Test
2022/2023- Formål og læringsmål
Formålet med fagelementet er at kvalificere den studerende til planlægning og gennemførelse af test. Den studerende skal have forståelse for placering og betydning af test i metodikker for systemudvikling. Den studerende skal kunne designe og gennemføre systematisk test af større systemer, herunder etablering af automatiseret test. Endvidere skal den studerende beherske begreber og teknikker til design og konstruktion af testbare systemer.
VidenDen studerende har viden om:
Færdigheder
•væsentlige teststrategier og -modeller samt deres rolle i systemudviklingen
•test som en integreret del af et udviklingsprojekt
•forskellige testtyper og deres anvendelse.Den studerende kan:
Kompetencer
•sikre sporbarhed mellem systemkrav og test på alle niveauer
•anvende såvel blackbox- som whitebox testteknikker
•anvende forskellige kriterier for testdækningsgrad
•anvende teknikker til såvel verifikation som validering
•anvende teknikker og værktøjer til automatisering af test
•opbygge systemer til styring af test og fejlretningsprocessen i udviklingsprojekter.Den studerende kan:
•definere, planlægge og gennemføre test i et udviklingsprojekt, der passer til projektets kvalitetskrav
•planlægge og styre gennemførelse af såvel intern som ekstern test af softwaresystemer
•designe testbare systemer. - Undervisningsform
Undervisningen på softwareudvikling foregår som en dynamisk, interaktiv proces, hvor hovedvægten lægges på de studerendes aktive deltagelse. Undervisningen tager udgangspunkt i relevant erhvervspraksis og kobler praksis og teori. Der inddrages problemstillinger fra de forskellige typer af virksomheder inden for it-branchen. De studerende tager ansvar for egen læring, og såvel de som underviserne bidrager konstruktivt til læringsprocessen.
For at sikre den optimale faglige indlæring og personlige udvikling hos den enkelte studerende anvender uddannelsen varieret pædagogik med hovedvægten lagt på dialog, diskussion og projekter.
Undervisningen tilrettelægges varieret bl.a. gennem holdundervisning, gæsteforelæsninger virksomhedsbesøg, projektarbejde i grupper og individuelt arbejde – oftest med tværfaglige problemstillinger og altid med et anvendelsesorienteret udgangspunkt. De forskellige indlæringsformer vil, ud over det faglige indhold, også udvikle den studerendes evne til både at arbejde selvstændigt og at samarbejde med andre.
Fælles for alle disse aktiviteter er, at uddannelsen altid søger at opstille klare mål for læringsaktiviteterne. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformMundtlig prøveIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Varighed30 minHjælpemidler der må medbringesIngenHjælpemidler som stilles til rådighedIngenBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur
På faget Test modtager du 68 timers undervisning, hvilket svarer til 90 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 25% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.