Københavns Erhvervsakademi

en

Test

2023/2024
Engelsk titel
Testing
Uddannelse
Software udvikling
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor (top-up)
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
10
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Engelsk
Opstart
Efterår
Studiested
Håndværkergården, København N
Fagkode
9942151
Fag- /modulansvarlig
Arturo Mora Rioja
Constantin Alexandru Gheorghiasa
  • Formål og læringsmål

    Formålet med fagelementet er at kvalificere den studerende til planlægning og gennemførelse af test. Den studerende skal have forståelse for placering og betydning af test i metodikker for systemudvikling. Den studerende skal kunne designe og gennemføre systematisk test af større systemer, herunder etablering af automatiseret test. Endvidere skal den studerende beherske begreber og teknikker til design og konstruktion af testbare systemer.

    Viden

    Den studerende har viden om:
    •væsentlige teststrategier og -modeller samt deres rolle i systemudviklingen
    •test som en integreret del af et udviklingsprojekt
    •forskellige testtyper og deres anvendelse.

    Færdigheder

    Den studerende kan:
    •sikre sporbarhed mellem systemkrav og test på alle niveauer
    •anvende såvel blackbox- som whitebox testteknikker
    •anvende forskellige kriterier for testdækningsgrad
    •anvende teknikker til såvel verifikation som validering
    •anvende teknikker og værktøjer til automatisering af test
    •opbygge systemer til styring af test og fejlretningsprocessen i udviklingsprojekter.

    Kompetencer

    Den studerende kan:
    •definere, planlægge og gennemføre test i et udviklingsprojekt, der passer til projektets kvalitetskrav
    •planlægge og styre gennemførelse af såvel intern som ekstern test af softwaresystemer
    •designe testbare systemer.

  • Undervisningsform
    Undervisningen på softwareudvikling foregår som en dynamisk, interaktiv proces, hvor hovedvægten lægges på de studerendes aktive deltagelse. Undervisningen tager udgangspunkt i relevant erhvervspraksis og kobler praksis og teori. Der inddrages problemstillinger fra de forskellige typer af virksomheder inden for it-branchen. De studerende tager ansvar for egen læring, og såvel de som underviserne bidrager konstruktivt til læringsprocessen.

    For at sikre den optimale faglige indlæring og personlige udvikling hos den enkelte studerende anvender uddannelsen varieret pædagogik med hovedvægten lagt på dialog, diskussion og projekter.

    Undervisningen tilrettelægges varieret bl.a. gennem holdundervisning, gæsteforelæsninger virksomhedsbesøg, projektarbejde i grupper og individuelt arbejde – oftest med tværfaglige problemstillinger og altid med et anvendelsesorienteret udgangspunkt. De forskellige indlæringsformer vil, ud over det faglige indhold, også udvikle den studerendes evne til både at arbejde selvstændigt og at samarbejde med andre.

    Fælles for alle disse aktiviteter er, at uddannelsen altid søger at opstille klare mål for læringsaktiviteterne.
  • Forudsætninger for at deltage i faget

    Materielle forudsætninger for at deltage i faget
    Windows PC, Mac eller Linux
    - min 8 GB RAM (16 GB RAM er at foretrække)
    - 200 GB ledig disk
    - CPU med virtualiseringshardware. Haves I de fleste moderne CPU’er.
    - 15,6” skærm eller større anbefales

  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Faget prøves
    Faget/modulet prøves selvstændigt
    Prøveform
    Mundtlig prøve
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Engelsk
    Varighed
    Præsentation - max 10 min.
    Examinering - max. 15 min.
    Vurdering - 5 min.
    I alt - 30 min.
    Hjælpemidler der må medbringes
    Computer
    Hjælpemidler som stilles til rådighed
    Projektor
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
  • Foreløbig litteratur
    Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.
    Kursusmateriale tilgængeligt for de studerende via Internet.
  • Yderligere information
    Nogle klasser kan være online.
90
timers undervisning
184
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Test modtager du 90 timers undervisning, hvilket svarer til 120 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 33% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, øvelser, gruppearbejde, projektpræsentation, Onlineundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, gruppearbejde, informationssøgning, projektarbejde.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.