle kilder, der er lavet henvisninger til i projektet)
• Bilag (inkluder kun bilag, som er centrale for rapporten)
Rapporten skal have mellem 10 og 30 sider.
1 studerende - min. 10 - max. 15 sider
2 studerende - min. 15 - max. 20 sider
3 studerende - min. 20 - max. 25 sider
4 studerende - min. 20 - max. 30 sider
Forsiden, indholdsfortegnelsen, litteraturlisten og bilag er ikke inkluderet i sidetallet. Bilag er ikke en del af vurderingen.
En normalside er 2.400 tegn inkl. mellemrum og fodnoter. Forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste samt bilag tæller ikke med i det afleverede antal sider. Bilag er uden for bedømmelse.
Hver enkelt figur eller diagram tæller 800 tegn.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenEngelskVarighedPræsentation - max 10 min.
Examinering - max. 15 min.
Vurdering - 5 min.
I alt - 30 min.Hjælpemidler der må medbringesComputerHjælpemidler som stilles til rådighedProjektorBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurderingBedømmelseskriteriet for prøven er læringsmålene for det obligatoriske studieelement.
Læringsmålene fremgår af den fælles studieordning. - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Kursusmateriale tilgængeligt for de studerende via Internet.
- Yderligere information
Nogle klasser kan være online.
På faget Databaser modtager du 90 timers undervisning, hvilket svarer til 120 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 33% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, gruppearbejde, Onlineundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, gruppearbejde, informationssøgning.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.