Københavns Erhvervsakademi

en

Udviklingsmiljøer

2024/2025
Engelsk titel
Development Environments
Uddannelse
Webudvikling
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor (top-up)
Semester
6. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
10
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Efterår
Forår
Studiested
Håndværkergården, København N
Fagkode
9941601 / 4134-10336 / 4134-10294 / 4134-10280
Fag- /modulansvarlig
Henrik Strøm
Arturo Mora Rioja
  • Formål og læringsmål

    Fagelementet indeholder værktøjer og platforme til udvikling af webbaserede applikationer, samt udvælgelse og begrundelse af valget. Der fokuseres på alment anvendte udviklingsværktøjer (IDE samt andre platforme) samt værktøjer til versionsstyring og kvalitetssikring.

    Viden

    Den studerende har udviklingsbaseret viden om anvendt teori og metoder:
    - indenfor udviklingsmiljøer
    - om praksis, metoder og systemer til versionsstyring

    Den studerende kan forstå og reflektere over:
    - typer af og udvælgelseskriterier for udviklingsplatforme

    Færdigheder

    Den studerende kan:
    - mestre versionsstyring i en udviklingskontekst
    - anvende metoder og værktøjer til kvalitetssikring i udviklingsprocessen, samt vurdere og begrunde valget af værktøjer
    - anvende metoder og redskaber indenfor udviklingsmiljøer til udgivelse af webapplikationer
    - formidle valg af metode og værktøjer til anvendelse i udviklingsprocessen

    Kompetencer

    Den studerende kan:
    - metodisk håndtere udviklingsplatforme- og miljøer til en given opgave i komplekse udviklingsorienterede situationer
    - administrere udviklingsplatforme- og miljøer i udviklingsprocessen af avancerede webapplikationer
    - selvstændigt Indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik i relation til udviklingsmiljøer
    - identificere og strukturere egne læringsbehov og udvikle egne færdigheder og kompetencer i relation til udviklingsmiljøer.

  • Undervisningsform
    Undervisningen tager udgangspunkt i Problem Based Learning. De studerende skal anvende deres viden i udarbejdelse af et projekt, hvor de studerende også på egen hånd skal tilegne sig ny viden for at løse udviklingsopgaven. De studerende er dog aldrig overladt til sig selv idet underviseren indtræder som vejleder i projekterne.
  • Forudsætninger for at deltage i faget

    Materielle forudsætninger for at deltage i faget
    Windows PC, Mac eller Linux
    - min 8 GB RAM (16 GB RAM er at foretrække)
    - 200 GB ledig disk
    - CPU med virtualiseringshardware. Haves I de fleste moderne CPU’er.
    - 15,6” skærm eller større anbefales

  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Faget prøves
    Faget/modulet prøves selvstændigt
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Eksamen er individuel, men projektrapport og produkt kan udarbejdes i gruppe.
    Formkrav
    En projekt rapport og produkt skal udleveres.
    Projektrapporter, som udgør den skriftlige del af en prøve skal minimum indeholde:
    • Forside med titel, navn og fødselsdato, hold betegnelse og dato
    • Indholdsfortegnelse med sidertal
    • Introduktion, inkl. problemformulering
    • Hovedafsnit
    • Konklusion
    • Litteraturliste (inkl. alle kilder, der er lavet henvisninger til i projektet)
    • Bilag (inkluder kun bilag, som er centrale for rapporten)

    Rapporten skal have mellem 10 og 30 sider.
    1 studerende - min. 10 - max. 15 sider
    2 studerende - min. 15 - max. 20 sider
    3 studerende - min. 20 - max. 25 sider
    4 studerende - min. 20 - max. 30 sider
    Forsiden, indholdsfortegnelsen, litteraturlisten og bilag er ikke inkluderet i sidetallet. Bilag er ikke en del af vurderingen.
    En normalside er 2.400 tegn inkl. mellemrum og fodnoter. Forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste samt bilag tæller ikke med i det afleverede antal sider. Bilag er uden for bedømmelse.
    Hver enkelt figur eller diagram tæller 800 tegn.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Varighed
    Præsentation - max 10 min.
    Examinering - min. 15 min.
    Vurdering - 5 min.
    I alt - 30 min.
    Hjælpemidler der må medbringes
    Computer
    Hjælpemidler som stilles til rådighed
    Projektor
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Ekstern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Bedømmelseskriteriet for prøven er læringsmålene for det obligatoriske studieelement.
    Læringsmålene fremgår af den fælles studieordning.
  • Foreløbig litteratur
    Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.
    Kursusmateriale tilgængeligt for de studerende via Internet.
  • Yderligere information
    Nogle klasser kan være online.
90
timers undervisning
184
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Udviklingsmiljøer modtager du 90 timers undervisning, hvilket svarer til 120 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 33% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, gruppearbejde, Onlineundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, gruppearbejde, informationssøgning.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.